Асоциацията на инкаминг агенциите в България (AIA) изпрати писмо до лидерите на всички политически партии в Народното събрание и до министрите на туризма Зарица Динкова и на финансите Асен Василев във връзка с приетото на второ четене увеличение на ДДС на маржа от 9 на 20% за туроператорите от 1 юли 2024 г. Това съобщи за TravelNews Иван Грошев, председател на организацията, който смята, че има непознаване на същността на проблема и особеностите на входящия туризъм.
В писмото се казва, че България ще загуби конкурентоспособнността си като туристическа дестинация. Ето какво пише в него: „Страната ни е единствената сред туристическите държави в Европа и Северна Африка (всички те конкурентни дестинации), която не е възстановила туристическите потоци до нивата от от 2019 г., преди Ковид пандемията. България е най-засегнатата туристическа страна от войната в Украйна, която ще продължава да влияе негативно на бранша в следващите няколко години. Нашата дейност преставлява на практика експорт и е спорно дали изобщо трябва да се облага с пълната ставка на ДДС.
Специфично за входящия (приемащия) туризъм е това, че услугите, включени в туристическите пакети (настаняване, трансфери и т.н.), се договарят още в периода май- септември на предходната година. През текущата година многократно беше официално заявено, че ставката няма да се променя. Така са направени и калкулациите и подадени офертите. Чуждестранните ни партньори не приемат корекции на цените нагоре.
България се обозначава пред външните пазари като страна с непредвидимост и променяща значими параметри в последния момент. Никой чужд партньор не гледа на такива страни като възможни стратегически дестинации. Някои от най-големите туристически фирми в Европа вече изпратиха до Министерския съвет критика заради това решение. Промяна от юни 2024 г. само ще създаде хаос в разчетите с външните партньори. Преките ни конкурентни дестинации работят с по-ниски аналогични ставки на ДДС. Това, че част от тях не са в ЕС, не мотивира клиента да приеме ценова разлика“.
Иван Грошев обясни, че за пореден път бизнесът не може да планира, защото промените в последната минута, са позната практика, и един от отговорите на въпроса защо чуждите инвеститори подминават България въпреки рекламираните ниски данъци.
В Асоциацията на инкаминг агенциите в България влизат осемте най-големи туроператора за входящ туризъм в България. Те представляват чуждите германски туроператори DER Touristik, Schauland reisen, FTI, Alltours, британския JET2Holidays, компаниите “Клуб Магелан”, “Гоу ту холидей” и Balkan holidays. Самите български дружества представляват туроператори и от други пазари. Общо те водят между 1.5 и 2 млн. туристи годишно в България.
Мирослав Иванов