Новини Турагенции

Държавата ще пуска търг за самолетни билети за 35 млн. лв. (обновена)

  16.01.2021 13:31  
Държавата ще пуска търг за самолетни билети за 35 млн. лв. (обновена)

Правителството планира да пусне нова централизирана обществена поръчка (ЦОП) за „Осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж при служебни пътувания в страната и чужбина“. Това съобщиха за TravelNews от туристическия бранш. Чрез търга се избират няколко туроператори, с които се подписва рамково споразумение, за да обслужват цялата държавна администрация за период от 2 години. След това всяко ведомство трябва да проведе мини обществена поръчка с покани и да избере един доставчик за своите нужди.

Средствата по новата процедура ще бъдат увеличени до 35 млн. лв., което е с 1 млн. лв. повече в сравнение с 2019 г., обясниха от бранша. Търгът се провежда от Дирекция „Централизирано възлагане и обществени поръчки” към Министерство на финансите. В момента в рамковото споразумение от 2019 г. фигурират четири компании – Обединение „България ер – Посока“ ДЗЗД, „Хорнит“ ООД, „Аеротур ММ“ ООД и „Атлас травелс“ ЕООД. От Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА) коментираха, че над 90% от държавната администрация се обслужва от „България ер – Посока“ ДЗЗД. Според тях е скандално да бъде пускана обществена поръчка в края на мандата на правителството, преди изборите и в момент на световна пандемия, където срещите и събитията се случват онлайн, а държавните служители няма къде да пътуват.

„Процедурата трябва да бъде оставена за следващото правителство, което да реши дали ще я обявява централизирано или всяко ведомство само да си провежда търговете“, каза Любомир Попйорданов, управител на туроператора "Одисея ин" в своя лична позиция. Според него е скандално да се увеличава бюджетът за пътувания на администрацията при условие, че събитията и срещите вече се случват онлайн. Освен това вече има доста различни други системи с възможности за провеждане на търгове, на които излизат изключително ниски цени.

„Държавните служители няма къде да пътуват и това е едно прахосване на пари на данъкоплатците. Средствата отиват основно в „България ер“ и туроператора „Посока“, които са групата на „Химимпорт“, а това са ТИМ. Те от своя страна са задлъжнели с милиони към държавата и в частност към Летище София“, каза Попйорданов. По информация на „Капитал“ авиокомпанията дължи над 60 млн. лв. на държавното „Летище София“ ЕАД, но "България ер" успява чрез съдебни дела да си спести плащането на такси за над 40 млн. лв. Попйорданов допълни, че пазарът в продажбата на самолетни билети на държавната администрация е окупиран от „България ер“ и „Посока“, и този монопол трябва да бъде разбит. От това страда целият бизнес в този бранш. „Колегите, които са ИАТА агенции очевидно не са успели за всички тези години да намерят пътя към вярното решение", коментира Любомир Попйорданов.

Според председателя на АБТТА Димитър Попов всичко в търговете за самолетни билети на държавната администрация, е предрешено. Няма реално състезание и конкуренция. Ситуацията е същата както в Агенцията за пътна инфраструктура, където едни и същи фирми печелят поръчките за пътищата“, подчерта Попов. По думите му „България ер“ дава преференциални цени и условия на приближения туроператор „Посока“, с което убиват всякаква конкуренция. Според него КЗК и Европейската комисия могат да реагират на случващото се на пазара. В АБТТА влизат ИАТА агенциите, които са акредитирани от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за продажба на самолетни билети в България.

Още един пробем съществува пред туристическите агенции в България, които продават самолетни билети и са акредитирани като ИАТА агенции. Те може да останат без застраховател. Причината е, че Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) работи на българския пазар само с един застраховател – „Армеец“ (също част от групата на „Химимпорт“ и „България ер“). От март 2020 г. заради световната пандемия от коронавирус, тази компания прекрати полиците на всички туроператори и агенти у нас. Сертификатите на ИАТА агенциите изтичат основно през март 2021 г. и те все още нямат яснота какво да правят, обясниха от АБТТА.

Към този момент не е ясно дали „Армеец“ ще продължат да застраховат този бранш, заяви Лилия Кирилова, член на УС на АБТТА и представител на компанията „Хорнит“. Застрахователят е изпратил писмо до асоциацията, че засега няма яснота. Същевременно друг застраховател – „Лев инс“ е поискал пред ИАТА да работи с агенциите на българския пазар. Но все още няма одобрение от международната организация. Единственият вариант за туристическите компании остава да предоставят банкова гаранция. За целта обаче банките искат обезпечение до 150% чрез реална блокирана сума или заложен имот. Проверка на TravelNews в „Уникредит Булбанк“ установи, че срещу банкова гаранция за 30 000, настояват да бъдат внесени и блокирани 45 000 лв.

Лилия Кирилова обясни, че са писали на ИАТА да посочат друг застраховател за българския пазар, като той може да бъде и европейски. Тя се надява да изпратят условията към агенциите по-рано, а не в последния момент. Офисът на ИАТА за Източна Европа се намира в Букурещ. От TravelNews изпратихме запитване до отговарящата за България Ана Апахидеян, но все още няма отговор от нейна страна.

Мирослав Иванов

Действащото рамково споразумение