Пътуванията, които организираме в личен план, са обикновено вълнуващи, очаквани, освежаващи и обогатяващи за всеки един турист. Оказва се, че фирмените пътувания са не по-малко вълнуващи и очаквани от служителите на фирмите. Нуждата от социални контакти и възможността да общуваме непосредствено лице в лице по време на пандемията от коронавирус бяха сред причините интересът към корпоративните събития да бъде много висок и тази дейност да се възстанови с много бързи темпове след отпадането на здравните мерки. И през настоящата година прогнозите за този подсектор на туризма са обещаващи, каза Димитрина Горанова – председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.
"Години наред най-активни бяха фармацевтичните компании. Аз бих казала, че напоследък има една тенденция - IT компаниите да ги изместват. Те наблягат повече на тиймбилдинги, сбирки на работни групи или просто изпращат определен брой хора да работят извън офиса, някъде в хотел или на някое приятно място. Наблюдава се едно разместване на пазара. Появяват се нови фирми, които имат нови нужди и очаквания".
Опитваме да популяризираме България и като дестинация за инсентив пътувания на чуждестранни фирми, посочи също Горанова и обясни термина с пътувания като награда. Според нея в това има голям потенциал.
В предаването "Хоризонт до обед" тя отбеляза, че такива събития се правят веднъж или два пъти в годината, защото те се базират на постигнати резултати в предходната година. По думите й бюджетите са доста високи, като в някои случаи те надхвърлят по 1000-2000 евро на човек. При инсентив пътуванията бюджетът е по-висок - от няколко хиляди евро нагоре, а при пътуванията с цел семинар или конференция - е по-малък.
Най-често организираните формати от фирмите са семинари, симпозиуми, конференции и грийн офиси(отрганизират се да работят за една седмица на чист въздух, приятна обстановка, някой път и СПА), посочи Димитрина Горанова. Според нея в България местата за организиране на такива събития са много малко - от гледна точка на хотели за настаняване, конферентни зали и техния капацитет, както и достъпност. Затова основна дестинация е София, както и големите планински курорти, особено извън сезона. По думите ѝ това, което ни липсва, е сериозна инфраструктура в Централна България, която да привлича и конферентен туризъм.
Събитийният туризъм е силно конкурентен, смята Горанова. По думите ѝ страната изглежда като "по-евтина алтернатива". Според нея се позиционираме като подходящи за събития с между 50 и 200 души. За събития с над 200 души е много трудно, отбеляза тя.
Димитрина Горанова смята, че трябва да се работи повече в посока на по-засилена реклама по време на събития, като например сега по време на състезанията по зимни спортове. Според нея не използваме всички възможности, които състезанията дават.