Новини Транспорт

Държавата търси варианти да подпомогне авиоиндустрията

   
Държавата търси варианти да подпомогне авиоиндустрията

Държавата търси варианти да подпомогне българските авиокомпании, авиоремонтни, технически бази и фирми за наземно обслужване по летищата. Това обявиха за TravelNews от Министерството на туризма. Предстои да се види по коя програма ще бъдат отпуснати средства. Браншът ще бъде събран на среща в Министерството на транспорта след отпускането на мерките срещу COVID-19.

От Асоциацията на българските авиокомпании обявиха, че спадът на приходите е до 80-85%. Те също изпратиха писмо до премиера и до петима министри. В него настояват дори държавата да влезе в авиокомпаниите с акции и така да подпомогне финансирането им. Подобни мерки са приложени в Германия към "Луфтханза" и във Франция към "Ер Франс". От асоциацията предлагат това да стане чрез увеличаване на капитала на дружествата чрез държавно закупуване на процент от новоемитираните акции с възможност за обратно изкупуване от сегашния собственик по номинал след приключване на кризисния период.

От авиокомпаниите настояват още част от парите от първоначалната вноска за концесията на летище София да се насочат към фирмите от авиобранша за осигуряване на безопасността на полетите и поддържане на летателната годност на самолетите. Настоява се и за финансиране от ОП "Иновации и конкурентоспособност", както и за продължаване на мярката 60/40 за 2021 г. ( плюс 290 лв. за когото е приложимо) до преодоляване на кризата, или да се замени с 80/0 за авиооператорите.

Практически от март 2020 г. приходите на авиокомпаниите са спаднали със 70-75%, а от септември 2020 г. голяма част не получиха никакви постъпления. Спадът на приходите в гражданското въздухоплаване спрямо 2019 г. достига до 85%, казва председателят на асоциацията Светослав Станулов. Продължават да са на критичния минимум пътниците по редовни линии, а пътническите чартъри, особено след последните действия на здравните власти за ограничения и налагане на карантина за пристигащите пътници от Африка, доведоха до незабавен отлив на вече резервирани за полети пътници и анулиране на програмите от туроператорите. Станулов прогнозира забавяне на чартърните програми за летния сезон, като се очаква да започнат чак през юли, ако се съди по пазара в Германия.

Другата Асоциация на българската авиационна индустрия (АБАИ) също вчера поиска от държавата спешно между 15 и 20 млн. евро за оцеляване. В противен случай са обречени на фалит. В цяла Европа авиационният бизнес е подпомогнат, защото е сред най-пострадалите сектори. Само в България нямаме никаква подкрепа вече една година и сме пред фалит, заяви председателят на Асоциацията на българската авиационна индустрия Тодор Иванджиков. Непокрити остават редица значителни разходи по поддръжката на самолетите, лизинги, застраховки, паркинг на самолетите, инфраструктурата, разрешителните и квалификацията на персонала. Според него има опасност страната ни да остане без самолети, ремонтни авиобази, без компании за наземно обслужване, пилоти и инженери. Индустрията е стратегическа и от значение за националната сигурност. В нея работят над 5000 висококвалифицирани служители, сред които пилоти и инженери, подчерта Иванджиков.

По данни на асоциацията, Хърватия е подпомогнала авиацията с 12 млн. евро, Румъния с 62 млн. евро, а Гърция – със 120 млн. евро.

Авиацията има значителен дял във формирания от транспортния сектор БВП, който възлиза на 6% от общия за страната през 2019 г. Секторът има ключова роля за туризма – около половината пристигащи по въздух туристи у нас, пътуват с полети на български чартърни авиокомпании. Към март 2021 г. в страната има 20 регистрирани въздушни оператора за превоз на пътници, товари и поща, 30 авиационни технически организации, 13 учебни центъра за авиационен персонал и 33 оператора за наземно обслужване на самолети.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати