Анализи Новини

Прекомерният туризъм не е ребусът, за какъвто го представят

   
Прекомерният туризъм не е ребусът, за какъвто го представят

Ако наскоро сте посетили Барселона, Майорка или Венеция, вие сте лош турист, който е трябвало да си остане вкъщи. Поне така ви карат да вярвате протестите срещу туризма това лято в някои части на Европа.

Според Световния съвет за пътувания и туризъм още тази година 142 държави ще надхвърлят туристическите си резултати отпреди пандемията. (През следващото десетилетие се очаква туризмът да се превърне в индустрия на стойност 16 трилиона долара, която ще генерира 12,2 % от работните места в световен мащаб). Но тълпите от хора и нарастващите разходи, които го съпътстват, карат местните жители в много градове да се чувстват изморени.

"Не става дума за това, че туризмът е бил сила на доброто, а сега се е превърнал в сила на злото", обяснява Ондрей Митас, старши преподавател в Университета за приложни науки в Бреда, Нидерландия. Митас, който специализира в областта на свръхтуризма, казва, че новините често описват явлението като единствен, неуправляем проблем. Той твърди, че ако го разделим на по-малки съставни части, е по-лесно да се намерят решения.

Според него свръхтуризмът всъщност е четири отделни проблема. Има класически проблем с пренаселеността на популярните места. Друг проблем е незачитането на културните норми от страна на посетителите - например размахването на пръчки за селфита или оголването на раменете в православна църква. Освен това има и посетители, които се държат неприлично или унищожават обществена собственост. На последно място е най-коварният аспект на свръхтуризма: когато местните жители не извличат достатъчно ползи от туризма в своите общности поради неравномерно разпределение на печалбите. Именно това най-често води до съпротива на ниво жители, както се видя в Испания това лято. "Това е политически проблем", казва Митас. "Той е много по-труден за решаване."

Митас - и всички останали пътешественици - има защо да бъдем оптимисти.

Решенията за всеки от тези проблеми се тестват в различни дестинации по света - от Копенхаген до Тайланд и Хаваите. Ето три такива новаторски инициативи, някои от които са нови, а други се подготвят от години. Въпреки че все още са сравнително малки, всяка от тях има потенциала да се разпространи по целия свят и да повлияе на все по-голяма част от пътуващите.

Преосмисляне на "задължителните обекти" в дестинацията
В експеримент от 2021 г., проведен от Митас и неговия екип в университета в Бреда, 155 посетители на холандската провинция Оверейсел получиха един от два цифрови инструмента за планиране, които да вдъхновят техните пътувания. На едната група беше предоставено приложение с отбелязани традиционните забележителности, а на другата - консиерж с изкуствен интелект, наречен " Пътувай със Зоуи", който препоръчваше най-малко посещаваните туристически атракции като "задължителни", проверени от служител зад кулисите.

Пътешествениците и от двете групи взеха присърце препоръките, като отидоха на местата, които им бяха показани или за които им беше казано, вместо да проправят свои собствени пътища. В последвалите проучвания те показаха еднакво удовлетворение от почивката си. "Хората си прекараха еднакво добре, независимо дали са отишли в горещите точки или не, а това е доста важно", казва Митас.

Реалността е такава, че повечето дестинации имат по-малко посещавани интересни места, които са готови и заслужават да приемат повече туристи. Но докато повечето туристи използват едни и същи източници за намиране на вдъхновение - да речем, Google Maps на Alphabet Inc. или TripAdvisor - те ще бъдат насочвани към едни и същи места.

Разбира се, нищо не пречи на пътуващите да търсят своите пътувания в Google. Но проучването може да убеди туристическите бордове и туристическите агенти, че има основателна причина да се отклоняват от основните препоръки. "Който източник достига до хората с най-малко трудности и прави преживяването най-забавно, печели", казва Митас.

Митас и екипът на "Зоуи" сега работят с туристическите бордове на Амстердам и Копенхаген, за да повторят експеримента в пренаселените градски центрове.

