Новини Събития

Над 770 хил. чужденци са идвали на конгресен туризъм в България

   
Над 770 хил. чужденци са идвали на конгресен туризъм в България

"Събитийната индустрия е важна за развитието както на държавата, така и на районите. Представлява една от най-добрите реклами за привличането на посетители, като помага да се видят красотите и възможностите, които служат за популяризирането на страната. Освен това, развитието на тази индустрия влияе положително на икономиката и промотира цялостното развитие на туризма". Това каза зам.- министърът на туризма Павлин Петров по време на първия по рода си форум за иновации и устойчиви екологични практики в събитийния бизнес Event PRO Forum.

По данни на министерството на туризма, до края на август в България са дошли над 770 хиляди посетители с цел бизнес и организация на събития, като за миналата година бройката достига до близо 1,3 млн. лв.

Индустрията предоставя чудесна структура за развитие, което може да бъде постигнато чрез допълнителни сътрудничества между отделните министерства, неправителствени организации, общини и частният бизнес. При положение, че всички работят в една посока, събитията в България ще продължават да се развиват и в други градове, освен в София, Пловдив, Варна и Бургас, които и в момента са лидери в събитийната индустрия.

Благодарение на дигитализацията, разпространението на събития става по-лесно и бързо. Именно посредтвом дигитализацията, индустрията успява да оцелее по време на пандемията от Covid-19. Въпреки че преминава през редица проблеми през този период, индустрията възвръща устойчивостта, която е имала през годините преди пандемията, коментира още Петров. 

Първото издание на  Event PRO Forum бе посветено на актуалните тенденции и предизвикателства в събитийния бизнес и е под наслов "Бъдещето на устойчивите събития".

Домакин и организатор на събитието е София Тех парк, където се събраха български и международни експерти от различните сектори на индустрията.
Форумът събра на едно място някои от най-успешните специалисти в сферата на събитийната индустрия, за да обменят знания и опит, да създадат връзки и да промотират устойчивите практики за екологично развитие на бизнеса.

За да се поддържа положителното развитие на сектора, е важно всички организатори и присъстващи на събития да се съобразяват с добрия пример за разделно събиране на отпадъците и вълглеродна неутралност, коментира Бойко Таков, изпълнителният директор на SME Promotion Agency, по време на Event PRO Forum.  И обясни, че устойчивите практики насърчават и подпомагат икономиката. Според него, бързото възстановяване на индустрията след пандемията, се дължи на желанието на хората да бъдат заедно и тази нужда продължава да движи индустрията напред. Важно е да се избегне пренасищането от събития, защото това може да повлияе неблагоприятно на съдържанието, което трябва да е основният фокус при организацията на събития. 

Събитието се проведе на 17 септември във форум "Джон Атанасов" на София Тех Парк.
Събитието се проведе на 17 септември във форум "Джон Атанасов" на София Тех Парк. 

Необходимо е да се внедрят новите технологии и да се обучат младите да работят с тях. Дигитализацията дава това, което е необходимо за развитието на даден продукт, казва още Таков.

Предизвикателствата на новото време изискват постоянно внимание, време и усилия за адекватно генериране на съдържание и поддържане на желанието на хората да посещават събитията, смята изпълнителният директор на София Тех парк, Тодор Младенов.

Една от основните каузи на индустрията е да се наблегне на екосистемния подход, като посредством него се парира негативния ефект от продуцирането на отпадък и използването на природни ресурси. Три са основните посоки, в които индустрията трябва да се развие: качествено съдържание за привличане на вниманието, повече контрол на екологичния и въглеродния отпечатък и индустриална устойчивост за увеличаване на икономическия ефект от дадено събитие.

Банско е един от най-ярките примери за град, който се развива благодарение на туризма. Общината там работи упорито, за да го наложи като целогодишна туристическа дестинация чрез различни по характер събития. Събитийния календар на Банско е разделен условно на два сезона, като в града се провеждат утвърдени фестивали, към които има постоянен интерес. 

Покрай организирането на многобройни съпътстващи събития те добиват фестивално измерение. Динамичната културна и спортна среда, в допълнение с чудесните условия, които града предлага, като качество на въздуха, водата, инфраструктурата и спокойствието, са предимства, които привличат младите хора, каза Елка Обецанова, която е главната ПР експертка на община Банско.

Събитията, които показват, че в малкия град е възможно воденето на пълноценен живот, довеждат високо квалифицирани хора със свежи идеи и различни визии за живота, което се отразява положително върху профила на общината, смята още тя. Спортните и културните събития са основния фокус на града.

Въпреки постоянното развитие на Банско, от общината са установили, че има събития, които е по-изгодно да се организират съвместно със съседните общини. По този начин едновременно се подобрява туризмът в целия регион, а и потенциала за мащабни културни, бизнес и спортни събития също нараства.

Четиримата участваха в откриващата дискусия на Event PRO Forum, която беше на тема "Оформяне на бъдещето на събитийната индустрия в България". 

