Турагенции

Чуждите туроператори поискаха запазване на 9% ДДС в туризма и 5 млн. лв. за реклама на България

   
Чуждите туроператори поискаха запазване на 9% ДДС в туризма и 5 млн. лв. за реклама на България
Чуждите туроператори искат да рекламират повече България
  Мирослав Иванов

Големите чужди туроператори поискаха запазване на ставката от 9% на ДДС за туризма в бюджета за 2024 г., тъй като в момента върви договарянето на хотелите за следващата година. Това е станало по време на среща на министъра на туризма Зарица Динкова с Асоциацията на инкаминг агенциите във Варна. ДДС в туризма трябва да се запази на 9% за туроператорите и хотелите, защото не можем да отговорим на конкурентните дестинации, където е дори още по-ниско, заяви пред TravelNews Иван Грошев, председател на асоциацията и управител на "МТС България“, която компания представлява британския туроператор Jet2holidays и германския FTI. По думите му ДДС-то за туризма в Гърция е 8%, а в Турция е 1%, като по-ниски ставки имат също и в Хърватия.
Туроператорите освен това поискаха 5 млн. лв. за реклама на България на германския пазар. Целта е германските концерни DER Touristik, TUI, Alltours, FTI и Schauinsland Reisen да направят директна и по-голяма рекламна и пиар кампания на страната ни. Записванията за България на германския пазар са слаби заради страха от войната и близостта с Украйна и едва ще достигнат през това лято до 50% от нивата преди пандемията. Това беше най-големият пазар за летния ни туризъм с над 800 000 туристи в най-добрите години преди 2019 г.
Средствата за рекламата бяха обещани пред ръководствата на големите туроператори от бившия министър на туризма в служебното правителство Илин Димитров по време на туристическото изложение ITB в Берлин през март, но той не ги отпусна и отново сме излъгани, коментира Венцислав Танчев, управител на "Сън турс", който представлява германския туроператор Alltours и е член на асоциацията. Илин Димитров предвиждаше да обяви обществена поръчка за дейността, но такава не беше пусната до края на мандата му. 
Големите европейски туроператори бяха излъгани преди това и от бившия министър на туризма Христо Проданов (БСП). Той ги отряза от държавната помощ от 35 евро на седалка за доведен турист в България за летния сезон 2021 година. С подобно поведение обрече големите туроператори да получат една нула за това, че са продавали България. Още повече, че бяха заложили тези 35 евро в своите програми и самолети, за да продават на по-конкурентни цени страната ни по време на пандемията.
Големите туроператори са поставили пред министър Зарица Динкова още проблема с концесиите и търговете за отдаването на плажовете под наем от бившия министър на туризма Илин Димитров. Венцислав Танчев каза, че искат преразглеждане на конкурсите и критериите. "Не може да се отдават плажовете по най-висока цена и да ги печелят фирми само с 1000 лв. отгоре, след като вероятно е отворена и видяна цената", коментира той. Според Танчев трябва да има критерии за предимство за добри стопани, инвестиции и за хотелиери, защото е поставен под въпрос бизнес, който е вложил милиони в хотели. Той подчерта, че трябва да се вземат добри практики от съседна Гърция.

Мирослав Иванов