Новини Транспорт

Hoвият caмoлeт нa Аіrbuѕ: Гoлeмият пeчeливш oт пpoблeмитe cъc 737

   
Hoвият caмoлeт нa Аіrbuѕ: Гoлeмият пeчeливш oт пpoблeмитe cъc 737

След огромния скандал, в който Boeing се забъркаха след тежкия инцидент с една от новите си 737 Max 9 машини, авиокомпаниите е много вероятно да обърнат поглед към Европа и по-специално към новия пътнически самолет Airbus A321XLR, пише Business Insider.

Припомняме, елемент от фюзелажа на място, където по принцип има врата, се откачи в полет и само ниската височина и адекватната реакция на екипажа предотвратиха трагедия. Наложи се десетки самолети да бъдат приземени за проверки, а в медиите се появиха информации за некачествена работа на подизпълнители и слаб контрол от страна на Boeing.

Това вбеси авиокомпаниите, които в момента наваксват загубеното заради пандемията. Най-откровен беше изпълнителният директор на United Airlines Скот Кирби. "Спирането от полети на Max 9 преля чашата. Ще направим алтернативен план, който не включва Max 10", заяви той пред CNBC.

Max 10 не е метафора, а конкретен самолет - най-големият 737 Max. United са поръчали 150 броя, но доставките се бавят поне от 5 години. Още няма и сертификация от Федералната авиационна агенция.

На този фон превозвачът пазарува и от Европа - поръчани са 130 Airbus A321neo и 50 A321neoXLR.

XLR?

Airbus A321XLR се води вариант за далечни пътувания (от Xtra Long Range) на теснофюзелажния авиолайнер. Той има допълнителен горивен резервоар, който му позволява да лети 11 часа без прекъсване.

Това е особено важно за авиокомпаниите, които могат да си позволят да свързват дестинации без междинни кацания - например, от Северна Каролина директно до Лондон. Именно така вероятно ще го използват от American Airlines, които също са поръчали 50 бройки. Това се постига и с по-голям самолет, но е много по-скъпо - между Париж и Ню Йорк разликата е приблизително двойна.

За последното помагат и по-икономичните двигатели - те изгарят 30% по-малко гориво от тези на Boeing 757. Двата самолета имат сходен капацитет - 180-220 пътници в две класи. Новата машина е с по-добри условия в пътническия салон, а има и допълнителни системи, които да улеснят работата на пилотите по време на дългия полет.

Така не е изненадващо, че Airbus имат поръчки за над 500 самолета от 25 авиокомпании от целия свят.