Новини Транспорт

Европейските авиокомпании търпят през юли най-големия си спад за годината

   
Европейските авиокомпании търпят през юли най-големия си спад за годината

В един от типичните отпускарски месеци като юли, авиокомпаниите на Стария континент отбелязват най-големия си спад от началото на годината. Средната корекция надолу на петте най-големи компании в тази индустрия в Европа (AirFrance, Ryanair, Lufthansa, WizzAir и IAG) е 8% за месеца. Stoxx 600 Travel & Leisure, който обединява авиокомпании и компании за отдих на континента, не прави изключение и също спада с 2,54% през юли, което също ще бъде първият му месец на загуби през 2023 г., предава elEconomista.es

Повишаването на цената на петрола е една от причините за затрудненията на авиосектора. Суровият петрол поскъпна с повече от 10% през юли, което най-чувствителното покачване за последните 14 след съкращаването на доставките от ОПЕК+. В допълнение към това намалението на прогнозата за пътниците за 2023 г., за което Ryanair съобщи при представянето на резултатите за първото фискално тримесечие (на 24 юли), също имаше ефект на заразяване в сектора.

Ирландската компания Ryanair – единствената от петте големи, която за момента е направила отчети пред пазара – представи солидни резултати, съответстващи на първото фискално тримесечие (от април до юли), с увеличение на приходите и печалбите си. Въпреки че нейните цифри надминаха пазарните прогнози с 1,7%, намалението на оценките пътникопотока, което отчасти се дължи на забавянето на доставката на самолетите Boeing, е оказало пряко влияние върху цената.

От началото на месеца се наблюдава по-ниско представяне при компаниите за пътувания и туризъм, отразявайки, според JP Morgan, нарастващата нервност на инвеститорите относно устойчивостта на търсенето. 

Въпреки спада през юли (унгарската Wizz Air е тази, при която това е най-отчетливо, с 11% надолу) петте европейски авиокомпании регистрират силни годишни печалби на борсата и също се ползват с доверието на анализаторите, тъй като всички те имат потенциал за ръст от над 30% за следващите 12 месеца, отбелязва изданието.