Транспорт

Круизните компании пускат все по-изгодни оферти

   
Круизните компании пускат все по-изгодни оферти

Круизните пътешествия може да са едни от най-евтините опции за пътуване, стига човек да не доплаща за прекалено много допълнителни пакети и удобства по избор. През последните 10 – 15 години круизните компании на масовия пазар възприемат модел, който прилича на този на нискотарифните авиокомпании – таксуват пасажерите с базова цена, след което предлагат множество екстри срещу допълнително заплащане.

Така на хартия едно круизно пътешествие може да изглежда супер достъпно. В крайна сметка, транспортът, настаняването, храната и достъпът до басейна на палубата са включени в базовата цена. В началото на 2023 г. в САЩ е имало над 400 круиза с цена от 60 долара или по-малко на ден. След добавянето на допълнителни плащания за пакетите от напитки по време на пътуването, различни екскурзии, удобства на борда, специализирани ястия и WiFi обаче, разходите за почивката започват да нарастват значително.

Всъщност, круизни компании са информирали свои акционери наскоро, че пасажерите приемат тези допълнителни доплащания, което пък увеличава техните печалби. Ето как те възприемат все повече модела, който предлага множество допълнително платени екстри, след като се качите на кораба:

Новите кораби означават повече възможности за разходи на борда

Круизните кораби обикновено са в експлоатация за период от 20 – 25 години. По-трудно е на стари плавателни съдове да бъдат изграждани удобства, които да бъдат предлагани срещу допълнително заплащане. С изваждането на по-стари и с въвеждането на по-нови кораби в експлоатация, "ще има повече възможности за допълнителни продажби," казва Патрик Сколс, анализатор в Truist Securities. Например, марки, като Norwegian Cruise Line и MSC Cruises, представят повече кораби с дейности, подходящи за семейства, като картинг, игри с виртуална реалност и роботизирани въртележки. Тези удобства се предлагат срещу допълнително заплащане. Цената е 10 долара за въртележката Robotron на MSC и 29 долара за един час в игри във виртуална реалност, които предлага Norwegian.

"Не мисля, че круизните компании се лакомят прекалено да таксуват клиентите си, но те осъзнават, че пасажерите ще платят 30 долара за тепаняки, както и за да имат WiFi връзка по време на почивката си. Това е нещо, което не се предлагаше преди 15 години."

Сколс определя Royal Caribbean като "лидер" в тази тенденция. Той казва, че през последните близо 10 години билетите на Royal Caribbean Group, която управлява марки, като Royal Caribbean, Celebrity и Silversea, като цяло "остават почти без изменение", въпреки че компанията отчита ръст на разходите на пасажерите на борда за същия период. "Това е един истински двигател на печалбите на компанията, за разлика от цените на добрите стари билети," посочва той. В разговор с анализатори наскоро от Royal Caribbean посочиха "ценообразуването при билетите" и "приходите на борда" като причина за увеличение на общите приходи на компанията.

Нагласата „вече ги похарчих“ помага

Пасажерите обикновено резервират своите круизи и допълнителните платени пакети между шест и девет месеца преди отплаването. Така, когато най-накрая дойде време за начало на круиза, тези първоначални разходи вече са платени и пътниците понякога се качват на кораба, готови да харчат отново сякаш не са си платили предварително. "Круизните компании проявяват изобретателност в това да те накарат да забравиш, че всъщност си си купил някои неща преди девет месеца," казва Сколс. И засега това е добър план за компании, като Carnival Corp.

По време на разговор с анализатори в края на юни главният изпълнителен директор Джош Уайнстийн отбелязва, че приходите на борда на марките на компанията "отново чупи рекорди," визирайки "различни пакети и продажби преди началото на самия круиз."

Пътниците може да се подготвят да плащат за WiFi, храна и напитки

Въпреки това, пасажерите изкупуват тези допълнителни платени опции. Когато круизите бяха възобновени след вдигането на локдауните заради COVID-19-, те с готовност харчеха пари за през първата си почивка след пандемията. Какво са 30 долара за вечеря след година локдаун? И за WiFi, за да покажете на приятелите си, че сте на почивка? И още 60 долара на ден за пакета от напитки? В крайна сметка са минали две години от последното пътешествие.

Изненадващото е, че тази тенденция все още не отслабва – пасажерите на круизни кораби все още харчат значителни средства допълнително, дори и на последващите си почивки, казва Сколс. И докато те продължават да харчат, круизните компании продължават да вдигат цените. Безжичният интернет генерира сериозни приходи за круизните марки. Преди десетилетие пътниците не очакваха, че на круизите ще има интернет. Сега това е необходимост, при това скъпа.

Дневният достъп до WiFi може да варира от около 10 до над 20 долара. Тази година от Carnival увеличиха цените си с 5 долара за премиум WiFi. За по-луксозни опции за хранене, като тепанаки, пътниците плащат допълнителни между 20 и 30 долара. Храненията в по-задушевна обстановка с участието на шеф-готвач може да струват и 100, и 150 долара, според Сколс. "Всеки кораб, който се строи и доставя днес, има подобни екстри," казва той.

На по-новите кораби може да е трудно човек да избягва тези по-луксозни ресторанти. Повече от половината от местата за хранене на борда на най-новия мегакораб на Royal Caribbean - Wonder of the Seas, са специализирани ресторанти, за които се заплаща допълнително. Подобно на храната, газираните и алкохолните напитки се заплащат допълнително.

Напоследък круизните компании повишават цените на тези пакети. През февруари MSC Cruises вдигна цената на пакетите с напитки с до 36%, в зависимост от предлагането опции и броя нощувки, информира The Wall Street Journal. От Norwegian и Carnival наскоро също са увеличили цените на някои пакети с напитки. Според Сколс, това се дължи на инфлацията и на това, че круизните компании се опитват да се възползват от засилващата се тенденция за разходите на пасажерите на борда.

В същото време, круизните компании се опитват да намалят и разходите си

Круизните компании намаляват оперативните си разходи. От Norwegian са намалили грамажа на бургерите на борда в опит да ограничат разходите. Обичаната от гостите вечер с неограничена консумация на омари, предлагана от Royal Caribbean, вече не е неограничена, като компанията е направила и някои други промени. Пасажерите вече трябва да плащат за консумацията на допълнителни опашки от омари след първата, информира The Street.

Някои круизни компании, в това число Royal Caribbean, Carnival и Norwegian, пък следват практиката на хотелите и ограничават част от услугите по почистването на по-евтините каюти, информира Points Guy. Въпреки всичко, круизният живот примамва много хора. В момента круизите са по-популярни от когато и да било. Предвид очакваните все по-големи кораби в идните години, пътуващите могат да очакват и по-големи удобства, както и допълнително заплащане, което върви с тях. Понякога забавленията просто струват повече.