Отпускарите ще се сблъскат с по-високи цени на самолетните билети това лято заради ограничения капацитет, предупреди ръководителят на Ryanair, цитиран от The Independent. Главният изпълнителен директор Майкъл О’Лиъри посочи, че проблемите, ограничаващи броя на наличните самолети, означават, че европейските авиокомпании няма да могат да отговорят на търсенето на пътувания през пиковия сезон.
Той прогнозира, че цените на билетите на Ryanair ще бъдат с до 10% по-скъпи това лято в сравнение със същия период на миналата година. По думите му, това е така, защото ръстът на броя пътници на превозвача ще бъде по-нисък от очаквания, тъй като доставките на нови самолети на Boeing се забавят. Първоначалната прогноза на Ryanair за годината до края на март 2025 г. беше, че ще превози 205 милиона пътници спрямо 183,5 милиона през предходните 12 месеца.
Г-н О’Лиъри заяви пред репортери в централата на превозвача в Дъблин: "С по-малко самолети може би ще трябва да намалим тези 205 милиона до 200 милиона пътници. Може да е с много малко под 200 милиона, просто не знаем на този етап. Това вероятно означава, че дори растежът ни през тази година ще бъде ограничен в Европа и мисля, че това води до среда на повишаване на цените в Европа за лятото на 2024 г.“
Той продължи: "Цените през лятото на 2024 г. отново ще се повишат спрямо тези през лятото на 2023 г. Нашите средни цени на самолетни билети през лятото на 2023 г. се повишиха със 17 процента. Не смятаме, че ще видим такова двуцифрено увеличение на цените тази година. Правим бюджетите си въз основа на увеличение на тарифите от пет до 10 процента, което според мен е разумно. Може да е по-високо от това, може да е по-ниско от това, ние наистина не знаем. Ако капацитетът нарастваше, мисля, че тарифите щяха да падат“.
Ryanair има договор с Boeing за доставка на 57 нови самолета до края на март следващата година, но той очаква да получи само 40 до 45 дотогава.
Той заяви, че американският производител "накара Федералната авиационна администрация (регулаторът на САЩ) да пълзи навсякъде по тях“, тъй като Boeing 737 Max 9, управляван от Alaska Airlines, претърпя взрив във въздуха на 5 януари.
Бяха повдигнати големи опасения относно контрола на качеството на новите самолети Boeing, което предизвика ограничение на скоростта на производство.
Междувременно през юли миналата година беше обявено, че повече от 1000 двигателя, произведени от Pratt & Whitney, ще трябва да бъдат премахнати от самолетите на Airbus поради опасения за безопасността им.
Г-н О’Лиъри прогнозира, че авиокомпании като Wizz Air, Lufthansa и Air France "ще спрат повече от 20 процента от своите флотилии A320“ поради това.
Той добави: "Ако можехме да получим всичките 57 самолети от Boeing предварително преди края на юни, щяхме да се държим като бандити през цялото лято, защото в момента имаме летища, които изразяват голямо желание“.