Новини Транспорт

Българската авиация е пред фалит заради държавата

  06.04.2021 14:11  
Българската авиация е пред фалит заради държавата

Българската авиация е пред фалит заради липсата на мерки от страна на държавата. За това алармираха пред TravelNews от Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ). От Министерството на транспорта обещаха преди време пред нашата медия, че ще направят среща с бизнеса, но такава не се е състояла до момента. Министърът на транспорта Росен Желязков досега беше в предизборна кампания. Министерството на финансите също мълчи по изпратените писма от двете сдружения.

Ситуацията в авиационния сектор в Европа като цяло и в България в частност, остава тежка и изискваща незабавна финансова помощ от държавата, обясниха от АБАИ. Според тях епидемичната обстановка е неблагоприятна. В съчетание с бавния темп на имунизация (България по този параметър е на последно място в ЕС), това довежда до невъзможност за разхлабване на ограниченията върху несъществените пътувания в близките седмици. Нещо повече, редица европейски държави lcleofnd нови ограничения.

По данни на Eurocontrol, спадът в общия брой полети във въздушното пространство на ЕС и Европейската икономическа зона остава на ниво от -64% спрямо аналогичния период от 2019 година. Тази тенденция се запазва непроменена от средата на януари 2021 година, след краткотрайно възстановяване до -48% от нивата на 2019 по коледно-новогодишните празници. Въвеждането на единен имунизационен паспорт, който да позволи на ваксинираните граждани да пътуват свободно с всякаква цел, се очаква на 15 юни 2021 г. Това не е неочаквано с оглед на бавния темп на имунизация в ЕС. За авиацията обаче означава че, освен ако не се приложат двустранни споразумения между държави с по-ранна дата, стартът на масовия летен туристически сезон отново ще бъде със значително закъснение спрямо периода преди 2020 година, казват от Асоциацията на българската авиационна индустрия. Стартирането на летните чартърни програми от 15 юни би означавало загуба на минимум 6 седмици от ключовия за повечето авиокомпании летен сезон.

Авиокомпаниите са обезпокоени, че България ще загуби през този летен сезон пазара във Великобритания. Отделно липсва активен диалог с други два ключови пазара – Израел и Русия. Стартиралите полети от Бургас до Москва един път в седмицата остават достъпни само за ограничен брой граждани на Русия, попадащи в определени от правителството категории. Туроператори и авиокомпании масово се оплакват от тенденцията изборът на място за почивка и резервацията да се отлагат до последния момент предвид динамичната ситуация. Това поставя бизнеса в невъзможност да използва средствата от ранните резервации за подготовка за летния сезон.

От асоциацията са притеснени, че трайно безработни са стотици авиационни специалисти. За мнозина пилоти наближава една година от последното им периодично обучение на тренажор, както и от последното преминаване през опреснителни теоретични курсове. Първото принуждава пилотите да извършват скъпоструващо подновяване на квалификацията си за собствена сметка, а второто допълнително ще оскъпи рестартирането на полети от авиокомпаниите. В условията на тотална липса на приходи за редица български авиокомпании, техни служители са натрупали от 5 до 7 месеца неплатен отпуск за последната година. От асоциацията допълват още, че не могат да се възползват и от подкрепа по мярката 60/40.

По данни на асоциацията, Хърватия е подпомогнала авиацията с 12 млн. евро, Румъния с 62 млн. евро, а Гърция – със 120 млн. евро. Авиацията има значителен дял във формирания от транспортния сектор БВП, който възлиза на 6% от общия за страната през 2019 г. Секторът има ключова роля за туризма – около половината пристигащи по въздух туристи у нас, пътуват с полети на български чартърни авиокомпании. Към март 2021 г. в страната има 20 регистрирани въздушни оператора за превоз на пътници, товари и поща, 30 авиационни технически организации, 13 учебни центъра за авиационен персонал и 33 оператора за наземно обслужване на самолети.

Мирослав Иванов