Анализи Новини

Министър Милошев: 216 млн. са гледали по ВВС Съкровищата на България – постоянно търсим и нови подходи за реклама

   
Министър Милошев: 216 млн. са гледали по ВВС Съкровищата на България – постоянно търсим и нови подходи за реклама

Засега лятото върви чудесно – имаме 5% повече туристи, казва министърът на туризма

- Г-н Милошев, туристическият гуру Питър Грийнбърг - американският тв водещ в NBC и CNBC, ще прави филми за България. Това ли е начинът страната ни да бъде показана на глобалната публика, вместо да се опитваме с нашите скромни бюджети да рекламираме българския туризъм? 

- Ние сме богати на история, археология, природа, климат, забележителности - все обекти, които са изключително интересни за опитни продуценти и са любопитни за зрителите. Затова и у нас са заснемани множество документални и художествени телевизионни и филмови продукции, включително за чуждестранната публика, защото има какво да се покаже и разкаже. Държавата обаче не разчита само на частните инициативи, за да рекламира България.

Маркетингът и рекламата са част от държавната политика и се развиват в множество направления. Уверявам ви, че и с наличния бюджет сме способни да изградим водеща маркетингова стратегия с ясни обективи и план за изпълнение.

Именно ефективното планиране и разпределение на маркетинговите активности на отделните целеви пазари е водещ принцип при разходването на публични финансови средства, следователно и при определянето на политиките в сектора, за да може страната ни да бъде показана на глобалната публика.

Количеството, а не качеството на рекламата е функция на размера на бюджета на Министерството на туризма. В тази връзка подобни предложения за имиджови партньорства се разглеждат и анализират, преди да се предприемат съответните действия - дали таргетират съответните целеви за страната пазари, каква ще бъде тяхната ефективност, ще имат ли добавена стойност за рекламните кампании на министерството предвид особеностите на всеки отделен пазар и рейтинга на съответните продукции и екипа, стоящ зад тях, и т.н.

Не на последно място, за нас е изключително важно как България ще бъде разказана на международната публика, затова обръщаме изключително внимание и на качеството на работата и престижа на международните продукции, които се обръщат към министерството.

- А какво знаете за намеренията на Грийнбърг - преди година и половина имаше съобщения, че ще прави филм с работно заглавие Hidden Bulgaria. 

- Дейността на американския телевизионен продуцент г-н Грийнбърг и неговия партньор г-н Голдман, е добре позната на Министерството на туризма. През 2022 г. тук е постъпило писмо от управляваната от тях компания с предложение за рекламно сътрудничество за промотиране на България като туристическа дестинация на далечни пазари. Редица обективни фактори по онова време са възпрепятствали реализирането на подобно сътрудничество.

Тази година отново получихме предложение от Сет Голдман и Питър Грийнбърг и планирахме действия за получаване на допълнителна информация и конкретика за възможното ни бъдещо сътрудничество.

Компанията на Грийнбърг разполага с телевизионни предавания в стрийминг платформи, онлайн списание The Travel Detective, радиопредаване по CBS, наречено Eye on Travel, сайт PeterGreenberg.com и социални медии.

Освен това Грийнбърг води и друга поредица от едночасови предавания, наречени Hidden, представящи невероятни културни преживявания, сред които Hidden Saudi Arabia, Hidden Ireland, Hidden Canary Islands, Hidden Belize, Hidden Uganda, Hidden Egypt и Hidden Turkey.

Сам разбирате, че това е прекрасна възможност за реклама на страната ни, но за да се предприеме стъпка към бъдещо сътрудничество, трябва да се направят съответните анализи в контекста на ограничения целеви бюджет за реклама и обстоятелството, че Министерството на туризма извършва своята дейност в съответствие със Закона за обществените поръчки.

- Търси ли страната ни или министерството в частност подобни начини да засили популярността ни като туристическа дестинация и какво да очакваме?

- Търсим непрекъснато нови, ефективни и целенасочени подходи. През 2024 г. министерството продължава своята мащабна кампания за популяризиране на България сред чуждестранни пазари с цел привличане на туристи през цялата година. Като част от комплексната рекламна стратегия се осъществяват посещения на чуждестранни представители на снимачни екипи, представители на медии и заети в сектора, популярни личности.

Пример за това е британският историк проф. Бетани Хюз, известна най-вече като водеща на популярното телевизионно предаване “Съкровищата на света” и епизодите Treasures of Bulgaria (“Съкровищата на България”), излъчвани по BBC Channel 4, Viasat History и др.

През април 2024 г. бе заснет втори епизод на “Съкровищата на България” в Пловдив, Велико Търново, Белоградчик, Созопол и пещерата “Магура”. Резултатите от кампанията по BBC до момента са впечатляващи, като по последни данни предаването е гледано от над 216 млн. зрители по цял свят.