Събитието беше открито с дискусия,  в която участваха  зам. министърът на туризма, изпълнителният директор на SME Promotion Agency, изпълнителния директор на София Тех парк и главната ПР експертка на община Банско.
Събитието беше открито с дискусия, в която участваха зам. министърът на туризма, изпълнителният директор на SME Promotion Agency, изпълнителния директор на София Тех парк и главната ПР експертка на община Банско. 

Втората дискусия на Event PRO Forum беше на тема "Индустриите днес и перпективите за развитие".
Събитийната индустрия преминава през постоянна трансформация, която е следствие на множеството неща, които се случват през последните години в световен мащаб. Една от най-ключовите промени е именно дигитализацията на целия бизнес. Събитията по целия свят масово стават хибридни, като хората могат да присъстват на тях, но и да ги следят онлайн чрез лайфстриймове, коментира Диана Стоянова, маркетинг експерт на Matti.

В момента онлайн събитията продължават да се налагат, за което е необходима най-модерната електроника, която включва използваната и в телевизията сценична механизация. За целта обаче няма ивент центрове с добра инфраструктура и комуникация на централни места, коментира Пламен Босев, главен изпълнителен директор на Protechnica Event. Освен, че са разположени на неодобни като локация места, достъпа до залите също е затруднен, което се дължи на проблемната логистика.

В София, а и в страната, липсват зали за събития, които да са с капацитет за малки групи (от 50 до 100 човека), но и такива, които да могат да поберат над 500 човека, каза Веселин Димов, директор на "Топлоцентрала". 

Веселин Димов, Пламен Босев и Диана Стоянова обсъдиха индустриите днес и перспективите за развитието им.
Веселин Димов, Пламен Босев и Диана Стоянова обсъдиха индустриите днес и перспективите за развитието им. 

По време на третата дискусия, беше обсъдена важността събитието да остави спомен в съзнанието на хората и основните начини то да се превърне в преживяване.

Адекватното планиране на всяко събитие е много важно, защото преживяването за гостите започва от "чуването" за него и би могло да продължи до края на живота им, коментира проф. Десислава Бошнакова, която е преподавател по "Връзки с обществеността" в НБУ.

Технологиите позволяват на събитието никога да не свършва, защото чрез тях хората могат да задържат същата емоция, която са изпитали в началото му.
Организирането на събитие зависи от хората, тъй като всеки става част от него и допринася за правилното му протичане.

Ако всеки човек закъснее с 5-10 минути за началото, или дойде в последния момент, влизането на мястото на събитието става сложно и по този начин се забавя цялата организация, коментира проф. Бошнакова. Срещата с нови хора затвърждава преживяването и го прави още по-въздействащо. 

Проф. Десислава Бошнакова отчете как едно събитие да се превърне в преживяване, заедно с Силвия Рангелова (Red Devil Catering) и Христо Петков (Next DC)
Проф. Десислава Бошнакова отчете как едно събитие да се превърне в преживяване, заедно с Силвия Рангелова (Red Devil Catering) и Христо Петков (Next DC) 

Първата част на събитието завърши с дискусията на тема "Отвъд логистиката: мениджмънт на мащабни събития".

Най-важните фактори за успешно провеждане на събития с голям мащаб са гъвкавостта и комуникацията. При подобна организация трябва да можеш да се адаптираш и променяш спрямо условията, което включва и постоянната комуникация с партньорите на събитието и разрешаването на възможните проблеми, коментира Ванеса Щайман, програмен мениджър в FMX Conference, Германия.

Всеки участващ трябва да знае, че каквото и да прави, ще помогне в разрешаването на предизвикателствата по пътя. Много е важно да осигуриш безопасността на мястото, да си сигурен, че може да събере предвидената публика и така нататък. Трябва да знаеш по какъв начин искаш да се представиш, каза още Щайман.

В България, събитие, на което присъстват 10 000 човека, се смята за грандиозно. Организацията на такива събития у нас изисква наличието на много опитен екип и дълго време, за да бъдат изпипани детайлите, което може да се окаже голямо логистично предизвикателство, каза Стефан Еленков, основател и главен изпълнителен директор на Fest Team.

У нас няма достатъчно големи зали, които могат да послужат за организирането на големи събития. Има зали и стадиони, но повечето не са подходящи за тази цел, обясни още той. Разказа и за трудностите около организирането на мащабния концерт на Ед Шийрън, който се проведе на Националния стадион "Васил Левски". Националния стадион, макар и подходящ, не е добре устроен за такива събития, като същото може да се каже и за новоконструираните в другите големи градове в страната, каза още Еленков. 

Ванеса Щайман и Стефан Еленков коментираха мениджмънта на мащабни събития.
Ванеса Щайман и Стефан Еленков коментираха мениджмънта на мащабни събития. 

Най-важното, което трябва да направим, за да можем да провеждаме събития с толкова много хора, е да осигурим безопасността и сигурността им, и да подобрим инфраструктурата си. Това ще доведе и повече популярни артисти, поясни той.

На Event PRO Forum гостуваха над 20 водещи български и международни лектори, десетки представители на компании от сектора. Посетителите имаха възможност да разгледат и специална експо зона.