Анализи

Туризмът поиска над 1.5 млрд. лв. за възстановяване вместо санирането

   
Туризмът поиска над 1.5 млрд. лв. за възстановяване вместо санирането

Туристическият бранш поиска минимум 1.5 млрд. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост като най-засегнатият сектор с орязване на средствата за санирането. Парите трябва да дойдат по предвидените за България от ЕС над 12 млрд. лв. безвъзмездна помощ в следващите 6 години за справяне с Ковид кризата. По представения план от вицепремиера в оставка Томислав Дончев са отделени едва 17 млн. лв. за туризма. В първоначалния вариант дори секторът въобще не фигурираше. Най-много средства има за строителния сектор - над 6.5 млрд. лв., които ще отидат нови канали и системи за напояване, нови медицински центрове, модернизация на училища и гари, и 2.5 млрд. лв. от тях за саниране на жилищни сгради.

“В санирането и строителството са комисионните и затова има отделен най-голям бюджет за този сектор. Определено трябва да го има санирането, но строителството не е в криза и сред най-засегнатите сектори, какъвто е например туризмът“, коментира пред TravelNews Георги Щерев, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). Според него трябва да бъдат отделени за туризма минимум 1.5 млрд. лв. по плана за възстановяване, който е най-засегнатият от пандемията. До преди кризата заемаше между 12-14% от БВП на България и пропорционално толкова средства трябва да бъдат отделени по плана за неговото възстановяване, посочи Щерев.

Предвидените 17 млн. лв. за туризма няма да стигнат за нищо. Целта на плана е да възстанови икономиката и най-засегнатите сектори след кризата, обяви Павлина Русева, член на УС на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение Бъдеще за туризма“. Те настояват за осигуряването на 20 млн. лв. по плана за подпомагане на създаването на Гаранционен фонд за туроператорите и в полза на потребителите на туристически услуги, в който бизнесът също да влезе със самоучастие на по-късен етап. По конкурентоспособността за бизнеса трябва да бъдат отделени пари за оздравяване на малките и средни фирми, които са гръбнакът на всяка икономика, обясни Павлина Русева.

Авиацията покрай туризма е най-засегнатият подсектор от транспорта и не фигурира в плана за възстановяване, каза Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ). Единствено присъства железопътният превоз в документа. В цяла Европа авиацията е силно подпомагана, докато в България държавата е незаинтересована, подчерта той. Иванджиков очаква от другия месец фалити на български авиокомпании.

От БХРА настояват за отделни бюджети в плана за туризма. По предвидения стълб 2 “Зелена България” хотелите и ресторантите могат да бъдат подпомогнати чрез средства за осигуряване на филтри и климатични системи за защита от фин прах, плесени, алергени, полени и микроби. По този начин ще се осигури чист и безопасен въздух за клиентите на местата за наставяне и заведенията. Сред останалите идеи е и финансирането на обособени зони за свободно къмпингуване около водоемите с прилежащи ток, вода, осветление, санитарни помещения и видеонаблюдение.

Туристическият сектор може да бъде подпомогнат и чрез програми за енергийна ефективност, имайки предвид че намаляването на въглеродния отпечатък е част от приоритетите на Европейския съюз (ЕС). В Плана могат да бъдат включени и мерки за подкрепа на изграждане на малки възобновяеми източници за производство на електричество за собствени нужди и топла вода за туристическите обекти.

По стълб 3 “Свързана България” туризмът може да се възползва от инвестиции в туристическа и транспорна инфраструктура като вложения в железопътна инфраструктура за алтернативен и атрактивен туристически траспорт. Например изграждането на бързи влакове от летищата в Бургас до Слънчев бряг и от летище Варна до центъра на града. Останалите предложения включват още строителството на въжени панорамни линии в курортите, закупуване на автобуси на ток и електрически влакчета в курортите, изграждане на мрежа от зарядни станции за автомобили и на малки туристически лифтове.

От БХРА са категорични, че предоставените от ЕС средства могат да бъдат инвестирани и в ремонт и обновяване на основни туристически активи, подобряване на паркова и зелена среда в курортите, създаване на обособени пешеходни зони, изграждане на нови паркинги, обновяване на атракциони, възстановяване, консервиране и улесняване на достъпността да археологически обекти и природни забележителности около курортите.

Относно четвъртия стълб на Плана, според БХРА туризмът трябва да получи финансиране за дигитализация на процесите в сектора, които ще укрепят ефективно потенциала на индустрията. От организацията предлагат да се инвестира в онлайн резервационни системи и платформи, изкуствен интелект, а също и да се създадат дигитални борси за селскостопанска продукция. Освен това чрез средствата от ЕС може да се повиши устойчивостта на здравната система чрез превенция и въвеждане на ваучери за спа, балнео и медикъл туризъм. Както и за осигуряване на нови работни места и насърчаване на социалното включване в отдалечени и трудно достъпни региони и защитени територии, в които няма развити други бизнеси.

От „Обединение Бъдеще за туризма“ настояват още за създаване на модернизиран Контролен орган, регулиращ туристическите дейности и подобряващ средата за посрещане и обслужване на нашите гости – контрол на качеството на предлаганите услуги, създаване на модерни и икономически целесъобразни инфо-пунктове. Освен това разработване на гъвкава рекламна стратегия на България с акцент целогодишен  културен туризъм и привличане на приоритетни пазари идващи по суша, въздух, по река Дунав и Черно море чрез насърчаване на круизните пътувания с модернизиране на всички съпътстващи дейности по обслужване и съвместни проекти с областните и регионални туристически центрове.

Индикативният срок за предаване на Плана за възстановяване и устойчивост в Брюксел е 30 април. Той обаче не е краен - ако България се забави, съответно и финансирането ще бъде отпуснато по-късно, но не и спряно. Миналата седмица заместник-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис заяви, че не е фатално българските власти да преработят допълнително плана, ако смятат за нужно, но предупреди, че така европейската помощ ще може да дойде най-рано през есента.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати