Новини Събития

Централните хали се превръщат в отворена градска сцена

   
Централните хали се превръщат в отворена градска сцена

Реновираните Централни хали в София ще разполагат с пространство за културни събития, като целта е те отново да се превърнат в един от културните символи на столицата - такъв, какъвто са били и в началото на миналия век. Това съобщиха от Kaufland България. Откриването на обновения покрит пазар е планирано за 23 май, а инвестицията в обекта е на стойност над 50 млн. лв. 

Отворената културна сцена ще бъде разположена на ниво -1, където се намира и археологическото наследство на древния град Улпия Сердика. Културната програма стартира с уикенд на отворените врати в периода от 31 май до 2 юни и серия от събития, включително занаяти, художествени изкуства и музикални изпълнения, входът за които ще бъде свободен. 

На същия етаж ще бъде разположена и най-голямата детска книжарница Greenwich с площ от 500 квадратни метра.  

Кремена Георгиева, мениджър Корпоративни комуникации и социална отговорност в Kaufland България; доц. д-р Венета Ханджийска-Янкулова, директор на Регионалния исторически музей на София; проф. д-р арх. Йорданка Кандулкова от Университета по архитектура, строителство и геодезия 

Новата градска сцена на София 

"Достъпът до пространството на ниво -1 е свободен и не е обвързан с посещение на търговската зала или с някакви покупки. Целта ни е да развием това място като новата градска сцена на София. Идеята е то да се превърне в туристически център, който разказва историята на града", заяви Кремена Георгиева,  мениджър Корпоративни комуникации и социална отговорност в Kaufland България.  

Сцена „Централни хали“ открива с предварително планирана програма по приоритетните теми за месеците юни, юли и август, но за да наложи по-либерален механизъм за ползване на новото културно пространство, ще се провежда ежегодна отворена покана. Тя е насочена към артисти и културни мениджъри и ще събира предложения за събития, провеждани на сцена „Централни хали“ от есента на 2024 г. Проектите трябва да отговарят на едно или повече от четирите приоритетни направления за развитие на Централни хали като културна дестинация, а одобрените предложения ще получават безвъзмездно ползване на сцената и техническо обезпечаване, позициониране в медиите и приходи от продажба на билети.

Трите проекта с най-висок брой точки ще получават и допълнителна финансова подкрепа в размер на 5000 лв. Откритата покана ще е отворена за кандидатури до 15 юли 2024 г. 

Оценяването на проектите ще се извършва от Обществения съвет на Централните хали, в който влизат хора, свързани с културния живот на столицата - проф. д-р арх. Йорданка Кандулкова от Университета по архитектура, строителство и геодезия, директорът на Музея за история на София доц. д-р Венета Ханджийска-Янкулова, журналистът Даниел Ненчев, изпълнителният директор на Дарик Радио Константин Вълков, основателят на A to Jazz Петър Димитров и съоснователят на Free Sofia Tour Стефан Огнянов. 

Бизнесът и културата

"Сградата на Халите е част от историята на града и от живота на софиянци. Връзката на бизнеса с такъв емблематичен културен паметник е много важна, защото в последно време, за съжаление, започнахме да гледаме на бизнеса като "палач" на паметниците - този, който ще ги унищожи, подпали и т.н. А всъщност аз вярвам, че именно стопанинът на културната ценност е този, който може най-добре да влезе в ролята на неин пазител", заяви проф. Кандулкова. 

По думите ѝ партньорството с Kaufland България е успешен модел за опазване на културните ценности и показва какви са ползите за бизнеса от една подобна инвестиция. 

Тя припомни, че именно в Централните хали са се случили много от първите културни събития в новата столица на България в началото на 20-и век - първият цирк, първата кинопрожекция и др. 

"Надявам се, че този дух ще се събуди отново, защото Централните хали са паметник на културата не само заради своята фасада. Те са комбинация от екстериорни и естериорни композиции, които разказват за духа на времето", каза още проф. Кандулкова. 

Директорът на регионалния исторически музей на София  доц. д-р Венета Ханджийска-Янкулова заяви, че музеят е партньор на проекта по реновирането на Централните хали още от самото начало.  

"По време на работата открихме много "забравени" неща за сградата - документи, снимки и други архивни материали, които ще могат да се видят от всички след официалното откриване. Наша отговорност беше да създадем идейна концепция за експониране и социализиране на това пространство. Виждайки и усещайки миналото, ние трябва да го предадем на поколенията и то отново да стане част от културния живот на града", заяви тя.  

Историята на Централните хали

Централните хали са първият покрит пазар в София, открит през 1911 година. Проектът е на архитект Наум Торбов, а строителството му отнема две години.

До средата на 40-те години на 20-и век сградата вече е дом на близо 170 щанда, предлагащи месни и млечни продукти, птици, риба и зеленчуци.

След Втората световна война Халите са реконструирани, като интериорът е значително променен и в продължение на десетилетия те са най-популярното място за пазаруване в града, докато не затварят отново през 1988 г.

След реконструкции и модернизация, Халите отново започват да посрещат клиенти през 2000 г. 75% от сградата са придобити от израелската компания Ащром, а 25% остават притежание на Столична община.

Впоследствие местните власти продават дела си на израелското дружество, което пък продава Халите на Kaufland България през 2022 г., когато започва и нейната цялостна реставрация.