Унгарският нискотарифен авиопревозвач Wizz Air отчете загуба от 180 млн. евро за последното тримесечие на 2023 г., като според ръководството това се дължи на прекъсването на полетите до Близкия изток и заземяването на част от флотилията.
Представянето през периода октомври - декември, което за компанията е трето тримесечие във фискалната година, е по-лошо от това за третото тримесечие на миналата година. Тогава беше отчетена загуба в размер на 155 млн. евро. Проучване на LSEG показа, че анализаторите прогнозираха загуба от 93 млн. евро, което е почти два пъти по-малко от реалния резултат.
Авиокомпанията обаче запази очакванията си за нетния доход за фискалната 2024 г. след добро начало на четвъртото тримесечие, завършващо през март. "Въпреки че финансовите резултати през последното тримесечие бяха съществено повлияни от спирането и пренасочването на капацитета на Израел, ние поддържаме очакванията си за нетния доход на финансовата година", каза главният изпълнителен директор Йозеф Варади в изявление.
Въпреки по-лошото от очакваното финансово представяне през последното тримесечие на 2023 г. унгарският превозвач отчита ръст на други важни показатели. Наличните километри на седалки (ASK), стандартната мярка за капацитет в индустрията, са се подобрили с 26.9% на годишна база през трите месеца до 31 декември. Въпреки това приходите на ASK са се понижили с 8% до 3.43 евро поради по-ниските постъпления от билети и допълнително добавен капацитет през периода.
Коефициентът на натоварване обаче е нараснал с 0.3 процентни пункта до 87.6%. В резултат на това приходите от билети са нараснали с 19.2% до 553.9 млн. евро.
Заземяването, а не отмяната на полети
Въпреки официално заявената позиция, че голяма част от загубата за тримесечието се дължи на спирането на полетите до Близкия изток, заземяването на самолети на компанията като че ли оказва по-голямо влияние. Проблемите с качеството, засягащи двигателите Pratt & Whitney на самолетите от семейството на Airbus A320neo, започнаха още през миналата година, като разрешаването им отнема време и между 600 до 650 самолета в световен мащаб ще останат на земята и през тази година.
Wizz е принудена да не използва около 40 от самолетите си, като това представлява значителна част от флотилията на компанията. Тя разполага със 169 самолета, като липсата на А320neo означава забрана за използване на почти 25% от капацитета.
В същия момент временното спиране на полетите до Египет и Израел не е толкова сериозна пречка, тъй като това са само две от общо 43 държави, до които унгарският превозвач извършва полети. Говорител на компанията заяви, че полетите до Израел ще бъдат възстановени през март. Това ще се случи с "маршрути от Будапеща, София, Букурещ, Краков, Лондон, Рим до Тел Авив", добавят от Wizz.