Анализи Новини

Икономиката на изживяванията променя пазара

   
Икономиката на изживяванията променя пазара

Според най-новото проучване на Mastercard в Европа Еxperience Economy все повече потребители предпочитат да инвестират средствата си в изживявания вместо във вещи. Девет от десет (или 88%) от запитаните са заделили средства колкото през 2023 г. или дори повече, за да посетят специални събития в сферата на кулинарията, спорта, музиката или киното. Над половината - 55%, планират да похарчат повече за изживявания в сравнение с преди, а 78% споделят, че правят това с убеденост, че си заслужава. Средно 35% от запитаните българи намират, че концерт на любимата им банда или посещение в световен ресторант има огромен ефект върху целия им живот.

"Не е изненада, че европейците харчат приоритетно за изживявания - континентът предлага не само изключително наследство в сферата на културата, но и в спортните събития и музиката. Всичко това се случва в изумително красиви пространства и поражда спомени за цял живот. Това е и концепцията на Мastercard за "безценно": ние даваме възможност на хората да изживеят своята страст заедно с близките си хора - всеки ден, навсякъде. Предлагаме безброй безценнипреживявания в над 30 държави на нашата платформа priceless.com", казва Раджа Раджаманар, главен глобален мениджър на Mastercard за маркетинг и комуникации.

Проучването на Mastercard в Европа Еxperience Economy* се потвърждава и от данните на Mastercard Economic Institute (MEI), според които делът на инвестициите на потребителите в пътувания и посещенията на ресторанти и барове през 2023 г. се е увеличил с 22% в Европа в сравнение с 2019 г. За контекст - харченето за стоки и вещи е запазило предишните си нива. Категориите, в които хората харчат най-много, са туризъм и пътешествия, кулинарни изживявания в ресторанти и на специални фестивали, приключения на открито, концерти, кинофестивали и почивки в уелнес категорията - по правило - в компания или семейно по повод. 

  • 63% oт българите планират да харчат за пътешествия през ваканциите си, като 5 от 10 биха пътували до друга държава за събитие в сферата на техния интерес
  • 39% oт българските респонденти ще посетят концерт или музикален фестивал през 2024 г.
  • Средно 34% планират да се занимават със спорт и отдих на открито или в спа центрове и потвърждават, че предпочитат да споделят тази изживявания с близки и трупат обогатяващи спомени за цял живот
  • 29% ще се включат в кулинарни изживявания - специални вечери с гост-готвачи, винени дегустации, готварски курсове и др.
  • За първи път наблюдаваме и готовност за включване в доброволчески акции като желано общностно изживяване - 21% биха посветили времето си на тези събития
  • 58% българи намират за най-важна възможността да запазят мига на снимка или видео, а 41% си пазят за спомен билет и мърчандайз.

Mastercard от години дава възможност на своите партньори да развиват все по-незабравими събития - футболните мачове на UEFA, тенис турнира Roland Garros, филмовите фестивали в Кан, Берлин и Венеция, топ музикалните награди в Европа и света. В България от над 5 години Mastercard подкрепя водещите фестивали и концерти на музикалната сцена през портфолиото на Fest Team, A to Jazz, Midalidare Rock и подпомага повишаването на престижа на българската кулинарна сцена с редица гурме събития и платформи за развитие на малкия бизнес в сферата на храненето.

Цяла година потребителите на Mastercard празнуват споделените моменти на трапезата като Mastercard Ден с 10% кешбек от покупката на храна и напитки на всяко 1-во число на нов месец след регистрация на www.priceless.com/den.

* В проучването на нагласите напотребителите за покупка на изживяванев различна сфера на интерес от 2024 Experience Economy Mastercard включи 16 141 потребители от 20 държави.