Как Истанбул премести летището си

  14 Април 2019, 19:35     0

Оборудване с размерите на 33 футболни игрища. Керван от 686 камиона. Товари с тегло над 47 хил. тона. Това са само част от параметрите на най-голямото авиационно пренасяне, достойно за филм на National Geographic, пише capital.bg. То се разигра миналия уикенд с главен герой Turkish Airlines, които напуснаха добре познатия си, но поотеснял дом на летище Ataturk, за да се разпрострат на по-широко в новото мегалетище на Истанбул.

Пътуването на турските авиолинии към новия им дом беше определено като "най-голямата транспортна операция в историята на авиацията" от Илкер Айджъ, председател на борда на директорите и изпълнителния комитет на Turkish Airlines. "Мащабът на преместването от летище "Ататюрк", нашият дом по време на възхода ни в глобалната авиация, към новия ни такъв – летище Истанбул, е толкова голям, че общата площ на оборудването, което транспортираме, би обхванало 33 футболни игрища", каза той.

Как Истанбул премести летището си
Авиокомпанията напусна бреговете на Мраморно море, където се намира летище Ataturk, за да се премести на север, на Черно море. Промяната ще даде възможност на турската авиокомпания да разпери крилете си и да се конкурира с конкурентите от Персийския залив, а на задъхващото се от полети летище Ataturk остава да се посвети на каргото или на ремонтите на самолети. От сайта му тъжно гледа надписа "Сбогом и благодаря".

С новото начало обаче идва и новата отговорност. Новото летище на Истанбул трябва да оправдае инвестицията от 10.2 млрд. евро. На него се възлагат надеждите да обслужва по 200 млн. пътници на година и да допринася за 5% от БВП на страната. Главната роля в това начинание ще е на турските авиолинии.
 

45 часа хамалогия

Голямото преместване на Turkish Airlines отне 45 часа, като започна в петък в 3 часа през нощта и завърши в събота, 6 април, в 23:59. За 12 от въпросите 45 часа и двете летища, старото Ataturk и новото, притихнаха без полети.

На 6 април, събота, в 2 часа през нощта потегли последният самолет на турските авиолинии от летище Ataturk в посока Сингапур. И така до следващия полет на Turkish Airlines в 14 часа вече от новото летище на Черно море в посока Анкара, като имаше и символика, като по тази линия е бил и първият вътрешен полет на авиокомпанията преди 86 години.

Операцията по преместването е била мащабна, както и доскорошният дом на турската авиокомпания. Само за денонощие кетърингът на турските авиолинии приготвя 190 хил. блюда.

Самолетите се придвижиха по въздух към новия си дом. По пътя се извиха дълги кервани от камиони, натоварени със съпътстващата техниката на авиокомпанията. По време на акцията са преместени 47 300 тона оборудване. Броят на съоръженията е над 10 хил. и се равнява на товарите на 5 хил. камиона. Това включва от апарати за теглене на самолети с тегло 44 тона до чувствителни материални.

В операцията са били ангажирани над 1800 души, "а разстоянието, което са изминали товарните платформи през тези 45 часа, е около 400 000 км. Това е равно на 10 обиколки на Земята", съобщиха от турските авиолинии.
 
Расте според дома си

Появата на новото мегалетище на Истанбул е пряко свързана с турския национален авиопревозвач. Компанията има мащабни планове за развитие.

Те обаче нямаше как да се реализират на старата аерогара, тъй като тя нямаше как да продължи да бъде разширявана. Старото летище се оказа блокирано от града без възможност за изграждане на още една писта. За 2018 г. през летище Ataturk са преминали 68 млн. пътници, а обслужените самолети на ден са 1300, което го прави едно от най-натоварените в Европа. Аерогарата се задъхва, закъсненията са постоянна практика, а възможностите за предоставяне на свободни слотове на авиокомпаниите клонят към нулата. Точно такива обаче са желанията на Turkish Airlines. Компанията е 49% собственост на държавата през Turkey Wealth Fund, а останалите се търгуват на борсата. Бизнесът й расте стабилно през последните години, като плановете на компанията са през 2023 г. да разполага с над 450 самолета (при 336 към момента), а превозените пътници на година да са 120 млн. души, като за изминалата 2018 г. те са били 75 млн. Целта е приходите да достигнат 24 млрд. долара при 12.8 млрд. долара за 2018 г. Или да се удвоят.

