Новини Транспорт

KLM и ZeroAvia планират демонстрационен полет с нулеви емисии

   
KLM и ZeroAvia планират демонстрационен полет с нулеви емисии

ZeroAvia и KLM Royal Dutch Airlines обявиха, че работят за демонстрационен полет, използвайки водородно-електрическите двигатели ZA2000 с нулеви емисии на ZeroAvia за големи регионални турбовитлови двигатели.

Водородно-електрическите двигатели използват водород в горивните клетки за генериране на електричество, което след това се използва за захранване на електрически двигатели за завъртане на витлата на самолета. Единствената емисия е нискотемпературна водна пара, поради което проучванията оценяват до 90% намаление на въздействието върху климата в сравнение с типичните полети с керосин.

Като първа основна цел, компаниите имат за цел да проведат първоначална демонстрация на полет между две летищни местоположения през 2026 г. Освен за идентифицирането на оптималното местоположение, екипите работят за регулаторни разрешителни за летене и осигуряване на доставки на течно водородно гориво и въвеждане на поддържаща инфраструктура за зареждане с гориво за самолети. 

С това сътрудничество KLM и ZeroAvia надграждат експертния опит за извършване на по-чисти полети в мрежата на KLM. Освен това демонстрационният проект ще ускори разработването на концепции за експлоатация на водородни самолети в целия ЕС.

KLM се стреми да въвежда по-устойчиви практики.Подкрепата за напреднали технологии като водородна и електрическа авиация е един от трите стълба за подпомагане на декарбонизацията на авиационния сектор. Екипите за техническа поддръжка на KLM и Air France вече работят с ZeroAvia за изграждане на база от знания за ефективни MRO операции за самолети с водородни горивни клетки. 

“Най-големите авиокомпании в света задълбочават усилията си за развитие на водородно-електрическитетехнологии, тъй като в тях се крие голям потенциал. Нямаме търпение да работим с KLM, като авиокомпания с толкова богата история, тъй като заедно гледаме към едно по-чисто бъдеще за авиоиндустрията”, коментира

Сергей Киселев, главен бизнес директор, ZeroAvia.

“KLM има за цел да бъде лидер в пътуването към по-устойчиво бъдеще в авиацията. Ето защо ние активно подкрепяме и насърчаваме иновациите, за да стимулираме промяната в индустрията. Когато става дума за бъдещето на полетите с нулеви емисии, KLM оказва подкрепа в развитието на различни технологии и иновации. Заедно с нашите партньори в сектора, ние провеждаме изследвания на електрически, водородни и хибридни полети и проучваме начини за ускоряване на този напредък”, каза Маартен Купманс, управляващ директор на KLM Cityhopper.

ZeroAvia вече е тествала обстойно прототип на първия си двигател ZA600 на борда на самолет Dornier 228 в базата си в Обединеното кралство. Компанията също така е извършвалаусъвършенствани наземни тестове в САЩ и Обединеното кралство за ключовите градивни технологии за системата ZA2000, включително криогенни резервоари или LH2 и собствени високотемпературни горивни клетки PEM и системи за електрическо задвижване. ZA2000 ще поддържа регионални турбовитлови самолети с до 80 места като ATR72 или Dash 8 400.