Турагенции

Авиоотрядът е готов да съдейства при форсмажор на бедстващи българи в чужбина

   

ГВА може да изпраща държавния Ербъс за прибиране на българи от чужбина
  Държавен авиационен оператор

Държавният авиационен оператор (бившият Авиоотряд 28) е готов да съдейства на авиокомпаниите и на туроператорите при изоставени българи по летищата в чужбина заради отменени полети, вследствие на пожари и други природни бедствия. Това става ясно от отговор до TravelNews на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГД ГВА) към Министерството на транспорта. „Към настоящия момент не е постъпвало искане от авиокомпаниите за оказване на съдействие в ГД ГВА, съобразно правомощията. Проблемът в настоящата ситуация не е липсата на самолети, а ограничените възможности за извършване на полети, заради ситуацията с възникналите пожари. С оглед на това обстоятелство не е търсена помощ за прибирането на туристите с Държавния авиационен оператор“, се казва в позицията на ГВА.

През последния месец нискотарифната авиокомпания Wizz Air постоянно отменя полети и зарязва българи по летищата в Европа и най-вече в Италия, където бушуват пожари. Това наложи на няколко пъти туроператори да прибират групите си от Катания с чартъри. „Ситуацията, при която български туристи са останали без алтернатива да се приберат от своята почивка в Катания, поради отмяна на полет от страна на авиокомпанията Wizz Air, е породена от форсмажорната ситуация на летищата в цяла Сицилия и трудностите, възникнали поради пожарите, което е и причината гражданските полети да се обслужват с ограничен капацитет. ГД ГВА ще засили контрола върху авиокомпаниите и това дали те отговарят на жалбите на своите пътници. Санкциите могат да достигнат до 5000 лв. и ще бъдат налагани по Закона за гражданско въздухоплаване“, обясниха от ГВА. От администрацията са изпратили искане към Wizz Air за предоставяне на информация за предприетите мерки и действия за справяне с възникналата извънредна ситуация.

От Министерството на транспорта и съобщенията са проведени разговори с българското посолство в Унгария, като предстои продължаване на кореспонденцията до пълното изясняване на създалата се ситуация. По отношение правата на пътниците при извънредни обстоятелства, съгласно Регламент 261/2004 на ЕС, превозвачът има задължение да предостави грижа, като „Правото на грижа съгласно регламента не засяга задълженията на организаторите на пакетни туристически пътувания съгласно правилата за такива пътувания.“ Съответно, в случай на отмяна на полет при извънредни обстоятелства, на пътниците следва да бъде предоставена грижа от авиокомпанията или туроператора, с които пътникът е сключил договор за услугата.

Във връзка с възникналите проблеми е подготвено писмо до авиокомпания Wizz Air, гражданските въздухоплавателни власти на Унгария, Европейската комисия и Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) във връзка с неизпълнението на задълженията на оператора по Регламент 261/2004 относно правата на пътниците във въздушния транспорт.

По отношение на туроператорите, от ГВА посочват, че тяхната дейност се извършва съобразно Закона за туризма, който регламентира че „потребителите на туристически услуги могат да се откажат от изпълнението им преди започването им, без да заплащат никаква такса за прекратяване, в случай на непреодолими и извънредни обстоятелства, настъпили или случващи се в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до него, които засягат значително изпълнението на туристическите услуги или превоза на пътници до дестинацията.“

Организирането на алтернативен превоз за потребителите, които вече са започнали своето пътуване, може да бъде извършен само при заплащане на услугата от пътниците или оператора, при наличие на свободен самолет, екипаж и слот за изпълнение на полета. Разрешението за полет се издава от самото летище и въздухоплавателните власти на съответната държава. Друг вариант за алтернативен превоз е извозването на пътниците със сухопътен или железопътен превоз.

ГВА може да предложи на туроператорите контакти на авиокомпаниите, при необходимост от извършване на извънреден полет. Това се отнася единствено за българските оператори, намиращи се под ефективния контрол на ГВА, допълват от въздухоплавателната администрация.

„Прибирането на туристите при отменен полет, който е в пакет от туроператор е негово задължение. Той си поема бизнес риска да прави пакети до дестинации, до които летят Wizz Air и съответно трябва да предвиди и такъв сценарий“, коментира пред TravelNews Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Според нея няма отговорност на други страни и на институции при този риск. Горанова подчерта, че след като туроператорите включат някаква услуга в пакет, те са отговорни за нейното предоставяне. Когато взимат решение да резервират полети на нискотарифна авиокомпания и да ги включат в обща оферта, те много добре знаят, че при анулиран полет, превозвачът не осигурява алтернативни полети с други авиокомпании, а просто връща парите или мести пътниците за техния полет за следващата седмица, което естествено не е алтернатива. Туроператорите не подписват специален договор с Wizz Air, при който тя да поема някакви други по-сериозни ангажименти или бизнес риска, обясни Горанова. В допълнение тя подчерта, че туроператорите не могат да искат горивна такса при нискотарифни авиокомпании.

