Транспорт

Авиобраншът иска да бъде включен в Плана за възстановяване

   
Авиобраншът иска да бъде включен в Плана за възстановяване

В писмо до Министерски съвет, премиера, министрите на транспорта, туризма и управлението на европейските средства от Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) настояват за спешна безвъзмездна помощ на авиационния сектор в България в размер на 20% от оборота за 2018 и 2019 година. В писмото, входирано в МС миналата седмица, те настояват за конкретни действия, за да не бъде провален чартърният сезон, а авиационният бизнес поставен на колене. Състоянието на авиосектора у нас продължава да бъде критично. Това заяви Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на Българската Авиационна Индустрия

По данни на Eurocontrol през 2020 година спадът на пътнически полети по редовни линии е 65%. Родните авиокомпании, които осъществяват 70-80% от чартърните програми за България, не са реализирали никакви приходи в този период. Тези обстоятелства поставят авиацията в страната ни в ситуация на невъзможност да продължи да съществува без cпeшнa пoдĸpeпa, зa дa oцeлeе в тeзи бeзпpeцeдeнтни форсмажорни ycлoвия. Възстановяването на сектора се очаква да бъде тежко и бавно и да продължи години - до 2024 или дори до 2025 година.

Като аргумент за исканията си от АБАИ дават статистика за подкрепа за сектора от други държави членки на ЕС, които са осигурило подкрепа за своите авиокомпании: Австрия е подпомогнала авиацията си със 150 милиона евро, Белгия с 290 милиона, Румъния - с 62 милиона, а Гърция - със 120 милиона евро.

От АБАИ посочват още, че чартърният бизнес, който извършват българските авиокомпании, е съществено важен за страната ни тъй като приходите от него остават в българската икономика и са много важна предпоставка за стабилизирането и развитието на туризма в България, който представлява 12% от БВП.

В писмото до правителството от АБАИ правят следните предложения:

- Безвъзмездна помощ на сектора в размер на 20% от оборотите за 2018 и 2019 година за преодоляване на междуфирмената задлъжнялост. В тази връзка част от постъпленията от първоначалната вноска на договора за концесиониране на летище "София", приблизително 120 милиона лева, да се насочат към фирмите от авиобранша за осигуряване на безопасността на полетите, поддържане на летателната годност на самолетите и летателния състав и погасяване на натрупани задължения формирани от началото на пандемията до средата на 2021 година.
- Разширяване на възможностите за финансиране на авиокомпаниите от оперативни програми, например ОП "Иновации и Конкурентоспособност", ОП "Инициатива за малките и средните предприятия ", ОП "Развитие на човешките ресурси", Програма "COSME", "Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"
- Включване на фирмите от авиобранша в Плана за възстановяване на ЕС от Covid 19 и устойчиво развитие и безвъзмездно отпускане до 50% от общия оборот за двете години 2018 и 2019, които средства да бъдат използвани за възстановяване на сектора в рамките на следващите три години.
- Приемане на насоките на Европейската комисия за регулаторните изисквания за капиталова адекватност на авиокомпаниите и наземните оператори.
- Поемане от държавата на част от завишените вноски в Професионалния пенсионен фонд на летателния състав (12% от осигурителния фонд)
- Освобождаване на българските компании от плащане на такси към ГД "ГВА" по тарифа за срок от поне 3 години.
- Възможност за безлихвени кредити до постъпване на безвъзмездната помощ по Плана за възстановяване от Covid 19 устойчиво развитие



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати