Анализи Новини

Спортният и музикалният туризъм растат с безпрецедентни темпове

   
Спортният и музикалният туризъм растат с безпрецедентни темпове

Ново проучване на компанията Collinson International Ltd. показва, че спортният и музикалният туризъм растат с безпрецедентни темпове и се очаква да представляват индустрия на стойност 1.5 трлн. долара до 2032 г.

Спортният туризъм съставлява по-голяма част от тази стойност. Оценяван на 564.7 млрд. долара през 2023 г., стойността му се очаква да скочи до 1.33 трлн. долара в следващите осем години. Музикалният туризъм, междувременно, се очаква да допринесе с още 13.8 млрд. долара, удвоявайки настоящата си оценка от 6.6 млрд. долара.

За целта на своето проучване от Collinson определят пътуващите като всички, които са посетили дадено събитие, независимо дали то се е състояло в чужбина или в тяхната страна. От участвалите в проучването 8 537 души от 17 държави, повече от четирима на всеки петима (83%) са ползвали полет, за да стигнат до спортно събитие, а 71% са се качвали на самолет, за да присъстват на концерт в последните три години или планират да го направят в следващите 12 месеца.

От Collinson са използвали резултатите, за да изготвят модел на това как се е разраснала индустрията и как може да продължи да го прави, приемайки линеен растеж въпреки историческите събития като турнето на Тейлър Суифт “Eras Tour” или първата Олимпиада от осем години, на която се допускат зрители и която тече в момента в Париж.

“Хората придават по-висока стойност на изживяванията, отколкото на предметите”, казва Кристофър Рос, президент на Collinson International за Европа и Близкия изток. “Ако посещавате спортно или музикално събитие, изживяването не започва, когато влезете на стадиона. То включва планирането, самото пътуване, въодушевлението.”

 

Феновете на спорта 

Около 83% от хората, които пътуват с цел посещение на дадено събитие, се насочват към мачове по футбол или баскетбол, Олимпиада, състезания от F1 или турнири по тенис на корт, като това са петте най-популярни спортни събития в низходящ ред. В свят, в който стрийминг компаниите улесниха значително феновете, “способността човек да се превърне в глобален фен, се превърна много повече в реалност,” казва Рос.

Футболът привлича 69% от участниците в проучването, които са посещавали спортни събития, които казват, че са пътували наскоро, за да присъстват на мач или пък планират да го направя през следващата година. Това включва онези, които са били сред надхвърлилите 1 милион фенове в Катар за Световното първенство през 2022 г., но не и тези, които планират да посетят следващия Мондиал през 2026 г.

Междувременно, популярността на Формула 1 нараства сред по-младите поколения, слез излизането на документалната поредица по Netflix „Drive to Survive“ през 2019 г. Цели 30% от почитателите на F1 отдават интереса си към спорта на сериала. През 2023 г. на състезанията всеки уикенд са присъствали средно по 270 000 души, в сравнение със 195 000 през 2019 г.

Билетите за състезанията също така са поскъпнали, което накара британския пилот Люис Хамилтън да разкритикува тази тенденция.

От гледна точка на Рос, тези билети са само един аспект от икономиката на спортния туризъм, която включва престои в хотел, посещения на ресторанти, ползване на таксита, закупуване на сувенири и други разходи. Данни на Collinson показват, че 77% от пътуващите пристигат един или два дни преди събитието, а около 80% остават между един и три дни след това. Спортните туристи харчат най-много, като при 51% от участниците разходите надхвърлят 500 долара на пътуване на човек за полети и други разходи, които не включва билетите за събитието.

Пример за това е Лас Вегас, който бе домакин на състезание от F1 през ноември 2023 г. Събитието генерира икономически ефект на стойност 1.5 млрд. долара за града, което бе с 50% повече от икономическия ефект на провелия се в Столицата на хазарта три месеца по-късно Супербоул. “Публиката е от млади хора,” казва Рос за почитателите на F1, които е най-вероятно да добавят допълнителни разходи към спортните си пътувания.

Това не намалява ефекта от други събития. Олимпиадата в Париж, която не се оказа магнитът за международен туризъм, който се очакваше, привлича достатъчно туристи, че резервациите в Airbnb да скочат със 133% в сравнение със същия период на миналата година. Международните туристи се очакваше да плащат по около 5 000 долара за хотел, самолетни билети и билети за спортните събития. Спортните почитатели харчат средства и на летищата казват от Collison. Над половината от феновете в проучването са похарчили по 500 долара или повече само на летището, докато са чакали полетите си.

 

Музикалната индустрия

На музикалния фронт, от Collinson посочват големи събития, като Rock in Rio, Coachella и турнето на Тейлър Суифт като двигатели на туризма. Последното обаче е безпрецедентна аномалия. Почитателите на Суифт са повишили продажбите на самолетни билети с 45% на годишна база до дестинации, като Милано и Мюнхен по време на датите с концерти, според United Airlines Holdings Inc., а турнето е довело до по-голям скок в резервациите на първокласни хотели в Париж, отколкото Олимпиадата.

За компаниите в индустрията на хотелиерството и ресторантьорството в момента най-важното е да се възползват от тенденцията. Веригата хотели Marriott International използва турнето на Суифт като възможност да привлече нови членове към своята програма за лоялност Bonvoy, обещавайки безплатни билети, раздавани след томболи.

Междувременно Auberge Resorts Collection, която разполага с 27 петзвездни курорта от Италия до Хавай, обединява усилия с Mercedes-Benz за създаването на нова поредица от концерти през октомври, с участието на Кейт Хъдсън, Марън Морис и Лиан Раймс и други.