"Очакваме, че резултатите ще бъдат относително същите като в Оверийсел", казва Раджнийш Бадал, главен изпълнителен директор на "Зоуи". Ако това е така, казва той, "следващата стъпка за нас ще бъде да превърнем това в част от инструментариума за политиците и организациите за управление на дестинации".

Разпределяне на приходите от туризъм
През последните седем години организацията с нестопанска цел Tourism Cares изгражда "карта на смисления туризъм", пълна с проверени доставчици на устойчиви преживявания по целия свят - помислете за уъркшоп по тъкане с женска група в селските райони на Йордания, наблюдение на птици с местни природозащитници в колумбийското светилище Отун Куимбая или историческа обиколка на Понсе, Пуерто Рико, водена от жени.

Досега картата включва 321 партньори за въздействие в 22 държави по целия свят, въпреки че е предназначена предимно за бизнес за туроператори и туристически агенти, които могат да създават цели пътувания, свързани с преживяванията, и да предоставят по-голям брой резервации. За да изгради картата, организацията си партнира директно с туристически бордове, като тези от Колумбия и Тайланд, които трябва да идентифицират поне по 10 предприятия за отговорен туризъм, готови да посрещнат наплив от посетители.

Оттогава компании като Insight Vacations, Intrepid Travel и G Adventures обогатиха маршрутите си с работилници за керамика, готварство и тъкане - всички те стимулират бизнеса на селските кооперативи в малки общности като Бани Хамида, на 90 минути южно от Аман.

Сред предизвикателствата на проекта е фактът, че туристическите бордове не винаги са умели в идентифицирането на местни партньори за постигане на въздействие. Но главният изпълнителен директор на Tourism Cares Грег Такехара казва, че вижда динамика, като през 2024 г. рекорден брой дестинации, включително Панама, Шотландия, Ирландия, Хаваите и Сан Луис Обиспо, ще добавят около 200 партньори за оказване на въздействие.

Създаване на поведенчески стимули
Какво е необходимо, за да накараме туристите да направят устойчив избор? Съветът по туризъм на Копенхаген смята, че забавните безплатни подаръци могат да свършат работа. През юли той започна да възнаграждава посетителите за предприемане на прости, щадящи климата действия чрез иновативна, едномесечна пилотна програма в партньорство с 20 местни обекта. Например, ако изберете да пътувате с велосипед или с обществен транспорт до определен интересен обект, ще получите безплатна обиколка на музей, каяк под наем или зеленчуков обяд от местни производители. Всеки, който донесе пластмасови отпадъци в Националната галерия на Дания, може да се включи в безплатен семинар за преработването им в произведение на изкуството. Пилотният проект приключи на 11 август, а Visit Denmark очаква да публикува резултатите по-късно през месеца.

На Хаваите подобна кампания, наречена Malama Hawaii, насърчава посетителите да се включат в доброволчески дейности на целия остров от 2020 г. насам. През първото тримесечие на 2024 г., според Хавайския орган по туризъм, почти 20% от всички посетители в щата са участвали в тези дейности, в сравнение с 16% през първото тримесечие на 2023 г.

Дейностите включват всичко - от почистване на брега до размножаване на местни растения и хранене на животни във фермерско убежище; от април те са централизирани на онлайн табло за по-лесен достъп. Подобно на Копенхаген, Хавайските острови възнаграждават посетителите за участието им, като предлагат отстъпки или безплатни нощувки в участващите хотели за включване в избрани дейности. Присъединяването към почистването на плажове с Hawaii Land Trust например може да ви осигури безплатна шеста нощувка в Grand Wailea на остров Мауи, курорт на Waldorf Astoria.

Тенденцията продължава да се налага. Вземете последния пример от остров Ванкувър. Ако съберете боклука по перлените плажове на дестинацията или в гората, пълна с дугласки ели, и го върнете в определен пункт за събиране, ще спечелите награди, които варират от отстъпки за хотели до безплатна бира. Това е малка стъпка в правилната посока за индустрия, която често се променя бавно.