Анализи Новини

Красимир Станев: Албена инвестира в къмпинг за сезон 2022

  14.09.2021 11:23  
Красимир Станев: Албена инвестира в къмпинг за сезон 2022

Казва изпълнителният директор на „Албена“ АД пред TravelNews

Г-н Станев, как завършва сезон 2021 за Албена?

  • На финала сме на сезона и той приключва в рамките на това, което очаквахме и планирахме в началото. Реализирахме около 600 000 нощувки, дори малко повече. Това беше нашият таргет, постигнахме го и това ни прави доволни. Разбира се изоставането спрямо 2019 година все още е на лице, но за догодина планираме да се подобрят още повече записванията и да реализираме около 1 000 000 – 1 200 000 нощувки.

Какъв е спадът спрямо 2019?

  • През 2019 г. нощувките бяха над 1 500 000, а тази година сме малко под половината. Догодина вече ще сме на 30% спад от 2019 г. Разчитаме през 2023 г. вече да сме на нивото от 2019 година. Това не е лошо и е в рамките на очакваното, защото големите спадове през 2020 и 2021 година не могат да се покрият в една силно конкуретна индустрия, каквато е международният туризъм. Спадовете не могат да се покрият за една или две години.

Какви са очакванията Ви за 2022 г. с оглед договарянията с туроператорите?

  • През 2022 г. интересът отново е налице. За нас най-важен е германският пазар. Всички немски туроператори търсят легла в Албена, което ме радва. На второ място вече се утвърждават като постоянни наши гости посетителите от Полша, Чехия, Словакия и малко от Унгария. Разбира се традиционните гости от Румъния и България имат интерес отново към Албена. Това, което мога да кажа като по-ново за 2022 година е, че ние пускаме в действие отново нашия къмпинг, който беше дълго време затворен. Ще генерираме гости в него от Централна и Западна Европа. Той ще бъде готов изцяло за 2023 година, но 2022 ще започне частично да функционира. Това е новост в нашето предлагане.

Какви инвестиции правите в къмпинга?

  • Инвестицията ни ще бъде около 7 млн. лв., а за 2023 г. още около 5 млн. лв. или общо 12 млн. лв. Догодина за първи път предлагаме база за настаняване на гости, които пътуват по формулата Airbnb. Тази година имахме около 1000 нощувки от този тип и си тръгнаха много доволни, което ни кара да мислим, че догодина ще можем да продадем около 3000 нощувки. На фона на всички числа, които ви казах, те не са толкова много, но за нас е особено интересно, защото за първи път имаме такива гости. Те са платежоспособни, любознателни, търсят и искат да научат нещо ново. Ходят по музеи, ползват rent-a-car, изобщо това са от тези гости, които наистина събират впечатления, знания и преживявания от местата, които посещават.

През този сезон откъде бяха най-много вашите гости?

  • Тази година най-много бяха от Румъния и България, и след това от Полша, Чехия и Германия. За догодина смятаме, че ще се променят тези данни. Предполагаме, че германските гости ще излязат на чело.

Как си обяснявате възвръщането на интереса на Централна Европа към България? Спомняме си, че преди 2019 г. от тези пазари имаше спадове.

  • Това е така, но след КОВИД пандемията ние имаме много силен туризъм за гостите от Чехия, Словакия и Полша. Условията ни са много подходящи за този тип туристи. Още повече, че възраждането на къмпингите ги привлича, защото това е особено типично за чешки и полски туристи. Най-голямото ни предимство е превъзходната ни природа и много доброто съотношение между цена и качество на обслужване. В тези два показателя ние сме водещи в Европа. Това, което е по-трудно да се предвиди е до каква степен климатичните промени ще ни изненадат, дали ще се получи хубаво лято, както тази година. Ние имахме тежки инвестиционни програми години наред. За две години ги спряхме, но догодина отново ще започнем с инвестициите.

Освен къмпинга какво друго предвиждате?

  • От 1 юни 2022 г. ще влезе в действие 5-звездният хотел „Амелия“ с 142 стаи и апартаметни. Инвестицията е 25 млн. лв. Завършваме го тази година или в началото на следващата. След това ни предстои да реновираме цялата пешеходна алея заедно с плажната променада и подготвяме много усилено проектите за реконструкция на хотел „Добруджа“, която трябва да започне през есента на 2022 година и да бъде напълно завършена за летния сезон през 2024 година.

Каква ще е инвестицията за него?

  • Това е над 60 млн. лв. инвестиция, която е необходимо да се направи, за да може отново нашият централен хотел да заблести със своята пълна сила.

Според вас към кои държави трябва България да насочи рекламата за следващия сезон?

  • Най-големият пазар, който генерира туристи е Германия и германоговорящите държави като Австрия, и Швейцария. И разбира се Скандинавия и Великобритания. Но това не означава, че трябва да забравим за реклами в други европейски държави. В никакъв случай не трябва да забравяме Русия. Големият потенциал за България е Турция.

Според вас България трябва да се насочи и към турските туристи ли?

  • Абсолютно. Търсенето е много голямо. Турските граждани в своята цялост правят държава от 80 млн. население. Те се интересуват и биха желали да дойдат да почиват на нашето Черноморие, така както са го правили в техните курорти. Те са водени от любознателността да видят една съседна държава, в която се говори турски език и която е готова да даде обслужване не по-лошо от тяхното.

Във връзка с обслужването, повечето хотелиери очакват с възстановяването на туризма през 2022 г. да имат проблеми с кадрите. Вие как ще се справите в тази тежка ситуация?

  • Проблемите са навсякъде. И в Западна Европа има проблеми с кадрите. Никъде не е решен този проблем. Истината е, че всеки мениджър и предприемач трябва да си осигури своя персонал. Трудно е безспорно, но съм убеден, че няма да бъде някаква фатална пречка, за да не можем да отворим хотелите. Още повече, че очакваме едно разведряване на хоризонта. Очаквам да се покаже отново традиционното добро търсене за летни ваканции и почивки, което ще ни даде възможност да наемаме персонал много смело още в ранните месеци на сезона. В рамките на 30-40% ще разчитаме и на персонал от чужбина – най-много от Украйна, Киргистан, Турция. Имаме доста студенти, които карат своите летни стажове от университетите в Централна и Западна Европа в България. Тази година бяха студенти от Италия и Германия и сме много доволни. Сезонният туризъм е непрекъснато движение. Ние работим с млади хора и с пенсионери, и изобщо тези категории население, които имат свободна работна ръка в дадени периоди от годината.

Интервюто взе Мирослав Иванов

Цялото интервю може да гледате и в рубриката Видео