Air New Zealand се отказа от целта си за намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. заради трудности при осигуряването на по-ефективни самолети и гориво за тях.
Това е първият голям авиопревозвач, който се отказва от подобна климатична цел, съобщи "Гардиън". Авиокомпанията добави, че работи по нова краткосрочна цел и остава ангажирана с целта на цялата индустрия за постигане на нулеви нетни емисии до 2050 г.
Смята се, че авиационната индустрия произвежда около 2% от световните емисии на въглероден диоксид, които авиокомпаниите се опитват да намалят с мерки, включващи подмяна на по-старите самолети и използване на гориво от възобновяеми източници.
"През последните месеци, най-вече през последните няколко седмици, стана ясно, че потенциалното забавяне на плана ни за обновяване на флота представляват допълнителен риск за постигането на целта", заяви главният изпълнителен директор на Air New Zealand Грег Форан.
През 2022 г. Air New Zealand реши до 2030 г. да намали емисиите си с почти 29%. Тя беше много по-амбициозна от целта за намаляване с 5% за същия период, поставена от световната авиационна индустрия.
Устойчивите авиационни горива (УАГ) са ключова част от стратегията на сектора за намаляване на емисиите, но авиокомпаниите изпитват затруднения да закупуват достатъчно количество от тях.
"Цената на (УАГ) е по-висока от тази на традиционните горива и няма достатъчно капацитет за производството им в голям мащаб", обясни Елис Тейлър от фирмата за авиационни анализи Cirium.
"Закъсненията в доставките на нови самолети се отразяват на авиокомпаниите по целия свят, като през последните няколко години и Boeing, и Airbus не доставиха достатъчно нови самолети, главно поради проблеми в по-широките вериги за доставки на производителите", добави той.
Авиокосмическият гигант Boeing се сблъска с редица сериозни проблеми през последните години. Този месец той се съгласи да се признае за виновен по обвинение в заговор за измама, след като САЩ установиха, че компанията е нарушила споразумение, целящо да я реформира след две фатални катастрофи на самолетите ѝ 737 Max, при които загинаха 346 пътници и екипаж.
Фирмата е подложена и на засилен контрол, след като панел на вратата на самолет на Boeing, експлоатиран от Alaska Airlines, се взриви скоро след излитането и принуди самолета да се приземи.