Самолетните билети в пиковите летни месеци най-вероятно ще поскъпнат с нови 10%, убедени са анализаторите на Ryanair. Според тях причината ще са проблемите със самолетите на Boeing и Airbus.
Главният изпълнителен директор на ирландската нискобюджетна авиокомпания Майкъл О’Лиъри каза, че Ryanair може да съкрати летните си графици, защото “доставката” на дългоочакваните 50 самолета Boeing Max 737-8200 ще се забави… неизвестно с колко месеца.
Проблеми с контрола на качеството при американския производител, станали достояние след взривяването на част от фюзелажа на Max-9 на Alaska Airlines по време на полет, доведоха до забавяне на производството и доставките. О’Лиъри каза още, че цените ще бъдат по-високи и заради проблеми с двигателите на Pratt & Whitney, довели до окончателното “приземяване” на доста самолети Airbus A320. И то не само от страна на Ryanair, но и на най-сериозните им конкуренти в Европа – Wizz Air и Lufthansa.
До тук с официалните тревоги. От тук нататък следват нашите собствени ядове.
Първо – зарибяват ни с цените: за 9 евро до Брюксел, за 20 евро – до Лондон… Само че толкова ще ни струва, ако тръгнем по джапанки и с единия портфейл в джоба. Защото всичко “допълнително” – раница, дипломатическо куфарче или куфар – струва пари. Да седи човек до съпругата си – още пари. Ако ожаднее и огладнее- още и още…
Опитвате се да станете горд собственик на двупосочен билет до Франкфурт на стойност 40 евро. Сърфирате при електронния продавач и между другото става дума за багажа ви. Нискотарифните авиокомпании начисляват такси за всеки багаж, по-голям от малка чанта, която може да се побере под предната седалка. За до 10 кг. двупосочно – 40 евро, за до 20 кг. – 80 евро! Тоест – за 100-килограмов човек – 40 евро, за 20 кила дрехи – 80 евро.
Същинското разкостване обаче тепърва започва. Независимият електронен разпределител на местата, запокитва жена ви в опашката на самолета, а пък вие ще се киприте на място 5D – току зад перденцето на бизнес класата. Питате системата колко ще струва да съберете семейството на две съседни седалки, след което получавате… нервен срив – 30 евро на човек в едната посока. Или казано по-ясно – 120 евро общ (пре)разход!
Ами неудобните слотове? Самолетът каца в 2 часа през нощта на една асфалтова пътека в нива на 50 км от желания град. Оттам до хотела ви са 60 км – с такси или с автобус – поне още 30 евро.
Но дотук летим в условията на слънчево време и безветрие, така да се каже. Но продажбата на електроните билети се извършва в най-добрия случай в условията на ниска слоеста облачност и мъгла, особено ако това става през туроператор.
Пише, че билетът до Канарите е 30 евро. Уточняваш всички подробности, стигаш до тържествения миг на плащането и натискаш „Плати”. Вместо обаче договорената вече цена, “мизата” е нова – 39 евро. Връщаш веднага назад “диалога” и виждаш, че там, където пише „30”, има някаква звездичка. Цъкаш върху нея и хоп – ново двайсет – любезен текст те уведомява, че Канарите ще ти струват 30 евро само при едно условие – ако платиш с карта „American Express”. Ако плащаш с друга карта, цената е 39 евро.
Оттук до извода, че „Low cost” значи ниски разходи за превозвача, а не ниски цени за пътниците, има само една крачка. Която, за съжаление, отдавна трябваше да сме я направили…