Новини Транспорт

България Еър ще бъде най-ощетена от помощите за авиокомпаниите

   
България Еър ще бъде най-ощетена от помощите за авиокомпаниите

„България Еър“ възрази остро срещу опитите за неверни внушения, че компанията единствена ще получи безвъзмездна помощ и то в цитирания размер от 60 млн. лв. Според поправката в закона средства в размер на 20% се отдават на база на деклариран приход от отдаване под наем на самолети и реализирани чартърни програми до 2019 година за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг, с каквито всички авиокомпании в България работят. В този смисъл създаването на внушения, че помощ се полага само за „България Еър“ е невярно, некоректно, и може да се счете за нелоялна конкурентна практика, която не подхожда на коректната бизнес среда, в която работят всички авиокомпании на българския пазар, се казва в позиция на националния превозвач.

„България Еър“ категорично опровергава и всякакви твърдения, че дължи публични задължения към държавното дружество „Летище София“ ЕАД, които възлизат на над 60 млн. лв. чрез натрупани летищни такси. Считаме за недопустимо създаването на манипулативни твърдения по адрес на националния превозвач от страна на настоящия председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) Тодор Иванджиков. Освен че той е в явен конфликт на интереси с авиационната група на „България Еър“ по течащо дело за 3 млн. лв., което е завела срещу него, е възмутително, че като представител на най-голямата авиационна браншова организация в България използва медийни изявления за атаки срещу доброто име на авиокомпанията.

Нещо повече – противно на направените внушения националният превозвач може да бъде възприет като най-ощетената от всички авиокомпании, тъй като според направената поправка в закона средства в размер на 20% се отдават на база на деклариран приход от реализирани чартърни програми и отдаване под наем на самолети, но не и на база на осъществени редовни полети, каквито само „България Еър“ изпълнява у нас.

Основната част от приходите на националния превозвач се формулират на база на изпълнени редовни полети, като реализираните приходи от чартърни полети са в значително по-малък процент на база на общия оборот. В този смисъл, сумата, която се полага на „България Еър“ според поправката би била в значително по-малък размер на фона на реализираните разходи от изпълнение на полетната програма през целия пандемичен период от март 2020 година до момента. На този фон, докато според разпоредбите на поправката, националният превозвач следва да получи 20% от приходите, реализирани единствено по чартърни програми и отдаване под наем на самолети, на останалите авиокомпании би следвало да се дължат 20 на сто от целия реализиран оборот.

В допълнение, извън критериите в закона и направената поправка, е налице изискване в регламента на Европейската комисия, според която държавите членки могат да предвидят отпускането на държавна помощ единствено на действащи предприятия, които са засегнати от спад на оборота през разглеждания период с най-малко 30% в сравнение със същия период през 2019 година. Това е безалтернативно изискване на Европейската комисия по отношение на отпускането на държавни помощи и не се определя на национално ниво от нито една държава членка, което прави твърдения за неравнопоставеност още по-несъстоятелни.

От създаването си националният превозвач е следвал най-добрите световни бизнес практики и етика в отношенията си на авиационния пазар. Българският превозвач винаги се е стремял да развива своята дейност в интерес на развитието на мрежата полети от/до летищата в България както самостоятелно, така и партнирайки си с водещи световни авиокомпании. Дори и в най-трудните за авиацията и света моменти от началото на пандемията, националният превозвач не е прекратявал полетите си и е осъществявал връзка между българите в цял свят, давайки им възможност да се приберат в родината си, разчитайки на собствени средства. В този смисъл всякакви внушения за неправомерни помощи към националния превозвач на България са неверни и манипулативни, завършва позицията на "България Еър".



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати