Новини Транспорт

Ново летище за 2 млрд. долара в Мумбай се готви да заработи след година

   
Ново летище за 2 млрд. долара в Мумбай се готви да заработи след година

На около 35 км югоизточно от силно задръстеното летище в Мумбай, което отвори врати преди 82 години, работници с предпазни каски са се покатерили високо на скелета и строят негова алтернатива. Други изравняват близък хълм, за да завършат първата от две писти, така че финансовата столица на Индия най-сетне да има второ летище, пише Bloomberg.

В редица отношения проектът за 2,1 млрд. долара на Adani Group в сателитния град Нави Мумбай е микрокосмос на огромното модернизиране на инфраструктурата, което тече в момента в Индия в рамките на усилията на премиера Нарендра Моди да изпревари Китай. За Гаутам Адани проектът е тест дали може да постави Индия на световната авиационна карта.

Летището, което ще бъде във формата на лотос, националното цвете на Индия и по съвпадение символът за изборите на партията на Моди, трябва да заработи през март догодина с капацитет от 20 млн. пътници годишно. Броят им ще се увеличи до 90 млн. пътници до 2032 г., ако има достатъчно търсене, казва Арун Бансал, главен изпълнителен директор на Adani Airport Holdings, най-големия летищен оператор от частния сектор в Индия, който управлява и съществуващото летище в Мумбай.

Летището в Нави Мумбай ще бъде „съвършен“ кандидат да се превърне в международен транзитен хъб по подобие на някои от най-натоварените летища в света като тези в Дубай, Лондон, Франкфурт и Сингапур, отбелязва Бансал в интервю.

„В географско отношение Индия е в много благоприятно положение. Почти няма страна, до която не може да се стигне в рамките на 12 часа“, казва той.

Вълна от сделки за самолети и разширения на летища може да подкрепи тази амбиция. Air India, IndiGo и най-новата Akasa са поръчали общо над 1100 самолета. Освен това най-населената страна в света ще вложи 12 млрд. долара в строителството на над 72 нови летища до 2025 г.

Бум на пътуванията в Индия. Графика: Bloomberg LP

Летището в Нави Мумбай е единият от двата ключови инфраструктурни проекта в града, които ще подложат на изпитание амбицията на Адани, който притежава конгломерати в миннодобивната промишленост и в медиите и оцеля при смразяваща атака на продавач на къси позиции миналата година.

Другият е преустройството на бедния квартал Дхарави в центъра на Мумбай, където беше заснет постигналият голям успех филм „Беднякът милионер“. Това е един от най-големите и гъстонаселени бедни квартали в света, където шестчленни семейства живеят в евтини жилища с площ от 10 кв. м, а 80 човека може да споделят една тоалетна.

Глобална логистика

Проекти като тези са от ключово значение за визията на Моди Индия да се превърне в развита страна до 2047 г. Но това няма да е лесно.

Adani Group вече се опитва да си осигури по-голям дял от световния логистичен пазар – компанията откри първото по рода си интермодално пристанище през октомври в най-южната част на Индия, което може да приема най-големите контейнеровози в света. Летището в Нави Мумбай ще се опита да направи същото за пътническия трафик по въздух.

Но това се случва в условията на остра конкуренция от други летища като летище „Чанги“ в Сингапур или „Хийтроу“ в Лондон, през които миналата година са преминали съответно почти 59 млн. и 79 млн. пътници. Освен това Лондон има шест големи летища, а Ню Йорк има три, показвайки колко далеч трябва да стигне Мумбай, за да навакса изоставането си.

Новото летище в Мумбай цели да се конкурира с най-големите авиационни хъбове в света. Графика: Bloomberg LP

Освен това новото летище ще трябва да привлече голям брой полети и да гарантира, че хора и чекиран багаж ще могат да се придвижат бързо в случай на кратък престой, казва Мабел Куан, управляващ директор на Alton Aviation Consultancy. Трябва да има и наземни удобства за пътуващите с по-дълъг престой.

Emirates, Qatar Airways и Singapore Airlines, които имат силно присъствие в Индия, вероятно ще поискат слотове на летището в Нави Мумбай, отбелязва тя.

Adani Airport води разговори с „мнозинството“ международни авиокомпании как да ускори пътникопотока, казва Бансал и допълва, че очаква 30% от трафика на летището да идва от международни полети, а останалите 70% от местни. Той не уточнява дали конкретни авиокомпании са се ангажирали да летят от новото летище.

Транзитно време

Летището е проектирано, за да намали транзитното време за хващане на свързващи полети, в идеалния случай в рамките на 75 минути в унисон с международните норми, казва Бансал.

Той обяснява също, че всяка авиокомпания ще вземе собствено бизнес решение за това кои сектори да премести на новото летище и кои да останат на старото. „Не можем да принудим нито една авиокомпания да се измести“, казва Бансал.

Adani Airport, която планира листване преди 2028 г. и вече управлява още седем летища, няма „да принуждава нито една авиокомпания да напуска старото летище в Мумбай и да се премести в Нави Мумбай, защото това ще бъде дискриминационно, нали?“, отбелязва той.

Доклад от 13 февруари на компанията Jefferies установи, че над половината от прогнозираните приходи от 1,7 млрд. долара на Adani Airport през 2026 г. ще дойдат от двете летища в Мумбай.

Но Куан счита собствеността на Adani на двете летища за предимство, тъй като няма да има „унищожителна конкуренция“.

Летището в Нави Мумбай ще изведе на преден план още една голяма дилема за местните ръководители – дали да отворят още небето над Индия.

Южноазиатската страна в момента се въздържа от разширяване на правата за летене за чуждестранни авиопревозвачи, за да позволи на собствените си авиокомпании, някои от които финансово уязвими, да растат на международни маршрути. Но този избор може да навреди на собствените ѝ амбиции да се превърне в глобален транзитен хъб.

Опънато въже

„Авиационната стратегия на Индия е като ходене по опънато въже между либерализация и протекционизъм“, коментира Джон Грант, анализатор в британската компания за данни за пътувания OAG. „Трудно е да развиете хъб от световна класа, ако не либерализирате пазара“, допълва той.

Дубай е „най-добрият пример за нужното време, инвестиции и много либерализиран пазар, за да се случи това“, казва Грант.

Emirates и Qatar Airways вече изградиха модел за превозване на индийци към САЩ и Европа през Дубай и Доха, възползвайки се от по-малкия брой полети на индийски авиокомпании в международното небе. За сметка на това само 13% от местата, предлагани от Air India, Vistara, IndiGo и SpiceJet, са за международни полети, казва Куан.

Друг проблем е, че съществуващото летище в Мумбай, въпреки че има две писти, може да оперира само една по едно и също време заради пресичане между тях. Това затруднява авиокомпаниите да отговорят на нарастващия въздушен трафик в Индия.

Полетите до Мумбай често са забавяни заради задръстване на въздушното пространство, което принуждава пътническите самолети да кръжат над града до 60 минути, съобщи министерството на гражданската авиация миналия месец.

Летището в Нави Мумбай ще има две успоредни писти и четири терминала, два пъти повече от съществуващото летище.

Неговият успех е от ключово значение и за общото обновяване на града. С население от 21 млн. души, което расте бързо, Мумбай има планирана нова инфраструктура за 30 млрд. долара в следващите няколко години.

Местните власти и Adani Group имат също планове за „аероград“ около новото летище, за да повишат източниците на приходи извън авиацията.

Jefferies съобщи в доклад от октомври 2022 г., че конгломератът планира да създаде такива „аероградове“ около летищата си в Индия чрез „микс от хотели, конгресни центрове, магазини, места за забавление и здравни заведения, логистика и офиси“.

Властите в Голям Мумбай изграждат също нови мостове и пътища между островния град и континенталната част, за да осигурят важна свързаност с новото летище. Планирана е и линия на метрото между двете летища.

Целта е да се намали времето за пътуване до под 45 минути, казва запознат с плановете източник, пожелал да остане анонимен, тъй като не е официален говорител.

Мост с шест платна, свързващ Тхан, друг сателитен град северно от Мумбай, с Нави Мумбай може да бъде открит до септември, а две крайбрежни шосейни трасета ще бъдат изградени след няколко години, допълва източникът.

Писта в етап на изграждане на международното летище в Нави Мумбай. Снимка: Dhiraj Singh/Bloomberg

Добрата новина е, че всичката тази нова инфраструктура би трябвало лесно да намери търсене.

Коефициент на натоварване

Индийската столица Делхи също изгражда второ летище в сателитния град Ноида, което да обслужва 12 млн. пътници годишно, когато бъде открито в края на тази година. Съществуващото летище в града също се модернизира, за да обслужва сто милиона пътници спрямо сегашните 70 млн.

Коефициентите на натоварнане на полети от Индия към Европа и Африка надхвърлиха 75% миналата година, движени от пътници, използващи свързващи полети, казва Куан. Това означава, че местните авиокомпании ще могат да обслужват свързващ трафик между Изтока и Запада.

Индия има „стратегическо разположение на кръстопътя на големи световни маршрути“, отбелязва тя. Новите летища „може да осигурят бяло платно за разрастване на амбициите на Индия да се превърне в авиационен хъб“.