Операторът на летище Франкфурт, както и частично на летищата във Варна и Бургас, Fraport понижи прогнозата си за годишния ръст на пътниците, с което акциите на компанията поевтиняха с 2,3% във вторник. Компанията потвърди насоките си за цялата година, но заяви, че сега очаква броят на пътниците във Франкфурт да достигне долния край на по-рано прогнозирания диапазон от 61-65 млн. души спрямо 59,4 млн. през 2023 г. Новата прогноза означава незначителен ръст на пасажерите през второто полугодие, коментира пред Ройтерс Оливер Воян, анализатор в Mwb Research.
„Затова става все по-ясно, че доста стръмното увеличение на летищните такси (9,5%) задържа растежа на броя на пътниците на летището във Франкфурт“, добавя той. Компанията отбеляза забавяне в броя на пасажерите, като растежът стига 4,5% през второто тримесечие спрямо 10,4% през първите три месеца. Fraport, която управлява 29 летища, включително в Делхи и Ню Йорк, заяви, че броят на пътниците на летище Франкфурт се е възстановил до около 86% от предпандемичните нива през първата половина на 2024 г.
Що се отнася до летищата в Бургас и Варна, които се управляват от германско-българското дружество Twin Star, в което Fraport държи дял от 60%, броят на пътниците намалява през първото полугодие на 2024 г. с 18,4% на годишна база до около 1 млн. души. Трафикът е възстановен на ниво от 68,8% спрямо нивото от 2019 г.
Конкретни фактори за това са оттеглянето на два от трите самолета на Wizz Air, базирани във Варна, спадът в капацитета на германския пазар и слабото развитие на полския пазар. Местният трафик се е увеличил с около 4% на годишна база през полугодието.
Макар че трафикът на летищата в Бургас и Варна намалява, приходите на дружеството се увеличават с 6,7% на годишна база до 17,4 млн. евро. Печалбата преди лихвите, данъците, обезценяването и амортизацията (EBITDA) леко намалява – с 2,5%, до 3,9 млн. евро от 4 млн. евро година по-рано.
EBITDA на цялата група е нараснала със 17,8% до 567,1 млн. евро през шестте месеца до 30 юни от 481,4 млн. евро година по-рано, подкрепена от нарастващото търсене на пътувания по въздух.
Анализаторът на Stifel Йоханес Браун коментира, че до голяма степен печалбата се дължи на компенсация за 9 млн. евро през второто тримесечие, която Fraport е получила заради щети на летището в Порто Алегре в Бразилия.
„Макар че това е еднократен ефект, все още оценяваме положително, че компенсацията за тези щети идва навреме“, добавя той.