Бутонът за накланяне на седалката в самолета е толкова спорен, че вдъхновява цяла микроиндустрия от устройства, които да спрат пътника отпред да „завзема“ вашето пространство. В даден момент всички седалки в икономична класа имаха вградена функция за накланяне назад. Днес обаче цели модели от тях просто не предлагат такава опция.
Какво се случи? И тази тенденция добра ли е или лоша?
Както при много други неща в индустрията, зависи кого питате. Нека поговорим за това как работи накланянето на седалката. В най-основния си вид има механизъм, скрит в конструкцията под възглавницата, който поставя седалката в легнало и я връща в изправено положение. Производителите на седалки наричат това кинематика, разказва CNN.
За авиокомпаниите това представлява разход по поддръжката: всеки вид механизъм е податлив на счупване, независимо дали при нормално износване или заради невнимателна употреба.
Второ, това е разход заради теглото. Повечето модерни и леки самолетни седалки днес тежат между 7 и 10 килограма. Всеки спестен грам означава намаляване на използваното гориво.
И трето – и в някои отношения най-важното – това е разход за персонал, защото ако пътниците се карат помежду си относно етикета за накланяне на седалките, кабинният екипаж трябва да играе ролята на арбитър.
Отчитане на всеки сантиметър
В края на 2000-те години ново поколение високотехнологични седалки навлиза на пазара и част от това, което ги прави супер леки, е липсата на функция за накланяне.
Някой маркетингов гений се сеща да ги нарече „предварително наклонени“, фиксирайки облегалката под ъгъл някъде между напълно изправено и леко наклонено положение.
Първоначално те са насочени предимно към нискотарифните превозвачи. Обикновено извършващи кратки полети, тези авиокомпании са известни с премахването на всички излишни „украшения“ от кабината на самолета.
Един от ранните ползватели на новите седалки е британската авиокомпания Jet2, която през 2009 г. ги поръчва на тогавашния производител на седалки Acro, който прави истинска революция на пазара.
Тогава наречена Clark, а днес Series 3, седалката на Acro е различна в няколко ключови направления. Липсата на наклон е едно от тях, но най-голямата иновация е вдлъбната форма на седалката, оприличавана на „кофа“.
Това оформление означава, че по-високите пътници могат да поставят коленете си от двете страни на „кофата“, печелейки няколко сантиметра пространство.
А тези няколко сантиметра наистина имат значение. Има около 30 реда седалки в икономичната класа на самолет с една пътека от типа Boeing 737 или Airbus A320, а предишното поколение седалки са разположени на около 76 сма – пространството на пътника минус дебелината на самата седалка.
Ако авиокомпания може да спести сантиметър пространство на ред, това се равнява на цял допълнителен ред седалки в самолета.
През последното десетилетие различни производители на седалки създаваха редица иновации за спестяване на пространство. Един от най-уважаваните сред тях е германската компания Recaro, известна извън авиацията със своите седалки за състезателни автомобили.
Възходът на предварително наклонената седалка
„Авиокомпанията може да избере предварително дефинирана позиция на ъгъла на облегалката от 15 или 18 градуса в рамките на процеса на конфигуриране на седалката“, обяснява главният изпълнителен директор на Recaro Марк Хилър.
„Това помага да се осигури повече комфорт чрез увеличен ъгъл на облегалката или да се изпълнят специални оформления за специфичен брой пътници. Основното предимство е увеличеното пространство за пътника, което не се нарушава от накланяне.
В допълнение идват ниската обща цена – по-малко подвижни части на седалката, подобрена надеждност и опростена поддръжка, както и ниското тегло,“ допълва експертът. Специалните оформления, които Хилър споменава, често са това, което индустрията нарича max pax - максималният брой пътници, сертифициран за самолет.
В момента това са 244 пътници в икономична класа на теснофюзелажен Airbus A321neo. В този тип самолет авиокомпании поставят седалки в бизнес класа за под 150 пътници. Трябва да е очевидно, че 244-местната версия на този самолет - или дори такава с 230 места, няма да е най-просторната.
Но производителите на седалки през последните няколко години са измислили начини да създадат усещането, че има повече място за коленете ви: изтъняване на облегалката на седалката и преформатирането й.
През последните няколко години „тънките седалки“, преди това използвани предимно от нискотарифните превозвачи, намират своя път и в салоните на авиокомпаниите с пълно обслужване, които влизат в директна конкуренция с по-евтините авиолинии. Един от начините да направят това е да добавят различен тип седалки в кабината на самолета – например ненакланящи се модели, места за сядане с допълнително пространство за краката, по-пълнофункционален модел седалка с наклон и други. Това се нарича хибридна кабина, в която седалките се променят от ред на ред - подвижната облегалка за глава може да изчезне или покритието на седалката да премине от плат към кожа, посочва CNN.
Какъв е изводът?
Като цяло, предварително наклонените седалки са подходящи за полети на къси разстояния от само няколко часа. При полетите на дълги разстояния обаче легналото положение и допълнителното пространство за краката са почти задължителни.