Проучване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели обхваща бизнеса през 2023 г. и очакванията за 2024 г. Въпреки предположенията, че много хотели ще фалират покрай COVID кризата, това не се случи и хотелиерите се оказаха доста гъвкави мениджъри. В момента, в който бяха готови за възвръщане на потенциала на бизнеса след пандемията, започнаха два геополитически военни конфликта, които заличиха три от най-важните пазари за българския туризъм – Украйна, Русия и Израел. Това заяви Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели в предаването „Светът е бизнес“ с водещ Ивайло Лаков.
Допитването показва, че бизнесът се справя и с това предизвикателство, компенсирайки с други пазари. През последната година се наблюдава сериозно засилване на полския пазар, който и преди е бил естествен за българския туризъм, и сега отново се завръща. Сериозно внимание се обръща на съседните ни пазари – Гърция, Турция, Румъния, отбеляза Дучев.
„Спрямо 2019 г., която служи като бенчмарк за 2023 г., сме под нивата на последната година преди COVID пандемията. Но английският пазар например се завръща със страшна сила и това лято очакваме съществен ръст спрямо 2019 г.“
На въпроса как оценявате бизнес климата в туризма една трета от респондентите отговарят, че той се е подобрил, а почти половината са на мнение, че няма промяна. Учудващи са добрите резултати, защото има редица предизвикателства по отношение на чуждите пазари. Също така се наблюдава сериозно обръщане към българския пазар, защото в сравнение с миналата година има 6% ръст на хотелиерите, които казват, че отдават основно значение на българския турист, коментира Дучев.
„Туризмът като заплащане е в дъното на всички възможни световни класации като професии, но у нас има съществена промяна по отношение на нивата на възнаграждение. Наблюдава се ръст в сектора на много от хотелите от порядъка на 30-40% в заплащането, защото като сектор хотелите се конкурират с веригите за продажба на дребно и с колцентрове.“
До голяма степен хотелският бизнес се сблъсква с комуникационния проблем, че той невинаги успява да представи добрите практики, а те създават погрешна представа. Наблюдава се навлизане на добре подготвени млади кадри, завършили в държави като Швейцария, Нидерландия и Германия, изтъкна Дучев.
„Няма как да тушираме негативните новини, защото те винаги тежат повече от това да продаваш позитивно послание. Всяко нещо, което се разчуе, че се е случило в Черно море, потребителят го свързва с военните действия на неговата територия и това няма как да не се отрази върху бизнеса.“
По отношение на пазара Израел Дучев посочи, че в някаква степен браншът вижда признаци, че той има шансове да се възстанови, защото се наблюдава лека тенденция израелците да са отворени към пътувания, което е добра новина за българския туризъм.
Данните от проучването сочат, че Румъния е най-важния пазар за България целогодишно, следвана от Великобритания, Германия и Полша.
„За миналата година се отчита повишение на цените от 10 до 15% за хотелите, като очакванията на 60% от анкетираните е да има 10% ръст и през тази година, който ние оценяваме като неочаквано слаб. За сравнение в Гърция има повишение от порядъка на 50-60%, а в Италия дори 100%. Ръстът у нас е консервативен и има причина да бъде такъв – конкуренцията е много силна и липсват много външни пазари. Хотелиерите компенсират ръста на цените с техния марж – свиват маржа за сметка на това да не се стигне до по-сериозно повишаване на цените.“
По инициатива на Министерството на туризма по линия на публично-частно партньорство около 5 млн. лева ще бъдат инвестирани в национална реклама съвместно с общини, туроператори и летищни оператори във Варна и Бургас. Очаква се тези средства да бъдат почти удвоени от собствени средства на туроператорите, тъй като това ще бъде съвместна реклама на Министерството на туризма и чуждите туроператори, каза Дучев.
Във връзка с инвестициите в бранша Дучев отбеляза, че 50% от хотелиерите предвиждат до края на тази година сериозни средства, които да инвестират в ключови реновации, а 20% предвиждат разширяване на хотела или инвестиции в нов хотел.