Анализи

Обединени лицензирани български екскурзоводи настояват за 24 млн. лв. компенсации

  04.06.2021 09:50  
Обединени лицензирани български екскурзоводи настояват за 24 млн. лв. компенсации

“Обединени лицензирани български екскурзоводи” настояват Министерството на туризма да осигури пряка компенсация на хората за 14 месеца на база забрана за работа. Това съобщиха в писмо до TravelNews от неформалното обединение. Те виждат тази подкрепа за екскурзоводите и планинските водачи по по-различен начин, от този за всички останали участници от туристическия бизнес. До този момент се предлага подпомагане по съществуващите оперативни програми, но за съжаление този начин не може да се случи по обективни причини. Голяма част от екскурзоводите и планинските водачи са физически лица, а не фирми.

По ОПИК могат да бъдат бенефициенти единствено юридически лица/фирми, която не е подходяща за директно подпомагане. Затова отпуснатите 3 млн. лв. ще отидат към трите сдружения на екскурзоводите, в които обаче не членуват всички лица. ОПРЧР също не е вариант, тъй като там целевите групи са основно безработни, младежи, уязвими и маргинализирани групи и там дейностите са насочени основно към обучения и повишаване на квалификацията. Остава единственото възможно решение: сумите да бъдат давани директно от националния бюджет, тъй като спецификата на професията и практикуването й не позволява ползване на пари от оперативните програми. Финансирането трябва да стане на база регистрацията в регистъра на екскурзоводите и планинските водачи към Министерството на туризма и това да бъде единствено и достатъчно условие, без да бъдат поставяни изисквания за допълнителни документи и критерии и др. Става въпрос за по-малко от 2000 души.

От “Обединени лицензирани български екскурзоводи” дават примерна сметка. За 2000 човека за 12 месеца по 1000 лв. на човек ще трябват общо 24 млн. лв. В момента голяма част от колегите, които са без работа нямат средства да си заплащат здравни осигуровки, което поставя на риск както тяхното здраве, така и на околните, коментират от неформалното обединение.

Извън помощите те настояват за създаване на контролиращ орган в туризма -Туристическа полиция. Целта е той да контролира и хората, работещи като екскурзоводи без придобита правоспособност. Точно в този момент това е от изключителна важност, защото самоорганизиращите групи, които не се водят никъде, а пътуват най-много не спазват никакви мерки. Протоколът за безопасност, който туристическият сектор спазва, не се прилага при тях, защото те не се контролират. Според тях в Закона за туризма трябва да залегне задължително групите в България да се водят от екскурзоводи, вписани в Националния туристически регистър. Това ще помогне да отпаднат така наречените водачи, които са служители на туроператори или наети неправоспособни лица.

Браншът иска още иницииране на мерки за бъдеща заетост на екскурзоводите. Този проблем стои пред хората вече 16 месеца. Това трябва да бъдат мерки през Агенцията по заетостта като всеки екскурзовод индивидуално да може да кандидатства по тях. КАто следваща мярка предлагат да се инициира законова мярка за регистрация на автомобилите до 8+1, с които да се разреши извършване на туристическа дейност. Предложението е за лек автомобил 7+1 да има режим на регистрация, а не лицензия. Под режим на регистрация да са всички лични превозни средства до 8 места, които са собственост на лица и фирми регистрирани в Националния туристически регистър, тоест имащи право да извършват туристическа дейност. Вероятно ще има допълнителни технически изисквания и застраховки, но това ще даде възможност да се превозват туристи при извършване туристическа услуга/дейност. За по-големите 8+1 да се реши проблема с минаването им на лицензен режим.

Според екскурзоводите е наложително да се вкара в Наказателния кодекс санкция за транспортните фирми, извършващи услуги на групи без лиценз за туроператор. Предоставянето на транспортна услуга на лице, което няма лиценз за извършване на туристическа дейност, но извършващо такава е съучастие. Такива са всички групи по интереси, клубове, и други организиращи екскурзии и почивки без лиценз и наемащи за своя сметка автобусен превоз. Освен това по този начин транспортните фирми стимулират сивия сектор в туристическия бранш.

На следващо място продължава да съществува проблемът със заплащане на входни такси при посещение на забележителности и музеи от екскурзоводите. Този проблем е стар и много сериозен. При посещение с групи или индивидуално искаме при представяне на карта на екскурзовод издадена от МТ, да не се плаща входна такса, защото това посещение е работно. Браншът иска да отпадне задължителния ПСР тест при пътуване извън България за екскурзоводите вписани в НТР както това е за шофьори, стюарди и транспортен персонал при пътувания зад граница, когато изпълняват служебните си задължения.

Те предлагат още да се проведе разяснителна кампания кои са екскурзоводите в България, кой има право да работи като такъв с туристи и къде те могат да проверят правоспособен ли е. Тази кампания ще помогне да се преборим със сивия сектор в нашата работа. Предлагат още да се предложи законодателна мярка, предвиждаща санкция на лица и транспортни фирми, отдаващи под наем транспорт на групи и лица, извършващи туристическа и екскурзоводска дейност без право за извършване на такава. Тази мярка ще помогне да се преборим със нелегалните организатори на екскурзии, които няма как да ги правят без превоз.

В предложенията са залегнали и да се работи активно с общините, в насока в стопанисваните от тях туристически забележителности, да се наемат екскурзоводи с право да работят като такива, което в момента не е практика. Това ще издигне имиджа на България като туристическа дестинация. Проблем, с който непрекъснато се сблъскват, работейки в България, е непригодността на повечето обекти за посещение на хора с увреждания, детски колички и липса на тоалени. За да бъде развиван туризъм на европейско ниво, това трябва да се промени.

Проблем, който също стои пред тях е липсата на контрол на работните часове на водачите на автобуси. Също така липсата или не добре направените указателни табели по пътищата. Особено такива за забележителности, които са обекти на Юнеско. И не на последно място стои преразглеждането на наредбата за екскурзоводите. На нейна база всяка община, стопанисваща забележителност може да наема лица без образование на длъжност екскурзовод в обекта, сключвайки с тях трудов договор за тази позиция. Това поставя в неравностойна позиция всички вписани в НТР и държали изпити за правоспособност.

Мирослав Иванов