Новини Транспорт

Проектът за Терминал 3 на Летище София е променен и ще има ръкави

   

Новият терминал ще има ръкави и възможност да се отива пеша до самолетите
  Летище София

Проектът за Терминал 3 на Летище София предвижда да има ръкави и също възможност да се отива от/до самолетите пеша (т.нар. WiWo – walk in, walk out). Това обяви за TravelNews Милена Михайлова, директор „Връзки с обществеността и комуникации“ в концесионера „СОФ Кънект“. Проектът е променен след влизането на страната ни в Шенген и заради задължителното условие за разделянето на пътниците от тези, които идват от трети страни. По този начин Терминал 3 ще може да обслужва само пътуващите в Шенген, а сегашният Терминал 2 ще поеме основно потока от трети страни.

Първоначалният проект за Терминал 3 не предвиждаше ръкави за извеждането на пътниците, а да излизат пеша директно до самолетите. От ръководството на „СОФ Кънект“ тогава обясняваха, че ръкави не са необходими, защото ще бъде ползван основно от нискотарифните авиокомпании. Те търсели по-ниски цени, а и са основният пазар на летището.

Старият проект не предвиждаше ръкави за самолетите

Терминал 3 ще бъде пряко свързан със сегашния Терминал 2, на който ще бъдат увеличени ръкавите с три, като ще могат да посрещат и най-големите самолети от типа А380 и Боинг 747. Планирано е изграждането на Терминал 3 на Летище София да започне през първото тримесечие на 2026 г., а строителството да продължи 3 години, каза пред TravelNews наскоро Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на „СОФ Кънект“.

Терминал 3 ще бъде пряко свързан с Терминал 2

Той обяви, че до края на годината ще инвестират 100 млн. лв. в Летище София. В момента изграждат нов открит паркинг на Терминал 2, следва реконструкцията на закрития паркинг и на гишетата за чекиране и смяната на багажната система. През следващата година ще има ново оборудване, с което да се увеличи капацитетът при проверките за сигурност. 

На Терминал 2 ще бъде внедрена нова система за управление на багажа, която ще доведе до самостоятелното му поставяне на лентите при онлайн чекиране. Гишетата ще бъдат променени и увеличени. Линиите за проверка на личния багаж ще бъдат увеличени от 6 на 11 пункта. Предвижда се удвояване на багажните ленти в зоната за пристигане, подчерта Хесус Кабайеро. Бизнес салоните ще бъдат преместени на ниво 2 над информация, като ще имат гледки към Витоша и към самолетите.

Докато тече ремонтът на Терминал 2, ще продължава да работи и Терминал 1. След завършването на реконструкцията, първият и най-стар терминал ще бъде затворен за пътници. Самолетите ще бъдат пренасочени към Терминал 2, който ще може да обслужва до 15 млн. пътници на година. Терминал 1 ще бъде обновен и ще обслужва малки частни самолети и ВИП гости. Сегашната ВИП зона също ще бъде ремонтирана.

През 2024 г. се очаква Летище София да обслужи 7,4 милиона пътници, като отчете ръст спрямо миналата година, когато посрещна 7.2 млн. пътници.

Концесионерът „СОФ Кънект“ е консорциум, създаден специално за участие в търга за концесията на Летище София. В него влизат френският инвестиционен фонд Meridiam с 99% дял и с 1% базираната във Виена строителна компания Strabag. Техен партньор е Летище Мюнхен. Компанията трябва да инвестира общо 624 млн. евро в Летище София за 35 години.

Мирослав Иванов