“Еърбъс” обяви, че иска да замени най-продаваните си самолети от семейството на А320 до средата на 30-е години като работи по изцяло нова програма за възпроизвеждане на успеха на модела, който постави европейската компания на световната карта преди три десетилетия и в крайна сметка затъмни машината 737 на “Боинг”. Производителят на самолети е ангажиран в два отделни проекта: единият за по-малки машини, които могат да прелитат около 1600 км и се захранват от водород и другият – за наследник на А320 за кратки до средни разстояния, използващ т. нар. устойчиво авиационно гориво.
“Намираме се в тестова фаза”, обявил главният изпълнителен директор на “Еърбъс” Гийом Фори на годишното събрание на компанията в Тулуза. Той пояснил, че “се тестват крила с по-голям обхват и характеристики за адаптиране към въздушната среда”, както и “задвижващите системи”.
“Еърбъс” публикува на 15 февруарифинансовия си резултат за 2023 година. Компанията е реализирала приходи от 65.4 млрд. евро и е доставила 735 търговски самолета. чистата печалба е 3.8 млрд. евро – с 11% по-ниска отколкото през 2022 година. Предложението на ръководството е да плати по 1.80 евро дивидент на акция.
Пазарът на една пътека между седалките е най-важният сегмент от търговската авиация – с най голям дял на наличните машини, донесли най-едрите печалби за “Еърбъс” и “Боинг”. Двата водещи световни производители на самолети владеят глобалния пазар и са конкуренти от десетилетия, но от няколко години победата клони към “Еърбъс”, затвърдена и от последните неприятности на модела “737 Макс” на американците, който се състезава с европейския А320.
За захранваните с водород самолети “Еърбъс” планира да започне с по-малките машини, превозващи стотина пътници, след което да надгражда, в зависимост от успеха на начинанието”, информира Фори. И допълва, че следващият важен крайъгълен камък е изборът на задвижваща система с последните детайли като размер и целеви пазар, насрочени за 2025-а и 2026-а и официалното пускане в експлоатация през 2027-2028 година.
Наследникът на серията А320 ще е нова платформа и тя е предвидена да влезе в действие през втората половина на следващото десетилетие. Капацитетъ на тези модели ще е от 140 до 240 пътника в зависимост от подвида и конфигурацията.
Засега и “Боинг” и “Еърбъс” акцентират върху машините си с една пътека между седалките, които американската компания започва да произвежда още през 60-е години на миналия век. Неотдавна производителите монтираха нови двигатели на моделите с по-тесен корпус, но вече осъзнават, че самолетните рамки са изчерпали възможностите си и плачат за изцяло нов подход към дизайна.
Последният изцяло нов самолет на “Еърбъс” е широкофюзелажният А350, изработен изцяло от материали от въглеродни влакна. Той е подобен на “787 Дриймлайнър” на “Боинг” и влезе в експлоатация през 2011 година.
Дизайнът на новите самолети “Еърбъс” ще зависи от избора на двигатели, обяснява Фори. Компанията обмисля архитектурата за наследник на А320, включително и на нови роторни двигатели, които да заменят конвенционалните.
“Боинг”, чийто приоритет беше да погаси задълженията си след като се справи с производствените проблеми, си партнира от миналата година с НАСА, с “Юнайтид еърлайнс” и с други компании по проект, който може да стане потенциалник наслидник на “737 Макс”.