900 нови стаи в петзвездни хотели ще се появят в София до една година

  08 Ноември 2019, 17:13     0
900 нови стаи в петзвездни хотели ще се появят в София до една година, което е ръст с 80% спрямо равнището им в момента. Това стана ясно по време на конференцията BalREC, организирана от Градът медиа груп. Към момента в столицата има 1300 стаи в петзвездния сегмент, а само до март догодина предстои да се появят още 600 нови стаи, което е ръст с 46%. В рамките на една година на пазара ще излязат още 300 стаи и така увеличението ще достигне 80% спрямо днешна дата, съобщи Живко Иванов, директор „Управление на активи" в Galaxy Investment Group. „София е дестинация, в която повишението на туристите достига 3-4% годишно, а предстои съществено увеличение на капацитета в петзвездния хотелски сегмент. До този момент столицата не е преживявала ръст в такъв мащаб“, отбеляза Иванов. По неговите данни 70% от приходите от хотели в София се генерират именно от петзвездния сегмент. Според него 2020 г. ще бъде предизвикателство за всички участници на пазара и ще се стигне до сблъсък на концепции, тъй като много от съществуващите хотели са проектирани още през 90-те години на миналия век или преди това, а днешните обекти предлагат различен тип помещения, екстри за гостите и много нови технологии. „Ще станем свидетели на сблъсък на ново със старо, на международни брандове с местни оператори, на навлизане на нови брандове на софийския пазар“, прогнозира Иванов. Въпреки риска от пренасищане на хотелския пазар в столицата Иванов смята, че тя е постигнала не повече от 10 до 15% от капацитета си за привличане на туристи. „София е на опашката по събития през уикенда и културни обиколки. В Белград, например, има три пъти повече събития, отколкото в София. Смятам, че с изграждането на новата си инфраструктура столицата има възможност да върви напред като дестинация“, каза Иванов. Според Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на Terra Tour Service, за развитието на хотелския пазар е много важно накъде ще поеме българската икономика. „Ако ръстът на икономиката се забави, това неизбежно ще се отрази на хотелския бизнес“, отбеляза той. Според него хотелиерите в страната трябва да имат много по-активна позиция при определянето на приоритетите на държавно ниво и той призова за създаването на по-голямо обединение с активна и действаща политика, което да включва и останалите участници в процеса като авиопревозвачи, летища, музеи, магазини. Градските хотели са отбелязали ръст с 21% на приходите от хотелска стая през 2018 г. благодарение на Председателството на Съвета на ЕС, сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Очакванията на компанията са през идните три години стаите в петзвездните хотели да се увеличат с 50%, а на пазара да навлязат нови брандове. „България има благоприятни макроикономически показатели и стабилен ръст на БВП, за щастие имаме и нов концесионер на летище София и според прогнозите това ще доведе до увеличен пътникопоток“, коментира Пламен Бачев, партньор и мениджър „Консултиране и оценки“ в Cushman & Wakefield Forton.Той също смята, че пазарът през идните години ще бъде много конкурентен и съобщи, че само преди дни е било подписано писмо за намерение с нов международен бранд, без да споменава името му. „Международни хотелски оператори и брандове имат засилен интерес към България. Силната конкуренция ще доведе и до по-високи цени през следващите няколко години“, отбеляза той. Според Жулиета Серафимова, генерален директор на Sofia Hotels Management, все още няма ценова война между хотелите в столицата. Тя обаче посочи, че навлизането на пазара на един силен играч се отразява на всички останали. „Догодина очакваме двама играчи с по-голям капацитет, така че фокусът ни е върху запазване на клиентите и създаване на нови, доколкото е възможно“, каза тя. 2019 г. е била особено трудна за хотелите по морето не само заради фалита на британския туроператор Thomas Cook и отварянето на конкурентни пазари като Турция, Тунис и Египет, но и заради намаленото търсене от основни пазари за България като Русия, Германия и Великобритания, каза Лъчезар Тодоров. Хотелите, оперирани от Terra Tour Service, които не са били засегнати от фалита на Thomas Cook, са успели да задържат нивата на заетостта, но приходите в някои от обектите са намалели с 10% на годишна база, призна той. „Справянето с