Новини Събития

Туристическият бранш отново сигнализира за проблем със сивия сектор

   
Туристическият бранш отново сигнализира за проблем със сивия сектор

Туристическият бранш отново сигнализира за задълбочаващия се проблем със сивия сектор. Въпреки множеството подадени жалби, реакция от държавните институции няма. В същото време, те самите са подложени на непрекъснати проверки. „Това вече се вижда с просто око. Отивате в Несебър, сядате да пиете кафе. Навсякъде около вас се виждат чуждестранни гидове от всякакви националности, които си водят туристи. Дали има фирма зад тях, дали няма – това е задължение на държавата, тя трябва да го провери. Най-малкото е да има български туроператор, който ги е посрещнал. В повечето случаи се договарят с хотелите, карат си туристите със собствен превоз. Не се ползват български превозвачи, не се ползват български туроператори, не се ползват български екскурзоводи. Абсолютно нищо българско освен хотела“, коментира Евелина Пулева от Регионалната туристическа камара в Бургас. Според нея, най-често нелоялната практика на „мними“ туроператори и екскурзоводи се наблюдава на атрактивни места като Несебър, Созопол и около Приморско.

Пулева допълни, че е подавала многократно сигнали до Комисията за защита на потребителите, но отговор от там няма. Последното й писмо е от преди два месеца. „Искахме да направим съвместна среща с НАП, с ДАИ. Няколко пъти обясняваме, че контролът може да стане от общинска полиция. Казаха ни, че това е невъзможно. Прекалено натоварени са и нямат персонал“, допълни тя.

Проблемът с нерегламентирания превоз също продължава. „Преди дни минах през българо-турската граница. Минават с куфарите, качват ги на колите и ги карат. Какъв  е? Кой е той? Издал ли е касов бон? В същото време легалните туроператори ги проверяват. На мен ми е ясно, че аз трябва да мина с документи границата. Колко такива ще хванат на граница? Единици, видяхме колко се хванаха – някой си забравил баджа, другия си забравил ваучера. Това са дребни неща, които се предоставят веднага при една проверка“, коментира Пулева.

Тя допълни, че най-често „мними“ туроператори се срещат от Украйна и Полша. „Навсякъде е пълно. Украински автобуси има навсякъде, украински групи има навсякъде, украински екскурзоводи има навсякъде в момента. Не е редно по този начин. Нека всеки да работи, но да работи по легалния начин. Аз също имам украинци, които работят при мен. Те са ми назначени на трудов договор и си плащам съответните данъци“, обясни Пулева.  

Според нея може да се очаква ръст през този туристически сезон с около 15 % - 20 %. Заради затоплянето на времето се наблюдават и много резервации, които постъпват в последния момент. „Никога през юни не сме имали такова движение. Може да е за по два дни, да е за уикенд. Наистина сезонът си тръгна“, допълни тя. Проблемът с липсата на достатъчно персонал обаче остава.

През последните дни част от туристическия бранш в региона сигнализира за проблема с ремонтите по Черноморието и в частност с този на входа на Бургас от Поморие. Преди дни и Сдружението „Национален борд туризъм“ излезе с призив за по-добра организация за приключването им  в най-кратък срок. Те посочват, че ремонтните дейности по основните пътни артерии на страната затрудняват придвижването на туристите.

„Като човек от частни бизнес, да това ми създава неудобства. Удължава ми се пътя. От друга страна четох и съобщението на общинската администрация, че ако в момента не приключи това, рискуваме да загубим средствата. В крайна сметка преди месец се върнах от Рим, там от 5 години тече огромен ремонт на метрото в центъра до Колизеиума. Не мисля, че това трябва толкова много да го преекспонираме. Има вариант – обходът е добре направен. Удължава се с 10-15 мин, но това мисля, че е преекспониране. Търпеливо можем да изчакаме до края на юни. Няма как, нали искаме в крайна сметка да се обнови. Нали искаме и границата да се разшири. Ако успеят да се съгласуват проектите и започнат ремонтите? Никога няма подходящ момент за един такъв ремонт. Въпросът е да не пречи на нормалната работа“, коментира Пулева.  

След среща по темата между представители на министерствата на туризма и регионалното развитие стана ясно, че в отсечката Обзор – к.к. „Слънчев бряг“, т.нар. Обзорски проход, АПИ има отговорност да извършва текущи краткосрочни ремонти само в работните дни. За периода на активния туристически сезон няма да се работи през почивните дни – от петък до неделя. В момента се ремонтира Дюленският проход, а в края на юни ще започне и отсечката между село Гюльовца до кръстовището с к.к. „Слънчев бряг“ – Бургас.