Паралелно провеждаме и опознавателни посещения у нас за водещи журналисти, влогъри, блогъри и инфлуенсъри от цял свят. Само през 2024 г. бяха организирани за различни създатели на съдържание от Испания, Румъния, Полша, Узбекистан, Нидерландия, Италия. Подготвят се и подобни обиколки за представители на Норвегия, Германия и Прибалтийските страни.

България стана предпочитана дестинация за 2024 г. за Европейската асоциация на туроператорите и туристическите агенти (ECTAA), което е значително признание. През октомври тук ще е нейната годишна среща.

Домакинствата на България на значими международни прояви също допринасят за положителния имидж на страната. Зимните ни курорти вече традиционно домакинстват световни първенства по ски алпийски дисциплини и сноуборд. Световната купа по сноуборд ще се проведе отново в Банско на 18 и 19 януари 2025 г.

- Трима журналисти и инфлуенсъри от Кувейт посетиха България по специална програма на министерството. Важен ли е изобщо арабският пазар за нас? 

- Опознавателните турове са важна част от маркетинговата стратегия на страната ни. Между 21 и 26 юли тук бяха за седмица журналисти и инфлуенсъри от Кувейт, защото е много важно да увеличим потока туристи от тази страна.

Наскоро публикувани данни показват, че за януари - юни 2024 г. общият брой посещения от Бахрейн, Йемен, Йордания, Кувейт, Ливан, Обединените арабски емирства и Саудитска Арабия са над 2700. Този пазар е изключителен с възможностите, които ни предоставя. Страните от Арабския полуостров имат потенциал да бъдат важен генератор на добавена стойност за туризма ни, но е важно да отбележим, че за това е необходима добра транспортна свързаност.

- А защо почти всяка година се вдига шум около логото на България, било около щанда ни на туристическо изложение, които все не се харесват някому? 

- Щандовете на България на туристически изложения в последните години не само не предизвикват критика, а даже обратното - печелят награди, оценяват се високо от сектора, от гостите и посетителите.

Позиционирането на България като привлекателна за туризъм и инвестиции дестинация не е функция само от графично лого или рекламен клип, а е кохезия от държавни политики, транспортна свързаност до дестинацията, инфраструктура на пътна мрежа, състояние и достъпност до културни и природни обекти, атракции, качеството на туристическия продукт и услуга, наличие на актуална информация, предвидимост и други подобни.

Туризмът е комплексен продукт, част от който сме всички. Неслучайно българското гостоприемство е сред най-добрите ни визитни картички, така че не може да се фокусираме само върху едно нещо.

- Наскоро отчетохте пред депутатите, че половината от маркетинговите дейности по новата програма за рекламиране на българските черноморски общини вече са извършени. Но пилотната програма стартира миналия декември, т.е. ако ще има и за догодина, не е ли време вече да се мисли за нова?

- Програмата за реклама и маркетинг на черноморските общини все още не е приключила и не е отчетена. В своята идеология това е една добра програма, която цели увеличаване на туристопотока в конкретните общини, именно чрез целенасочени маркетингови активности от страна на туроператорите и летищния наземен оператор на двете морски летища. Все още е рано да се правят анализи и прогнози. На вашия въпрос може да се даде конкретен отговор след приключване на тази програма и след обстоен анализ на резултатите и постигнатите цели.

- Но летният сезон напредна достатъчно, може ли вече да се каже дали усилията ни в маркетинга на България са дали някакви плодове и какви точно? 

- Категорично отбелязваме увеличение както на вътрешния, така и на външните пазари.

На този етап от сезона може да отбележим, че от 17 май до 30 юни 2024 г. са отчетени над 1,3 млн. регистрации на туристи, като това е с 5% повече от миналата година за същия период. Традиционно най-многобройни туристи у нас са българите, следвани от румънци, поляци, англичани, немци.

Ръстът на българските туристи спрямо същия период на миналия летен сезон е близо 10%. Резултатите от Румъния са близки до същия период на рекордния за румънския пазар минал летен сезон, високи ръстове засега има от Великобритания и Чехия, а ръстът от Молдова е близо 15%. Увеличение на туристопотока има и от Франция, Испания, Китай и др.

CV

l Роден е на 2 май 1968 г. в София

l Завършва Строителния техникум в столицата и Университета по архитектура, строителство и геодезия със специалност “Геодезия”

l Става един от създателите на студентската програма “Ку-ку” на националната телевизия и е продуцент на предавания в много телевизии

l Създава собствена продуцентска къща и е сред основателите на Асоциацията на филмовите и телевизионни продуценти в България

l Министър на туризма в служебното правителство на Димитър Главчев

l Женен, с двама синове