Анализи

Морските курорти да бъдат обявени за зони без Ковид-19

   
Морските курорти да бъдат обявени за зони без Ковид-19
Ивайло Кожухаров

Децата до 16 години да влизат без тест в България, казва в интервю пред TravelNews Ивайло Кожухаров, експерт по туризъм

Визитка

Ивайло Кожухаров е експерт по туризъм с над 17 години професионален опит както като ръководител, така и като консултант на редица успешни хотелски комплекси в България. Магистър по „Икономика и организация на туризма“ в Икономически университет, гр. Варна и Магистър по „Маркетинг“ в УНСС. Още докато учи, започва своята кариера в Албена като рецепционист, преминава през различни длъжности и едва 23-годишен става управител на четиризвезден хотел с 250 стаи. По-късно продължава като изпълнителен директор на българска хотелска верига с няколко хотела в страната и генерален мениджър на бизнес хотел в София, част от световен бранд. Работейки години наред за авторитетни компании в сферата на туризма, Ивайло Кожухаров натрупва опит, който започва да прилага и като консултант. Член е на УС и съучредител на „Българска асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели“. Депутат в 45-то Народно събрание от „Има такъв народ“.

Г-н Кожухаров, каква е ситуацията в туристическия бранш в момента?

- Представители на туристическия бранш, в т.ч. хотели, ресторанти, летища направиха огромни инвестиции и въведоха доброволно допълнителни мерки, с които да се гарантира безопасността на гостите. В същото време резервациите са на критичния минимум по отношение на чуждестранните туристи, а както знаем големите ни морски курорти са силно зависими от тях. „Загубено злато може да се намери, но загубено време никога“, гласи една китайска поговорка, която в пълна степен отразява ситуацията в туристическия сектор в този момент. Всеки изгубен ден води до пропуснати ползи и приходи, които трудно могат да бъдат компенсирани.

Летният сезон е официално стартирал, но дефакто резервациите дори и за бъдещи периоди са на критичния минимум. Периодът между февруари и май е особено важен за това какъв ще е броят на чуждестранните туристи в България, които посещават нашите морски курорти. Липсата на достатъчно резервации води до анулиране на полети до България от някои пазари и за края на юни вече, а същите се пренасочват към конкурентни пазари. За да стане ясно точно за какво става дума, бих дал следния пример. Ако преди кризата в този период един от големите туроператори и работил на няколко пазара и резервациите, които са постъпвали за България на дневна база са били около 5% от всички резервации, то сега този процент е малко под 1% или по друг начин казано около 80% от потенциалните резервации за нашата страна в момента се пренасочват към алтернативни дестинации.

Как може да бъде спасен летният сезон и как да привлечем германските, руските, британските туристи, които са основен пазар за Черноморието?

- Както вече споменах чрез въведените допълнителни мерки, автоматизация и дигитализация на процеси с цел редуциране на личен контакт, еднопосочно движение на оживени точки, системи за пречистване на въздуха. Секторът има амбицията да се превърне в еталон за обслужване от летището, през трансферните автобуси, до хотела, плажа. И това е посланието, което трябва час по-скоро да стигне до нашите чуждестранни партньори и основни пазари. Това разбира се не е достатъчно, но е един задължителен минимум, тъй като редица дестинации го правят също.

На нас ни е нужно конкурентно предимство, което да бъде поставено на високо дипломатическо ниво, така че да бъде отразено подобаващо в чуждестранните медии. Подобни решения следва да се търсят чрез експертизата на туроператорите, които работят входящ туризъм, да се използва опитът на представителите на големите хотелиери, в т.ч. и чужди вериги.

Една от най-добрите идеи за спасяването на летния сезон би била да се издаде незабавно заповед деца до 16 години да бъдат допускани заедно със своите родители без да бъдат тествани. От една страна децата не подлежат на ваксинация към този етап, а от друга е очивидно, че рискът за допускането им без тест е напълно премерен и обосноват. Живеейки под един покрив със своите родители, които влизат в страната с негативен тест или са вече ваксинирани, е изключително малък шансът те да са преносители на вируса. Това от маркетингова гледна точка обаче ще ни даде огромно конкурентно предимство спрямо алтернативни дестинации.

