Анализи Новини Транспорт

Кои са причините за високите цени на самолетните билети?

   
Кои са причините за високите цени на самолетните билети?

Най-лошото от пандемията отшумя, страните отново са достъпни и авиокомпаниите очакват прилични печалби, след като бизнес пътуванията и пътуванията за развлечение се завърнаха. Защо тогава цените все още са толкова високи?

От една страна, има липса на самолети, предава Bloomberg. Друга причина: потребителите са готови да плащат повече за билети, след като им е отказана възможността да пътуват, в някои случаи до три години. Проучване на Booking.com сред повече от 25 хиляди възрастни, които планират да пътуват през следващите 12-24 месеца, установи, че много от тях са склонни да бъдат „по-отстъпчиви“, за да компенсират пропуснатите възможности.

„Дори някои пътувания да са малко по-скъпи от преди, много хора все още виждат стойност в разходите за тях“, заяви Маркос Гереро, старши директор на полетите в туристическата компания.

Лошата новина за потребителите е, че цените на билетите вероятно ще останат високи в продължение на няколко години, поне според Майкъл О’Лиъри, главен изпълнителен директор на Ryanair Holdings Plc, най-голямата авиокомпания в Европа по отношение на превозените пътници.

Липсата на служители

Авиокомпаниите претърпяха загуби за 200 милиарда долара заради коронавирусната пандемия, което доведе до съкращаването на десетки милиони работни места. Тъй като възстановяването на пътуванията вече е в ход, индустрията се бори да наеме достатъчно персонал. Много добре обучени бивши работници решиха изцяло да сменят кариерата си, за да заемат по-стабилни работни места.

Недостигът влоши закъсненията на гишетата за регистрация на летището, имиграционните гишета и въртележките за багаж. Той също така принуди авиокомпаниите да работят по-усилено, за да привлекат и задържат персонал, което означава предлагане на по-добри заплати. Това се изразява в по-високи цени на самолетните билети, тъй като превозвачите се опитват да възстановят допълнителните разходи.

Високите цени на петрола

Цените на горивата се охладиха през изминалата година, но суровият петрол все още е с повече от 50% скъп в сравнение с януари 2019 г., което представлява проблем за авиокомпаниите, тъй като горивото е най-големият им разход. Много превозвачи, особено нискотарифните, не складират гориво, което ги прави уязвими към скокове на цените, предизвикани от събития като инвазията на Русия в Украйна.

Авиокомпаниите допринасят за малко повече от 2% от световните въглеродни емисии, но изостават от почти всички други бизнеси в обещанията за по-чисто бъдеще. Това отчасти се дължи на факта, че единственото възможно решение сега - устойчивото авиационно гориво - струва пет пъти повече от традиционното реактивно гориво.

Индустрията ще трябва да плати два трилиона долара, за да стане въглеродно неутрална до 2050 г. според Международната асоциация за въздушен транспорт. Авиокомпаниите ще трябва да повишат цените на билетите, за да се справят, което ще направи летенето още по-скъпо.

Междувременно някои от най-новите технологии, които се обсъждат - задвижвани с водород и електрически самолети - остават предимно в етапи на изследване и се очаква да бъдат скъпи, ако се реализират.

Недостиг на самолети

Около 16 хиляди самолета -  приблизително две трети от световния търговски флот - бяха спрени от експлоатация в разгара на пандемията. Възстановяването им в летателна годност е огромна задача, която включва проверка на всяка част, за да се гарантира, че са безопасни. Много от тях са държани в пустини в САЩ и Австралия, където са по-малко податливи на износване, но все още могат да страдат от проблеми като повреден интериор и двигатели.

Освен това производителите на самолети изостават, като недостигът на работна ръка при подизпълнителите спира производството. Санкциите, обвързани с Русия, също затрудниха Airbus SE, Boeing Co. и техните доставчици да си осигурят суровини като титан, повишавайки цените на частите.

Придобиването на нови двигатели е друго главоболие. Компании като Spirit Airlines Inc. и индийската IndiGo бяха принудени да не използват нови самолети, тъй като частите са в недостиг, а производителите се борят да изградят нови турбини. Някои технологии от ново поколение също се нуждаят от по-честа поддръжка, тъй като части като екзотични метални сплави, покрития и композити се износват по-бързо.

„Капацитетът е предизвикателство“, заяви О’Лиъри от Ryanair на конференция на Bloomberg този месец. „В средносрочен план неспособността на Airbus и Boeing да осигурят някакво значимо увеличение на производствения капацитет означава, че капацитетът ще продължи да бъде предизвикателство през следващите две, три, пет години“, добави той.

О‘Лиъри очаква цените да се повишат с двуцифрено число това лято, след скокове от цели 15% миналата година.

Бавното възстановяване на Китай

Китай, втората по големина икономика в света и източник на почти 280 милиарда долара годишни разходи за туризъм преди пандемията, все още се възстановява от кризата. Правителството се придържаше към мерките за ограничаване на вируса много по-дълго от където и да било другаде и хората не са много нетърпеливи да рискуват да пътуват отново, дори след като подходът за нулев Covid беше отменен.

Проучване, публикувано в сряда, установява, че повече от 30-процентен дял от китайските пътници са изключили възможността да пътуват в чужбина през 2023 г.

Асоциацията на Азиатско-тихоокеанските авиолинии заяви, че ще отнеме поне една година на Китай, за да се върне към нивата на международното въздушно пътуване отпреди пандемията. Вътрешният трафик се връща към еквивалента на 2019 г., но по-широкото повторно отваряне отнема много повече време, за да се възстанови, след като подходът на Китай го остави по-изолиран от останалия свят.

Бавното повторно отваряне на Китай прави авиокомпаниите нервни относно връщането на всичките си самолети и капацитет, което води до по-малко места по международни маршрути, намалява търсенето и повишава цените на самолетните билети.

„Авиокомпаниите все още не са се възстановили напълно от пандемията“, казва Клинт Хендерсън, управляващ редактор на уебсайта The Points Guy. „Полетите до Китай са чудесен пример. В момента има много малко и тези, които ги има, са с астрономически високи цени“, посочва той.