Столична община планира да вдигне туристическия данък от 1 януари 2025 г. Това обяви Антон Пенев, директор на общинското предприятие „Туризъм“, по време на среща вчера с хотелиери и собственици на апартаменти, които ги отдават на гости през Airbnb и други платформи. На нея присъства и зам.-кметът Никола Барбутов, който е ресорен за сектора. Докладът вече е обсъден в консултативния съвет по туризъм и предстои да бъде внесен за одобрение от Столичния общински съвет.
Туристическият данък не е актуализиран от 13 години и планираме да го увеличим с два пъти и половина, за да има повече средства за маркетинг, реклама и събития с цел популяризирането на дестинация София, обяви пред TravelNews Антон Пенев. Той не се плаща от собствениците на обекти, а от туристите, както е навсякъде по света. Предложението за новите ставки на нощувка е следното:
Хотели с една звезда и апартаменти – от 0.40 лв. на 1 лв.
Хотели с две звезди – от 0.60 лв. на 1.50 лв.
Хотели с три звезди – от 0.80 лв. на 2 лв.
Хотели с четири звезди – от 1 лев на 2.50 лв.
Хотели с пет звезди – от 1.20 лв. на 3 лв.
Патентният данък за апартаментите в Airbnb и другите платформи се връща на 250 лв. на година на обект, както е бил преди Ковид пандемията. Досега ставката е била 25 лв.
Антон Пенев каза, че кметът на София Васил Терзиев е обещал събираният данък изцяло да отива за туризма и от следващата година ще бъде вкарван в бюджета на общинското предприятие. Приходите от него са в размер на 2.3 млн. лв. за 2023 г. Пенев очаква през 2025 г. да бъдат събрани 5.6 млн. лв., които реално ще влязат в бюджета и ползвани чак през 2026 г.
Бизнесът очаква повече проверки в сектора, защото апартаментите в Airbnb и хотелите с 1, 2 и 3 звезди крият половината данъци, а отчитат голяма заетост, коментира Живко Иванов, директор в „Галакси Инвестмънт Груп“, която компания е собственик на петзвездните InterContinental Sofia и „Хилтън София“. Според него НАП ги интересува най-вече ДДС и проверяват само големите обекти. „Няма проблем да се вдигне туристическият данък, но е важно какво получава бизнесът срещу него“, подчерта Иванов. Според него трябва да се задълбочи партньорството между общината и местния туристически бизнес. До момента обектите сами инвестират в рекламата на София и правят инфо турове на журналисти и инфлуенсъри. Заедно трябва да изберем приоритетните пазари спрямо директните самолетни линии до града, каза Живко Иванов.
Същото очерта и Адриана Ангелова, директор бизнес развитие на Sofia Hotels Management, в която група влизат петзвездните Grand Hotel Millennium Sofia и Grand Hotel Sofia. Според нея Столична община трябва да се старае да привлича повече големи събития в града с много международни участници и гости.
Генералният мениджър на Best Western Plus Olives City Hotel Боян Александров посочи, че Столична община трябва да планира подобни мерки с вдигането на туристическия данък по-отрано и напред във времето. „Ние трябва да знаем по години напред как ще расте ставката, защото вече сме оферирали нашите цени за 2025 г. и сме поели ангажименти пред клиенти и партньори“, обясни той. Според него не може хотелиерите да поемат разликата. Адриана Ангелова смята, че бизнесът трябва да си запише в общите условия с клиентите, че държавата и общината могат да променят данъците и съответно да се повишат ставките.
Зам.-кметът Никола Барбутов каза, че ще подготвят рекламна и маркетингова стратегия за популяризирането на София, която ще бъде съгласувана с бранша. Отделно ще има и методология за подпомагането на събития в града с цел привличането на повече туристи. Столична община планира да стане член и на Българското конгресно бюро. „Искаме ресурсът от събирането на туристически данък да се връща в бранша и да се харчи прозрачно“, каза Барбутов. Според него хотелиерите трябва да започнат да начисляват отделно туристическия данък, а не да го вкарват както до момента в цената на нощувката. Така е в цял свят и всички виждаме как си плащаме отделно градските такси, допълни той.
Туристическите информационни центрове в подлеза на Ларгото и в Банкя ще бъдат закрити, защото първият е в окаяно състояние, а вторият не е посещаван. Този в подлеза на Софийския университет ще бъде ремонтиран, а нов ще бъде изграден срещу Халите, който ще бъде под формата на ретро трамвай. Директорът на ОП „Туризъм“ Антон Пенев обяви още, че започват работа по туристическия сайт на София, който е много зле и остарял, засилване на дигиталната реклама и пускането на обществени тоалетни.
Мирослав Иванов