Цените на самолетните билети в Европа и Азия започват да формират връх или да се понижават.
Това е признак, че продължителният бум на пътуванията след пандемията от COVID-19 отслабва, което е спънка за авиокомпаниите, изпитващи затруднения с по-високите разходи и ограничената наличност на самолети.
Глобалният дисбаланс между предлагането на полети и отложеното търсене с отварянето на пътуванията след пандемията повиши цените на билетите и средните приходи на авиокомпаниите от пътник.
Ръководители от индустрията, инвеститори и анализатори обаче казват, че тенденцията за "пътуването на всяка цена" отслабва, като някои клиенти стават по-чувствителни към цените, на фона на високата инфлация, която повиши разходите за живот.
Главният изпълнителен директор на нискотарифната авиокомпания Ryanair Майкъл О‘Лиъри предупреди по-рано през месеца, че цените на билетите ще растат с по-малко от очакваното, което доведе до понижение в цените на акциите на европейските авиокомпании.
"Малко изненадващо е, че цените не са по-високи и не сме много сигурни дали това се дължи просто на потребителските нагласи или на усещането за рецесия в Европа".
Цените на билетите остават без промяна в Европа през първите месеци на 2024 г., в сравнение с 2023 г., сочат данни на ForwardKeys.
Картината е по-мрачна в Азиатско-тихоокеанския регион, където те падат с най-много, отчитайки понижение от около 16% на годишна база за периода януари – април.
Миналата седмица Singapore Airlines обяви рекордна годишна печала, но нетната печалба на авиопревозвача пада през последните три тримесечия. От компанията казаха, че очакват средните приходи от пътник да намалеят още с увеличаването на капацитета на авиокомпаниите.
Азия вдигна ограниченията и увеличи полетите до чужди дестинации по-бавно, в сравнение с други региони.
"Смятаме, че търсенето и предлагането ще се балансира, а цените на билетите ще продължат да се нормализират през 2024 г.," заяви през март Роналд Лам, главен изпълнителен директор на базираната в Хонконг Cathay Pacific.
Пътуванията от Китай до пазари, като Европа, Америка и Австралия, не са се възстановили. Китайската икономика се представя слабо, а международните полети остават на около 70% от нивата отпреди пандемията. По маршрутите между САЩ и Китай те са едва 16.5%.
По данни на Flight Centre Travel Group цените на международните билети, продадени в Австралия през първото тримесечие, падат с 12.8% на годишна база.
Въпреки това, цените в Азиатско-тихоокеанския регион нарастват с над 7%, в сравнение с 2019 г., като билетите са били със 70% по-високи през 2021 г., в сравнение с 2019 г.
Ценова чувствителност
Икономисти и инвеститори все още не са песимистично настроени. Пътуванията все още са приоритет по отношение на разходите за повечето потребители - най-вече в Европа и САЩ, казват икономисти.
Икономисти и анализатори обаче твърдят, че по-ниските цени на билетите в Европа сочат към по-слаби печалби и темпове на спестявания на континента, което кара потребителите да търсят по-евтини опции, особено на фона на по-скъпите хотели и автомобили под наем.
"Въпреки че потребителите все още се интересуват от пътувания, тези в Европа най-вече, са много чувствителни към цените," казва Наталия Лехманова от Mastercard.
Популярността на по-евтини дестинации, като Турция, Румъния и Балканите, нараства сред европейците, които търсят алтернативи на Франция или Италия, допълва тя.
Потребителите се очаква да похарчат 742.8 млрд. евро на континента тази година, което би било с 14.3% повече, в сравнение с миналата година, сочат данни на Европейската туристическа комисия. Това обаче до голяма степен може да се дължи на по-заможни американски туристи, казват експерти от индустрията.
Американците продължават да пътуват
Докато европейците се стремят да пестят, потребителските разходи в САЩ остават високи, като търсенето е особено голямо за първокласни пътувания.
Около 16 милиона американци са пътували в чужбина през първото тримесечие на 2024 г., което е нов рекорд и надминава нивата отпреди пандемията, според Mastercard Economics Institute.
Икономисти казват, че силният пазар на труда в САЩ помага на потребителите да запазват по-високите си разходи, въпреки намалелите спестявания на домакинствата.
Средните разходи за пътуване на американските домакинства намаляват само с 1.5% на годишна база през първите пет месеца на годината, но бележат 13% ръст, в сравнение с 2019 г., сочат данни от кредитните карти на Bank of America.
Ръководителите на глобални авиокомпании казват, че потребителите все още искат да харчат за пътувания, като дават приоритет на изживяванията пред стоките.
"Това е силно циклична индустрия, която е много чувствителна и на макроикономическите показатели," казва Джейми Линдзи от Artemis Funds, който инвестира в авиокомпании. Той обаче не очаква спадът в Европа и Азия да доведе до такъв в сектора като цяло.
"Цените на билетите не падат навсякъде, по-скоро има една нормализация."