Така се стига до решението да се построи ново летище, което да позволи на авиокомпанията да се разгърне, Истанбул да се превърне в още по-голям хъб, който да генерира 5% от БВП на страната. Сега градът е под номер 5 на най-свързаните по въздух със света градове благодарение на летище Ataturk и на по-малкото Sabiha Gokcen International Airport.

Ново широко начало

Проектът за ново мегалетище беше иницииран от структурата, отговорна за държавните летища в страната. Финалното наддаване за избор на строител и оператор на новата аерогара се състоя в началото на май 2013 г. С оферта за 22.1 млрд. евро за 25-годишния срок на концесията победи консорциума IGA Havalimaniletmesi, в който участват 5 компании, всяка с по 20%, като основен играч в него е турската група Limak.

Летището първоначално ще може да посрещне 90 млн. пътници, като капацитетът му ще бъде увеличен до 150-200 млн. пътници на година. Дестинациите, предлагани на аерогарата, ще са 350, а обслужваните авиокомпании - 150.

Откриването на летището, от една страна, е в подходящ момент, написа Reuters. То идва десетилетие преди разширяването на международното летище Al Maktoum в Дубай, което беше отложено за 2030 г. Авиокомпаниите от Персийския залив вече срещат някои трудности. Qatar Airways обяви отново загуби, след като се раздели с 18 линии от мрежата си в Близкия изток заради спор със съседите си и техния бойкот. А Абу Даби се отказа от целта си да стане основен център за въздушен транспорт, подобен на Дубай.

Отделно Turkish Airlines се насочи към бързо развиващите се азиатски икономики, подписа споразумение за code share (споделено опериране и продажби) с най-големия индийски превозвач Indigo през декември и създде смесено дружество с китайската ZTO, за да разшири товарните си превози.

Разбира се, новото летище крие и предизвикателства - освен за Turkish Airlines възможности за разрастване ще има и за другите компании, като конкурентите от Близкия изток например, които нямаше как да се развиват на Ataturk, а това ще намали дела на турските авиолинии.

Насрещна политика

Преместването на Turkish Airlines в новия й дом се случи след известно забавяне. То беше официално открито от президента Реджеп Тайип Ердоган през октомври 2018 г., но пълното му отваряне беше отложено за януари, после за март и в крайна сметка за април.

Строителството му обаче беше скоростно - само за 5 години, като мнозина се запитаха дали не е станало твърде бързо, след като 27 работници загубиха живота си по време на строителството, като според опозицията броят им е 400. Първоначално проектът предизвика и недоволство, тъй като се разположи на 7.7 хил. хектара, 6.17 хил. от които държавна гора, важна за екобаланса на града, като изпълнителният директор на IGA Юсуф Акчайолу трябваше да обещае, че срещу всяко отрязано дърво ще посади пет нови.

Откриването му идва и в не много стабилен политически момент, в който връзките на Турция със САЩ и Европа често са обтегнати и това може да навреди на националния авиопревозвач. Летището е и един от мегапроектите от последните 16-години на строителен бум, който демонстрира Ердоган, наред с изграждането на мостове, пристанища, железопътни линии, включително и заканата да се направи корабен канал, успореден на Босфора, който беше разкритикуван като ненужен.

По линия на летището леко бомбастично звучи целта за 200 млн. пътници, като не бива да се забравя и наличието на по-малката аерогара на града в азиатската част, която обработва по около 30 млн. клиенти на година. Според някои анализатори достигането на 200 млн. пътници е нереалистично предвид ограниченията във въздушното пространство и отесняването на въздушните коридори. Въпреки това към момента пътят за Turkish Airlines изглежда ясен.
Стъкло made in Bulgaria

Българската следа на новото мегалетище на Истанбул е в стъклата. Според публикация в списание "Градът" след продължителни тръжни процедури търгът за челните фасади е спечелен от турската Şişecam Flat Glass, собственик на фабриката "Тракия глас България" в Търговище. Компанията е един от лидерите в плоското стъкло в Европа.

Стъклото на челните фасади и остъкленията на ръкавите е трябвало да отговаря на редица изисквания, като наличието на двойно сребърно покритие, което да осигури допустимата видима светлина от 58% и допустимата от слънчевото греене топлина (G32), решаващо за енергийния мениджмънт на огромната сграда, пише изданието. Заводът в Търговище осигурява и стъклените куполи по покрива на терминала, които са със светлинна пропускливост 41%. Куполите са 4 типа, общо 450 броя с над 30 хил. кв. метра площ.
 

коментари

Добави своя коментар