Анализи Новини

Бакшишът показва характера на клиента

   
Бакшишът показва характера на клиента

Защо американците оставят все повече пари на обслужващия персонал по кафета, барове и ресторанти? Бакшишите в САЩ се смятат за част от дохода, тъй като часовата надница обикновено не е висока за професиите в сферата на услугите, пояснява АРД.

Почти навсякъде в САЩ, където се плаща с карта, дисплеят на касовия апарат ви подканя да добавите бакшиш към окончателната сума от сметката. Наистина ли трябва да се даде бакшиш на служителя, понеже е подал бутилка вода на гишето? Или на бармана, защото ви дава чаша с кафе?

Пандемията промени и бакшишите

Всичко започна с пандемията от коронавирус, по време на която много хора в Северна Америка, също както и другаде по света, пожелаха да подкрепят закъсалите заведения за хранене и техните служители с известен бонус, казва професор Майкъл фон Масоу от Университета в Гуелф, Канада. "След това се върнахме към нормалния живот и много хора си мислеха, че тази практика ще изчезне. Но това не се случи."

Бакшишите в САЩ като цяло имат съвсем различен характер от тези в Европа, обяснява политоложката Холона Окс от Университета в Пенсилвания. Тя е интервюирала много от представителите на обслужващия персонал. "Открихме, че служителите не възприемат своите бакшиши като награда за доброто обслужване, а като израз на характера на клиента", разказва тя. А кой желае да бъде възприеман като особено стиснат в ресторанта?

Колко е нормалният бакшиш?

Инфлацията на бакшишите се превръща във все по-голям феномен в Северна Америка, посочва АРД. Дълго време много хора охотно оставяха повече пари над обичайната сметка. Компанията за разплащания "Square" съобщава, че през последното тримесечие на 2022 г. американците са оставяли бакшиши, които са били средно със 17% по-високи, отколкото през същия период на предходната година. Дори и в ресторантите за бързо хранене, където обслужването не е особено интензивно, регистрираното увеличение на сумите е било с 16 на сто.

За собствениците на заведения тази система е много удобна. Тя спестява допълнителни разходи за персонал. Вместо да получат значимо увеличение на заплатите, служителите трябва да се надяват, че клиентите ще продължат да им оставят щедри бакшиши. Има и друго: в САЩ хората все по-често плащат с карта. Вместо да се питат клиентите дали искат да надплатят над сметката и да въведат сами съответната сума, сега автоматично им се предлага съответно ниска, средна или висока сума за бакшиш, посочва още професор фон Масоу. "Психологически ние сме склонни да дадем бакшиш около средния, а тази система ни стимулира да дадем повече, отколкото всъщност сме искали."

Тихо недоволство

Ала сред някои американци постепенно нараства недоволството от това, че все повече хора изискват все по-високи бакшиши, посочва АРД. Междувременно бакшишите в САЩ са приблизително 20% от сметката. Много от служителите в сферата на услугите зависят от тези бонуси, за да оцелеят, тъй като на много места в САЩ тяхната минимална заплата е по-ниска от тази за останалите категории работници. В столицата Вашингтон, например, средната ставка за всички, които получават бакшиши, е едва 6 долара на час.

Икономистите обаче се опасяват, че желанието за все по-високи бакшиши има граници. А това може да има негативни последици и за клиентите. Майкъл фон Масоу казва, че някои от интервюираните служители са споделили следното: "Наблюдаваме клиентите на масата и преценяваме колко висока ще бъде сметката и какъв бакшиш най-вероятно ще са склонни да оставят". Заради това опасенията на професора са, че младите хора и представителите на малцинствата могат да бъдат обслужвани по-зле.