Новини Събития

И на Сен Тропе му писна от туристи

   
И на Сен Тропе му писна от туристи

Някога сънливо рибарско селце, това красиво градче на Френската Ривиера се превърна в една от най-пренаселените средиземноморски летни дестинации, пише BBC.

Според Световния съвет за пътувания и туризъм Франция се очаква да запази водещата си позиция като най-популярната дестинация в света за чуждестранни посетители тази година. Нещо повече, Франция е готова да остане най-посещаваната страна през 2025 г., привличайки повече от 93 милиона туристи, най-вече от САЩ.

Тази популярност поражда множество предизвикателства. Някои от най-популярните места във Франция страдат от ефектите на свръхтуризма; в някои случаи броят на посетителите заплашва да унищожи крехката природна среда. Френското правителство разполага с пътна карта за насърчаване на устойчивия туризъм – чрез създаване на по-екологична система за класификация на хотелите, подобряване на инфраструктурата за велосипедисти и инвестиране в обществен транспорт.

Въпреки че планът се изпълнява в продължение на 10 години, мащабни действия вече са налице; през 2023 г. френското правителство забрани всички вътрешни полети до дестинации, до които се стига с влак за по-малко от два часа и половина, а това лято изпробва месечна карта за влак от 49 евро за лица от 16 до 27-годишна възраст, която покрива неограничено пътуване с Регионална железопътна мрежа и междуградски влакове в цялата страна, но не и по-бързите услуги на скоростните влакове.

"Случват се много неща", казва Марин Тесте, ръководител на връзките с обществеността в Atout France, Френската агенция за развитие на туризма. "Националната класация на Atout France за по-екологични хотели вече включва повече от 80% от хотелите във Франция. Съществува и план за развитие на велосипедните маршрути в страната, за да се превърне в европейска велосипедна дестинация номер едно до 2030 г., и ние популяризираме по-малко-известни дестинации или алтернативни начини за изследване на известни дестинации."

Регионалните туристически офиси насърчават посетителите да избягват горещи точки като абатството Сенанк, което е много популярно в Инстаграм и заобикалящите го лавандулови полета в Прованс, или варовиковите скали в Етрета в Нормандия, които наскоро бяха залети от посетители, благодарение на популярността на хитовия сериал "Люпен" по "Нетфликс" . Препоръчва им се вместо това да посетят подобни алтернативи, като средновековното село Валюри в департамента Дром в южната част на Оверн-Рона-Алпи и неговите по-малко известни лавандулови полета, или да избягват да пътуват през пиковия летен сезон.

В Етрета градският съвет премахна паркинг на върха на скала, за да възпре хората да се отбиват само за снимки и постави ограда, за да защити ерозиращия пейзаж. Националният парк Каланки в Марсилия е частично затворен за посетители през пиковия сезон, за да се намали замърсяването на морето и да се защити деликатната екосистема на варовиковите заливи. Ница прокарва на свой ред планът за зимен туризъм, насърчавайки хората да комбинират почивката в града със ски в южните Алпи, на по-малко от 50 километра от града.

И ето, Сен Тропе, вероятно най-известното рибарско селище в света, което зове по не толкова фин начин туристите да стоят настрана през пиковия сезон: "Не идвайте през лятото". Кметът на Сен Тропе , Силви Сири, ми разказа по-рано тази година за събитие, наречено Secret St-Tropez, което има за цел да популяризира града като дестинация извън сезона. "Елате през пролетта, тогава Сен Тропе е като от детството ни."

Разположен на френската Ривиера по средата между Марсилия и Ница, Сен Тропе е бил малко повече от тих, труднодостъпен нос до 20-ти век, когато бохеми-художници и по-късно филмови звезди са привлечени от провансалската му красота. През последните десетилетия тази някога сънлива рибарска общност се промени в луксозен рай за яхтсмени и любители на партита – и в процеса се превърна в една от най-пренаселените летни дестинации в Средиземно море, тъй като повече от 80 000 посетители на ден между юли и август, "наводняват" селцето с 4000 души жители.

Според Клара Рондини, член на семейство Рондини, производители на сандали Тропезиен, които живеят и работят в Сен Тропе от 1927 г., градът е загубил чара си поради прекомерния туризъм. "Всичко се прави заради пари", каза тя. "Une machine à fric“ (машина за пари), бихме казали на френски. Тъжно е, защото в крайна сметка Сен Тропе е спокойно място, с природа, чист въздух, хубави плажове, обикновено вино розе и петанк."

Екскурзоводът Фредерик Шанон-Леконт се съгласява, че Сен Тропе е различно място през високия сезон: "Ако дойдете през лятото, ще видите слънцето, ресторантите, плажните клубове… но това е всичко. Ние не мразим пиковия сезон, защото ни позволява да оцелеем, но е важно да разберем, че това е само една част от картината на Сен Тропе. Щастливи сме през лятото, когато е пренаселено, но също така обичаме зимата, [когато] можем да си върнем селото. "

Под ръководството на кмета Сири Сен Тропе се опитва да стане по-скоро целогодишна дестинация. Докато през лятото тук могат да се видят знаменитости, луксозни яхти и хотели и скандални парти сцени на плажа Пампелон, посещението извън сезона позволява на пътешествениците да видят и почувстват града такъв, какъвто е бил някога, където рибарските лодки доставят улова, цъфтежът на глицинията предвещава появата на бугенвилията, а кейовете водят към чистото синьо море (без многочислени моторни лодки, плувци, които го препълват всяко лято).

По думите на Валери Ванден-Боше, туристически гид, кметът не иска Сен Тропе да бъде само дестинация за туристи, Сири желае местните услуги да са достъпни за 4000 жители на града и инвестира в по-добра библиотека, магазини за хранителни стоки и настаняване на достъпни цени. В края на краищата, казва Ванден-Боше, за да се вдъхне живот на това място, трябва да се убедим, че местните жители могат да си позволят да живеят в него.

Сири също има намерение да се погрижи за многото занаятчии в селото, като известния производител на козе сирене и други кулинарни майстори и занаятчии, гарантирайки, че техните занаяти процъфтяват заедно с разпространението на дизайнерски марки.

Част от стремежа на Сен Тропе да разпредели посетителите си включва нов календар на събития през цялата година, а не само през юли и август.