Хонконгският превозвач Cathay Pacific (“Катай Пасифик”) отмени десетки полети в резултат на разпоредената и продължаваща проверка на целия си флот Airbus A350, след като установи проблеми с двигателя на самолета.
Авиокомпанията – един от най-големите потребители на самолети за дълги разстояния в света, заяви, че е идентифицирала повреда в компонент на мотора на полет CX383 от Хонконг до Цюрих в понеделник (2 септември). По-късно машината се е върнала в Хонконг.
“Катай Пасифик” съобщи, че е идентифицирала 15 самолета Airbus A350, които се нуждаят от подмяна на части, след като компонент от един от двигателите Rolls-Royce е отказал минути след излитане от Хонконг на 2 септември. Авиокомпанията заяви, че очаква да отмени 34 връщащи се полета до сряда, когато също така ще предостави подробности за всички бъдещи намаления на обслужването за останалата част от седмицата.
Катай заяви, че е инспектирала своя флот от 48 броя A350, ползваши двигатели на Rolls-Royce, и е идентифицирала 15 самолета, чиито части трябва да бъдат подменени. Три са били ремонтирани и се очаква всички засегнати машини да възобновят полетите си до края на седмицата. Rolls-Royce потвърди, че засегнатият самолет е бил задвижван от двигателите й Trent XWB-97 и заяви, че ще информира другите превозвачи. Властите в Хонконг са започнали разследване, а Rolls-Royce увери, че работи в тясно сътрудничество с тях и с производителя на самолети Airbus.
Смята се, че проблемът е свързан с горивна дюза вътре в двигателя XWB-97 – модела на Rolls-Royce, използван в A350-1000. “Катай Пасифик” не е посочил коя част на двигателя е отказала, но превозвачът заяви, че това е „първият от този тип отказ на самолет A350 по света“. Airbus заяви, че е в контакт с Rolls-Royce и “Катай Пасифик” и предлага пълна техническа поддръжка.
Проблемът, засягащ A350, се появи, след като конкурентът Boeing (BA) премина през редица сериозни и значими проблеми. Американският производител на самолети прекара месеци, хванат в капана на криза на безопасността, след като врата се взриви във въздуха при полет на 737 Max, изпълняван от Alaska Airlines по-рано тази година.
Шукор Юсоф – основател на фирмата, следяща авиационния сектор, Endau Analytics, каза, че A350 е „много безопасен“, но проблемът изглежда произтича от логистични забавяния, включващи компоненти, части и други материали за двигателя. „Други авиокомпании също са засегнати, макар и в различни мащаби, но проблемът няма да изчезне скоро поради недостига на работна ръка, наред с други неща“, добави той.