последиците от фалита на Thomas Cook ще е голямото предизвикателство през 2020 г. Ако досега другите туроператори бяха сговорчиви, сега вече няма да е така. Открива се огромен капацитет на пазара и все още не е ясно кой ще го поеме“, коментира Тодоров. Той очаква, че догодина по българското Черноморие неизбежно ще има ценова битка, тъй като предлагането е много по-голямо от търсенето. По отношение на пазара на бизнес имоти в България като цяло 2019 ще бъде годината на отрезвяване на очакванията на българските инвеститори по отношение на доходността и на създаването на нов продукт за международни инвеститори, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на Cushman & Wakefield Forton. Очаква се 145 хил. кв. м офис площи и 150 хил. кв. м логистични площи да излязат на пазара тази година, като повечето от тях вече са отдадени. Според Лашова спадът на инвестициите в бизнес имоти у нас със 74% през деветте месеца от началото на година не е изолиран случай, а пазарът просто се е върнал на нивата си отпреди бума през 2017 и 2018 г. „Пазарът ни е доста малък на база продукта, който предлагаме на него. Но предвид новите офисни и логистични площи, които се очаква да излязат до края на годината, се надяваме на по-засилена инвестиционна активност догодина както от вече присъстващите в страната инвеститори, така и на нови играчи“, отбеляза Лашова. България е сред най-привлекателните страни в Централна и Източна Европа за инвеститорите както от гледна точка на наемните нива на първокласните офис площи, така и по отношение на доходността. Банките в страната са активни и имат интерес да финансират подобен тип продукти, отбеляза Лашова. Въпреки това тази година България отбелязва най-сериозен спад на инвестициите в бизнес имоти сред страните от региона и попада в една група със страни като Украйна, Турция и Великобритания, които са изправени пред сериозни политически предизвикателства, както и Хърватия и Словения, които заради малкия си пазар също отбелязват сериозно понижение на ликвидността. „Застоят се дължи не на липсата на международен интерес, а на нереалните очаквания на участниците на българския пазар за доходността тук. Необходимо е отрезвяване на очакванията, защото международните играчи са активни не само в България, а и в други страни от региона, където няма проблем с ликвидността и банките финансират проекти при по-изгодни условия отколкото у нас. За да променим обстановката през 2020 г., е необходима от една страна промяна на очакванията за доходността, а от друга, по-голяма гъвкавост от страна на банките по отношение на изискванията им за финансиране на даден проект“, коментира Лашова. В офис сегмента в процес на изграждане са 383 хил. кв. м, които трябва да бъдат завършени през 2019-2023 г. На година се усвояват около 90 хил. кв. м, така че очакванията на Forton са делът на свободните площи, който в момента е около 9%, да остане стабилен, а ако възникне проблем, той ще бъде свързан със сгради, които са морално остарели и имат нужда от реновиране. Наемните нива по основните булеварди са на равнище от 12 до 14 евро на кв. м и се очаква да го задържат, съобщи Лашова. В същото време наемите в търговските центрове и по бул. „Витоша“ в София се повишават на фона на ръста на покупателната способност на населението. Към момента наемните нива на централната търговска улица в столицата достигат около 56 евро на кв. м, а в търговските центрове – 39 евро на кв. м, сочат данните на Forton. Общият обем на търговските площи в търговските центове е около 815 хил. кв. м и около 164 хил. кв. м в ритейл парковете, показват данните на консултантската компания. След бурното развитие през последните години сега в сегмента на търговските площи се появяват малко нови проекти, а играчите, които вече присъстват на пазара, са добре установени, обобщи Лашова. За сметка на това индустриалните площи преживяват бурно развитие, като все повече инвеститори се насочват към сегмента. „През годините индустриалните имоти се развиваха главно като сгради за собствено ползване и build-to-suit проекти. От 1,2 млн. кв. м индустриални площи на пазара само 25% са развити през годините спекулативно. Очакванията ни са този дял да се промени през идните години и да видим все повече проекти, които се изграждат с цел отдаване под наем на конкретни наематели“, каза Лашова. Източник: investor.bg

коментари

Добави своя коментар