Георги Пасев, маркетинг мениджър на туроператора „Абакс“, обаче смята, че държавата трябва да помага при извънредни ситуации, а не да нехае. „Администрацията трябва да има кризисен план при форсмажор, а не да праща Авиоотряда само при раздухване на скандал по медиите“, коментира той. Туроператорът „Абакс“ три седмици подред организира чартъри за прибирането на българи от Италия заради отменени полети на Wizz Air. Първият път има стачка в Италия и повечето авиокомпании реализират полетите си със закъснения или до други летища, но Wizz Air нямат достатъчно пилоти и използват форсмажора, за да анулират своите полети, обясни Пасев. Втората седмица има пожар на летището в Катания. Всички авиокомпании пренасочват полети към Палермо и Комизо, че дори и до Реджио Калабрия. Wizz Air отново използват форсмажора и анулират. На третата седмица ремонтът на летище Катания след пожара се забавя и нискотарифната авиокомпания отново се възползва от ситуцацията и отменя полета.

Ние носим пълната отговорност за туристите по Закона за туризма и за трите седмици намираме свободен самолет с екипаж. За съжаление в България няма такива при нито една авиокомпания и затова се обръщаме към румънската „Таром“. Самолетът идва от Букурещ, прави чартърния полет София – Италия - София и се връща в Букурещ. За целта плащаме всяка седмица по 120 000 лв. На Wizz Air изобщо не им пука за пътниците, защото се позовават на форсмажор, но отговорност към клиентите – нулева, коментира Пасев. От „Абакс“ дори поемат и останалите хора на авиокомпанията, които не пътуват с туроператора, за да не бедстват по летищата.

„Реално ние се грижим тези хора да минат през ситуацията, без да усетят сериозно неудобство, но това ни коства страхотно високи разходи за самолети, за хотели и трансфери. Въпросът е, как ГВА защитава клиентите от подобно безотговорно поведение? Ако „Абакс“ не бяхме поели разходите, три уикенда щяхме да гледаме по медиите бедстващи българи по летищата“, възмущава се още Георги Пасев. Застраховките на туроператорите не включват покритие на такива ситуации.

Според него ГВА трябва да задължава авиокомпаниите да имат резервни варианти за самолети и екипажи и да са длъжни да си изпълнят всеки заявен полет. Администрацията може да изиска авиокомпаниите да си правят полетите до 24 часа при отложените от форсмажор или да летят до близки летища до 400 км. Ако не можеш да го гарантираш, нямаш право да летиш. Не може туроператорите да носим цялата отговорност, а авиокомпаниите да нямат никаква, подчерта още Георги Пасев. По думите му Министерството на туризма също въобще не реагира адекватно при кризисни ситуации.

От Wizz Air коментираха, че правят всичко възможно да избегнат отмяната на полети и да транспортират пътниците до желаната от тях дестинация. Авиокомпанията е предоставила на всички засегнати пътници избор между алтернативен полет в зависимост от наличността, пълно възстановяване на сумата по избрания по време на резервация начин на плащане или 120% от първоначалната цена на билета под формата на кредит в техния WIZZ акаунт. Освен това Wizz Air предлага настаняване в хотел и предоставя на пътниците ваучери за храна. В случай, че клиентите са резервирали пътуването си с туроператор или агенция, цялата информация се предава на контактите, предоставени в данните за резервация, т.е. туроператора. Поради тази причина Wizz Air препоръчва на пътниците да резервират директно през официалния уебсайт или в приложението на компанията, за да са сигурни, че ще получат своевременно пълна информация и подкрепа в случай на промяна в полетния график.

Wizz Air искрено се извинява за причинените неудобства и уверява, че спазва цялото приложимо законодателство, като прави всичко възможно да сведе до минимум смущенията, причинени от външни фактори.

Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение Бъдеще за туризма“ (ОБТ) коментира пред БНР, че необходимо да има повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите. Туроператорът при едно пакетно пътуване е отговорен за цялото пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата. Клиентът от тази гледна точка е защитен от туроператора, че ще получи пълната си услуга, било то с прекачване, било то в сменен хотел или каквото и е възможно в ситуацията да се направи, но клиентът през туроператора има изход. Ако това се случи на самостоятелно пътуващ клиент сега, в тези натоварени месеци, по този начин той рискува да остане в ситуацията 2-3 дни да стои на едно място, да остане на летище или ако има възможност да се прекачи, или друг вариант за негова сметка. Ако е с туроператор, това е задължение за туроператора, без значение, че авиокомпанията отказва полет, каза Илиева.

Туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите могат да се предявят по съдебен път. Но все пак, ако не може да бъде изпълнена определена услуга, то не трябва да бъде предлагана, посочва Павлина Илиева. По думите й по този начин туроператорите постоянно губят средства.

Мирослав Иванов