Без съмнение е необходимо договарянето на зелени коридори, по които безпроблемно да преминават туристи и с автобусен превоз. Големите курорти като Албена, Златни Пясъци, Слънчев Бряг са отдалечени от големите градове, повечето им хотели тепърва отварят, а голяма част от персонала им вече се подложи на доброволно ваксиниране. Всичко това следва да бъде правилно комуникирано пред потенциалните партньори и пазари и могат да бъдат представени като „Зони без Ковид-19“ и няма да бъде лъжа.

Хубаво е да се направи един обстовен анализ колко би струвало държавата да поеме тестването на чуждестранните туристи за своя сметка или поне на тези, които са с престой 7 и повече дни. Сигурен съм, че ползите за хазната, за трудовата заетост, ще бъдат далеч повече отколкото разходите в тази връзка. Това също ще бъде и безценна реклама за страната ни.

Сега повече от всякога е необходимо организирането на експедиентски и журналистически турове, които да се уверят на място в качеството и сигурността, която предлагаме. Необходимо е в спешен порядък организирането на срещи на високо ниво в основните пазари, на които да присъстват не само водещи туроператори, а и висши държавни служители.

Каква трябва да бъде рекламата на България?

- Различна от сегашната. Когато говорим за рекламата на България, тя трябва да бъде провокираща интерес, да бъде персонализирана спрямо спецификата на всеки пазар, спрямо профила на таргетирания турист. Необходимо е създаването на съдържание, което е нестандартно, което вдъхновява. Сегашната ситуация представлява отлична възможност за ребрандиране на дестинация България. Ние трябва да покажем качество и сигурност на дестинацията.

Туристическият сектор е толкова разнообразен, че не може да бъде поставен под общ знаменател. Невъзможно е да се отправи едно маркетингово послание, което да бъде еднакво атрактивно за любителите на морския туризъм, ски, спа хотелите и любителите на културния туризъм. Промотирането на отделните видове туризъм както като част от дестинацията, така и независимо и поотделно е от ключово значение.

Какво трябва да залегне за туризма в плана за възстановяване на България?

- Когато става въпрос за плана за възстановяване и устойчивост, е много важно да бъде разбрано, че това са инструменти, които няма да спасят нито настоящия летен сезон, нито дори следващия зимен сезон, а още по-малко ще спасят фирмите, които в момента са на ръба на фалит. В този план обаче е от изключително значение туризмът да присъства подобаващо. Това ще даде възможност на туристическия сектор да бъде конкурентноспобен в дългосрочен план.  В него могат да залегнат редица мерки, чрез които да се дигитализират сложните бюрократични процеси, които губят времето на хотелиери, ресторантьори. Може да бъде постигнато повишаване на качеството и обхвата на образованието, свързано с адаптацията на заетите в сектора чрез адаптирането им към новите интелигентни технологии в туризма. Финансов ресурс може да бъде предвиден и за създаването на съвременни стандарти на обслужване в хотелиерството и ресторантьорството, които да повишат качеството на услугата като заетите бъдат обучени.

Чрез плана за възстановяване и устойчивост би могло да бъде подпомогнато и развитието на СПА сектора, който като част от здравния туризъм, е устойчива форма на туризъм. Финансирането на дейности, свързани с превенцията и рехабилитацията на населението, е от пряко значение за развитието на икономиката. Отлична в тази връзка е идеята и на една от асоциациите, която предвижда създаването на дигитална платформа за минералните води в България, в т.ч. картографиране, дигитализиране на физико-химичните данни и балнеологичните оценки, оценка на стопанския потенциал на съответните извори и региона, в който се намират, както и информация за прилежащата туристическа инфраструктура – места за настаняване, туристически атракции и пр.

Интервюто взе Мирослав Иванов

 



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати