Някои от най-известните туристически дестинации в Европа въвеждат мерки за ограничаването на тълпите от чуждестранни посетители. Голям процент от тях са американци и причината е в... силния долар, пише Fortune. Индексът на "силата" на щатските пари спрямо кошница от други валути скочи с 4% през тази година. Това е резултат от рязкото вдигане на лихвения процент от Федералния резерв. В същото време, другите централни банки масово готвят намаляване на лихвите или то вече е в ход.
Казано на човешки език, в момента с 1 долар извън САЩ си купувате повече, отколкото преди. А това е добре дошло за американците, които все още имат да си "наваксват" с почивките и екскурзиите зад граница след пандемията. Монетата, обаче, има и обратна страна. Международният туризъм се счита за внос при изчисляването на БВП.
"Що се отнася до търговията с услуги, Съединените щати имат търговски излишък, така че ако пътуванията в чужбина продължат да се увеличават успоредно с нарастващия дефицит на при стоките, нетният износ може да окаже значителна тежест върху растежа на реалния БВП", пишат анализаторите от Wells Fargo.
Според техните изчисления ситуацията вече е сравнима с тази от 2005 г., когато отново доларът беше много силен.
При друг аналогичен период (2014-2015 г.) разходите за пътувания в чужбина скочиха с 1,1 млрд. долара, докато ваканциите на чужденци не се промениха особено като икономически ефект.
$1,1 млрд. е едва 1,5% от общия търговски баланс, но анализаторите са категорични, че подпомогнатия от силния долар туризъм може да повлияе на него.