Анализи

Липсата на предвидимост е най-голямото предизвикателство пред хотелите в България

   
Липсата на предвидимост е най-голямото предизвикателство пред хотелите в България

Липсата на предвидимост и съответно пълната невъзможност да планират бизнеса си в близко и средносрочно бъдеще е едно от най-сериозните предизвикателства пред хотелиерите у нас в началото на годината. Това е изводът от първата за 2021 г.среща на членовете на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE), която се проведе в края на миналата седмица.

Предвид забраната за организирани мероприятия, срещата беше виртуална, но въпреки това, участващите мениджъри и собственици на хотели успяха да обменят информация и да обсъдят бизнес средата в туризма в началото на годината.

За градските хотели, сериозен проблем представлява и липсата на международни полети - пречка, който между другото спъва бизнеса и на зимните ни курорти.

Положението в Банско е трагично
Така хотелиери описват ситуацията в най-популярния ни зимен курорт през този сезон. Туристи почти липсват, а по-голяма част от тези, които посещават дестинацията, се настаняват в жилища, които почти без изключение работят „на тъмно". Като следствие, заетостта на хотелите рядко надхвърля 10-15%.

На оплакванията на хотелиерите срещу незаконната конкуренция, от държавната и общинска администрация отговарят, че на собствениците на тези жилища няма как да бъдат връчени актове за нарушения, понеже живеят в чужбина.

Иначе, от чуждите туристи в курорта преобладават румънците, а от началото на годината са започнали да се появяват и сърби и израелци. Специално при последните се очаква от 28 януари броят им да се увеличи, когато ще стартират директни полети от Израел до България.

Ще има ли летен сезон 2021?
За морските хотели, липсата на ранни резервации и съответно невъзможността да преценят дали въобще да отворят през тази година е сериозно предизвикателство. Иронията е, че дори хотелите да се напълнят с last minute туристи през сезона, много от мениджърите няма да успеят да се справят логистично - със зареждане с храни и напитки, достатъчно персонал и пр., което води до друг потенциален проблем - влошаването на качеството на услугата за туристите.

Ситуацията вероятно ще се усложни допълнително, ако Гърция „отвори" през тази година, защото това означава, че българите, които миналата година почиваха по нашето Черноморие, поради липса на други алтернативи, през тази година ще отидат в южната ни съседка, което се отнася и за голяма част от румънските туристи.

Като цяло, във все по-голям проблем за привличане на туристи през лятото ще се превръща и липсата на конкурентни предимства на България спрямо по-познати дестинации. При рехавия самолетен трафик, ако туристите трябва да пътуват няколко часа с автомобил или автобус от Западна или Централна Европа, за да отидат на почивка, те по-скоро биха предпочели Испания и Хърватия, отколкото малко популярната България.

Рекламата на България през 2021
В контекста на тревожната за туризма през тази година ситуация, ресорната министърка обяви, че за национална реклама в бюджета са предвидени 17 млн. лева - значително по-висока сума от предишни години. Сама по себе си тази новина е добра, но от министерството все още не са обявили концепцията и каналите, по които ще бъдат изразходвани тези средства - дали отново ще се плащат сериозни суми за скучни клипове в телевизии със спорна гледаемост или ще се подходи по-иновативно и ще се наблегне на по-ефективни канали, като дигиталния маркетинг - реклами в социалните мрежи, работа с травъл блогъри и инфлуенсъри, оптимизация за търсачки и други.

Като цяло, неясно остава положението и при международните туристически изложения, на които страната ни традиционно участва с щандове. Най-голямото от тях - ITB в Берлин, което традиционно е през февруари, вече обяви, че през тази година ще бъде проведено виртуално. За много от регионалните изложения пък все още не е ясно, дали ще се проведат физически, онлайн или въобще ще бъдат отложени за другата година.

Криминализиране на хотелските трансфери
В момента, след приетите в средата на декември миналата година законови промени, е реална опасността, мениджър или собственик на хотел, които осигуряват на гостите си трансфери от-до летище или пък туристически обиколки със собствен транспорт да бъдат съдени. Конкретният текст, прокаран през кодекса на търговското корабоплаване, гласи „Който без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, извършва по занятие обществен превоз на пътници, се наказва с лишаване от свобода от една до три години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".

Очевидно е, че в стремежа си да постави извън закона нерегламентираните транспортни превози парламентът пътьом криминализира и съвсем стандартни за туристическия бизнес услуги - автобусните екскурзии, хотелските трансфери и пр.

Според участниците в срещата на BAHE, евентуално решение на проблема е браншовите организации да изпратят позиция до министерството на туризма, което след това да разреши казуса с министерството на транспорта.

Очаква се глад за кадри в туризма
По време на срещата на ВАНЕ беше коментирана и друга надвиснала над бранша опасност - заради несигурната бизнес среда, много квалифицирани кадри могат да се преорентират към други области и въобще да не се върнат в туризма.

Специално при морските ни хотели е неясен и въпросът за чуждестранните сезонни работници от Украйна, Молдова и др. От една страна, трудността е свързана с невъзможността за ранно планиране, а от друга - с постоянно променящите се противоепидемични мерки в държавите, откъдето идват или през които трябва да преминат работниците, за да стигнат до нас.

Забрана на пластмасови изделия за еднократна употреба
През 2019 г. Европейската комисия прие т.нар. Single-Use Plastics (SUP) Directive, с която целта е поетапно да бъдат извадени от употреба всички пласмасови продукти за еднократна употреба, за които се предполага, че са основният замърсител с микропластмаса на Световния океан.

Според тази директива, до началото на юли тази година, държавите от Европейския съюз трябва да приемат мерки за забрана на няколко вида пластмасови изделия за еднократна употреба, сред които са пластмасовите сламки, тарелките, вилиците, ножовете и лъжицитре, както и бъркалките за кафе.

Като следствие от тази директива, ако вече не са го направили, хотелиерите и ресторантьорите ще трябва бързо да намерят алтернативни варианти на посочените по-горе пластмасови изделия, което обаче неминуемо ще доведе до повишаване на оперативните им разходи.

За предстоящите избори с учудване
Хотелиерите от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели коментираха, че буди учудване фактът, че въпреки наближаващите парламентарни избори, до момента никоя от политическите партии не е представила програма с мерки за стимулирането на икономиката и туризма, в частност.

Липсата на такава програма означава, че е много вероятно в предстоящата предизборна надпревара, политиците да заложат в кампаниите си основно на популистки лозунги и смътни обещания, вместо на конкретни икономически мерки.



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати