Анализи

Любомир Попйорданов: Българският туризъм изостава от всички на Балканите

   
Любомир Попйорданов: Българският туризъм изостава от всички на Балканите
Любомир Попйорданов беше съветник по туризма на Кирил Петков
  Мирослав Иванов

Любомир Попйорданов е председател на Асоциацията на планинските водачи – „Планини и хора“. Той беше съветник по туризма на Кирил Петков, когато беше министър – председател. Освен това е член на „Продължаваме промяната“ и бивш депутат от партията. Собственик е на туроператора "Одисея - ин".

Г-н Попйорданов, подкрепя ли вашата асоциация оставането на министър Динкова на поста след ротацията?

  • Министър Динкова има слаб интерес към туризма, който ние желаем, и в този смисъл може би нов министър е по-добре.

Министър Динкова определя като най-големия си успех пускането на програмата за реклама на черноморските общини. Вие какво мислите?

  • Програмата за черноморските общини за мен лично е такава, с която тотално се отделяме от идеите на правителствената програма. Правителствената визия е за развитие на устойчив туризъм, да се насърчават специализираните форми на туризъм, а в програмата за черноморските общини се подпомагат бизнесите, които винаги са били подпомагани от 30 години. Там се изпраха толкова пари и се направиха толкова „недалновидни“ инвестиции, да не използвам друга дума. Инвестиции, които нарушиха и бетонираха черноморското крайбрежие и ние помагаме отново на тези хора. Трябва да се подпомагат малките общини и бизнеси, които реално се нуждаят и които никога не са се радвали на помощ. Наливането на пари в големите продължава лошата практика от времето на ГЕРБ. Наливаме едни пари, където винаги сме наливали, а за другите не искаме да знаем. Това е неизпълнение на самата идея на „Продължаваме промяната“ и на правителствената програма, която трябваше да се движи в друга посока. Трябва да се подкрепят бизнеси, които създават висока придадена стойност и имат социално-икономическа насоченост.

По този начин министър Динкова не си ли осигури подкрепата на големите играчи в туризма?

  • Да, тя спечели някакви активи. В българския туризъм обаче толкова много грешки се натрупаха, че е време да започнем да ги поправяме. Трябва да направим оценка какво се е случило в българския туризъм и защо изоставаме от всички останали на Балканите. Защо кариерното развитие в туризма не се радва на никакъв интерес и няма кой да работи!? Този разговор не се състоя при министър Динкова. За тези 9 месеца нямаше дебат за българския туризъм. От този разговор се бяга от край време.

Защо не започнаха някакви реформи в туризма? Това ли са успехите за 9 месеца – срещи с избрани хора в бранша и пътувания в чужбина? Нещо свърши ли се в туризма според Вас?

  • Не знам да се е свършило нещо. Във всички други министерства имаше промени в законите, а Законът за туризма изобщо не се пипа. Националната стратегия за устойчиво развитие изобщо не се пипа. Този дебат и този разговор се е сторил непривлекателен на г-жа Динкова и тя е решила да подпомага големите бизнеси. Няма лошо, нека да ги подпомагаме, но нека да има някаква реципрочност и да има обосновка защо точно тези бизнеси. Черноморският туризъм все пак е 50 дни. Какъв е смисълът точно от този туризъм? Нека оставим хората, които са виновни за тези неща да си понесат последиците, вместо да продължаваме да ги подпомагаме.

Вие някога като асоциация срещнахте ли се с нея?

  • Срещнахме се, за да говорим за планинските маршрути и за създаване на една апликация за туризъм, която беше напълно възможно да се финансира. България можеше да излезе с един нов продукт, но нищо не се свърши в тази посока. Опитахме се и направихме веднъж проверка на планинските водачи. Като цяло трябва да дадем нов курс и посока. Доколкото разбирам нещо се работи в министерството, но то не е публично.

Не трябва ли да се промени рекламата на България? За 3 години нямаме нови клипове, трябва ново лого, нов слоган.

  • Трябва да се направят промени. В министерството имаха един много добър съветник по маркетинга, който ги напусна. Трябва да развием идентичност като дестинация, но очевидно няма разбиране. По отношение на Дестинация България по света не е постигнато нищо. На вътрешния пазар не е направено нещо съществено. Вървят някакви безсмислени реклами по БНР и националните телевизии, но това е единственото, което се прави към българския пазар. Министерството като цяло работи с капацитета, който е създаден от времето на ГЕРБ. Най-тъжното е, че се обслужват бизнеси!

Интервюто взе Мирослав Иванов