Бургас прави нова стъпка за туристическия си облик, като общината си е поставила амбициозни цели.
"Когато говорим за туризъм, ще представяме и рекламираме като един продукт целия регион от черноморието до Странджа. Основната ни цел е да разширим активния сезон от края на март до октомври, както и да увеличим туристите през цялата година. Надяваме се, че до месец или два ще имаме конкретни решения. Съвсем скоро трябва да представим и маркетинговите планове, с които ще се рекламираме през тази година в страни като Великобритания, Полша, Чехия, Словакия и други по програмата на Министерството на туризма. Ще имаме билбордове и силно дигитално присъствие. Трябва да започнем възможно най-скоро с изпълнението на тази рекламна стратегия, защото подготовката и записванията за новия летен сезон вече започна", заяви заместник-кметът по въпросите на туризма и спорта в община Бургас Манол Тодоров. Той бе сред участниците на първото издание на конференцията "NextHome Black Sea" 2024: Черноморски форум за ваканционни имоти", която се проведе в хотел "България" в черноморския град. Събитието събра предприемачи, професионалисти в управлението на имоти, архитекти, които обсъдиха предизвикателствата и възможностите за инвестиране, проектиране и управление на ваканционни имоти по Българското Черноморие.
Тодоров призова за обединение на всички, които са свързани с туристическия бранш, за да се реализира политиката за целия регион, а не "всеки да дърпа към себе си".
Спортният и културният туризъм също ще бъдат също много важни, за да се повиши интереса на туристите към Бургас и региона.
"До месец "Арена Бургас" ще заработи на пълни обороти. Предстоят пет големи спортни събития, включително и тенис срещи за "Купа Дейвис". Градът вече се разви като фестивален град с големи музикални събития", заяви зам.-кметът.
Той очерта и един от най-сериозните проблеми за туризма през неактивните месеци - липсата на достатъчно полети до Летище Бургас. И в момента се водят преговори за чартърни полети с авиокомпания, но основното притеснение на операторите е, че самолетите им биха летели празни.
"Надяваме се с представянето на силен единен туриститически продукт и добра реклама да повишим интереса на туристите извън България. Регионът може да предложи не само слънце и море, но и здравен туризъм, концерти, спортни събития, балнео и СПА туризъм, конференции, които дават допълнителна стойност", каза Манол Тодоров.
Ролята на ваканционните имоти е все по-осезаема за добрия туристически продукт и е сред най-важните компоненти за повишаване на интереса на хората да предпочетат даден курорт или град.
Какво показва статистиката при цените на имотите?
Има спад при броя на реализираните сделки, но той не е толкова голям както в САЩ и Европа. Ниските лихви на банките са една от основната причини пазарът на имотите да е в добра кондиция, каза Добромир Ганев, председател на Управителния съвет на Национално сдружение "Недвижими имоти".
Набюдава се спад на ръстовете при цените на имотите, който вероятно ще продължи и през настоящата година. Но като цяло, според Ганев, не се очакват някакви катаклизми на имотния пазар, както и шоково повишение на лихвите по кредите. Което пък гарантира, че интересът за закупуване ан нов дом за живеене или инвестиция ще продължи да бъде голям.
Според него в дългосрочен план цените на имотите в никакъв случай няма да спаднат.
Предизвикателства и възможности при ваканционните имоти
По време на конференцията "NextHome Black Sea" 2024: Черноморски форум за ваканционни имоти" бяха обсъдени предизвикателствата, строителството и възможностите за инвестиции във ваканционни имоти.
Строителството се променя заради различните европейски регулации, но основен двигател в тези промени са и потребителите. Пандемията, войната в Украйна, нарастването на броя на хората, които могат да работят от разстояние, превърнаха ваканционните имоти не просто за почивка няколко седмици в годината, но и в дом за няколко месеца.
През последните няколко години се наблюдава голям интерес към недвижими имоти извън големите градове, каза Федерико Лазари, изпълнителен секретар на Build Europe. В организацията участват над 30 000 предприемачи в жилищното строителство, сред които и българската "Главболгарстрой". Build Europe представлява предприемачите и пред европейските институции, като вече е подготвила и предложения за подобряване на работата на този сектор, които ще бъдат представени пред съответните комисии в Европейския парламент, каза Лазари.
По думите му, проблемите и предизвикателствата, с които се сблъскват българските инвеститори и строители с сходни с тези на глобално ниво. Според него качественото строителство е ключът към прехода на хората към по-малките населени места. Той изтъкна, че изискванията на клиентите се повишават, но и новите жилища са все "по-зелени", а материалите от най-високо качество.
Именно промяната в нуждите на хората са основен фактор в промяната при строителството на жилищни сгради и ваканционни имоти, каза по време на дскусията Радослав Котларов, изпълнителен директор на ГБС Инвест и управляващ GHome, бранд за жилищно строителство на Главболгарстрой.
По думите му новите сгради трябва да отговарят на екостандартите, да бъдат технологично обезпечени, да има пространства за работа.
"Изискванията на купувачите на ваканционни имоти стават все по-големи и компаниите трябва да проявяват гъвкавост, за да отговорят на техните очаквания. За инвеститорите местоположението остава критичен фактор за успеха, трябва са има добра инфраструктура, както и условия за развитие на локацията", заяви Котларов и прогнозира, че на пазара ще успеят компаниите, които имат опит и сериозна история.
Нов проект в "Свети Тома"
Именно такова развитие ще даде реализацията на проекта "Лира". Сградата, която ще се изгради зад ваканционния комплекс "Свети Тома", ще отговаря на всички изисквания на потребителите по отношение на качество на строителството и използвани материали. Тя ще се състои от две тела с общо 55 нови апартамента.
„Сградата ще бъде компактна и свързана с пречиствателната станция. В проекта са заложени озеленен вътрешен двор, детски кътове, контрол на достъпа, ресторант, салон за красота. Предвидения са 76 паркоместа, което надхвърля изискванията. Ще има и велоцентър със сервиз, който ще заработи след обратна връзка с посетителите на комплекса. Те все повече използват колела за разходка до Созопол, например", каза Котларов.
Строителството на сградата ще започне след няколко седмици, като вече са завършени успешно всички процедури по градоустройство и нормативни изисквания, за да може фаза 1 на строителството да бъде изпълнена преди началото на туристическия сезон.
Градски хотели
В дискусията по време на конференцията "NextHome Black Sea" 2024 се включи и Веселина Попова, генерален мениджър на хотели в Бургас и Варна. Тя направи интересно сравнение за туристическия интерес между двата най-големи морски града в месеците извън летния сезон.
"Хотелите, които имаме в Бургас и Варна, са почти идентични. И двата работят целогодишно. Заетостта във Варна е малко по-висока, като 2023 година бе най-добрата в това отношение. Добри бяха и резултатите в Бургас", посочи Попова.
За нея проблем остава липсата на достатъчно атрактивни събития извън активния летен туристически сезон, които да привличат туристи.
"През зимата във Варна не се случва почти нищо. С театрални постановки и оперни спектакли се изчерпва почти всичко. В Бургас ситуацията е идентична", каза Попова.
Тя подчерта, че предимството на Варна са редовните полети Летище Варна, както и редовната линия София - Варна. В морската столица има по-голям брой туристи и заради хазартния туризъм като основните клиенти са от Израел. След избухналата война в Газа обаче този поток е прекъснат.
"Има някакви наченки на възстановяване на този пазар, но още е твърде рано да правим някакви положителни прогнози за настоящата година", каза Веселина Попова.