Ако някога сте искали да притежавате част от емблематичния Airbus A380, това е вашият шанс: Emirates се готви да пусне лимитирана колекция от куфари и аксесоари, направени от преработени части от самолетите Airbus A380 и Boeing 777.
Колекцията включва куфари, раници, ръчни чанти, картодържатели, тоалетни чанти, колани и обувки - всичките ръчно изработени от екип шивачи в съоръжение на Emirates Engineering в Дубай.
Планирана за продажба през 2024 г., колекцията е направена изцяло по поръчка, което означава, че клиентите ще получават артикули, създадени според личните им спецификации, които включват гравираните им инициали.
Всички приходи от продажбата на тези продукти ще бъдат дарени на деца в нужда чрез фондацията на авиокомпанията, съобщава CNN.
Инициативата е част от голям проект за модернизация, включващ 120 самолета с изцяло нов интериор. Старите компоненти от кабините на машините обикновено се рециклират, но Emirates ще преработи материали от първа и бизнес класа за колекцията.
Събраните досега предмети включват предпазни колани, облегалки за глава, кожа и тапицерия от седалките и пилотската кабина на A380.
От авиокомпанията посочват, че от 16 самолета до момента са извлечени 14 000 кг материал, като плановете на превозвача са да бъдат използвани 270 кг кожа и 630 кг плат за седалки от всеки от реновираните самолети.
Част от историята
Селекция от артикули от колекцията беше показана на авиошоуто в Дубай през ноември. Те бяха изработени от кожа от първа класа и бизнес класа, както и от алуминий от облегалките за глава.
„Произведохме чанта за ръчен багаж и раници, които вече предизвикват голям интерес“, казва Ахмед Сафа, старши вицепрезидент по инженерство в Emirates.
„Кожата се пере в наше партньорско съоръжение, след това се почиства дълбоко на ръка, след което се обработва, преди да се превърне в чанта. Добавя се подплата заедно с дръжката и закопчалките. Имаме цех и специализиран екип в Emirates Engineering, които извършват по-голямата част от тази дейност.
Идеята за различните дизайни идва от нашия екип, който търси актуални стилове и популярни форми на багаж и функционални раници, за да създаде моделите,“ допълва той.
Работата се извършва от група, наречена Engineering Maintenance Assistants - вътрешен екип от 14 шивачи, които обикновено да поддържат оборудването на кабината. Четирима от тях в момента работят изключително по инициативата, казват от Emirates.
Когато самолетите достигнат края на жизнения си цикъл, те обикновено се рециклират от специализирани компании, които могат да възстановят до 90% от материала, за да му дадат втори живот.
Emirates продаде на благотворителен търг няколкостотин артикула от един от пенсионираните A380. Но материалите, използвани за новата колекция, идват от машини, които все още са в експлоатация и които авиокомпанията освежава.
Процесът на преоборудване, започнал през 2022 г., се очаква да отнеме две години. Той включва 67 самолета Airbus A380 и 53 машини Boeing 777, в които ще бъдат поставени около 4000 нови седалки, а първа и бизнес класа ще получат изцяло нов дизайн.
„Не сме имали подобна мащабна инициатива за модернизиране на самолети преди, така че досега нямахме материали за рециклиране“, казва Сафа. „След като реконструкцията приключи, няма да имаме повече тъкани, с които да работим. Това е един-единствен шанс да притежаваш част от историята на авиацията.“
Работата носи и предизвикателства, добавя Сафа, като например това да почистите кожената подплата от седалките на капитана, но без да я повредите. „Използваме метод за почистване и дезинфекция чрез въздух“, обяснява той.
Други авиокомпании също са създавали колекции от преработени самолетни части. Lufthansa, например, пусна линия мебели и аксесоари за дома с компоненти от пенсиониран A340-600.
Според Нина Гбор, експерт по устойчива мода и преподавател, преработените продукти понякога могат да се възприемат като по-некачествени, но Emirates изглежда върши добра работа, като показва, че те също могат да бъдат стилни и с добро качество.
„Също така е умно да видим как са запазили и включили елементи от самолета, като предпазните колани, в оригиналната им форма и са ги използвали за дръжки за чанти, например“, казва тя.
Като се има предвид, че има възможност за възстановяване на стотици килограми кожа и плат от всеки самолет, Гбор се надява, че Emirates ще продължи тази колекция отвъд ограниченото издание.
„Надявам се, че и други производители ще се вдъхновят и ще се ангажират да използват съществуващи материали, за да ги препроектират и пренасочат към продуктите си“, добавя тя. „Това е революционен път към така необходимата кръгова икономика в нашия свят.“