Българският туризъм не е достигнал нивата отпреди ковид пандемията въпреки ръста на посещения по Черноморието ни този сезон. Като основни причини от бранша посочват геополитическата обстановка, по-малкото чартърни полети към България, ремонта на Дунав мост и конкуренцията на съседни страни. Приходите от туризъм номинално са се повишили заради инфлацията, но тя вдига и разходите в бранша.
Въпреки атрактивните оферти по Северното Черноморие много от хотелите бяха пълни само в пика на сезона, разказва БНТ. "Това, което в момента е най-плашещо, започнахме да губим и сигурните ни пазари като румънци, поляци, защото конкуренцията около нас е по-силна и ги привлича", заяви пред камерата хотелиерът Станислав Стоянов.
Той обвинява ремонта на Дунав мост - Русе, по който започва активна работа по средата на сезона, за отблъскването на туристи, посещавали традиционно Северното Черноморие.
По-малко туристи са дошли у нас това лято и заради намаления брой на местата в самолетите до България. "За месеците май, юни и юли сме с един милион нощувки по-малко, отколкото през силната 2019 година. Има желаещи да почиват по нашето Черноморие, но когато няма седалки, достатъчно капацитет, те избират конкурентни дестинации", допълва Стоян Маринов от Варненската туристическа камара.
"От това, че няма чартъри губим туристи от Германия, Централна Европа, Франция, от цяла Западна Европа", съгласен е с него и хотелиерът Станислав Стоянов.
Не се сбъднаха и очакванията на бранша за по-дълъг туристически сезон. Не се прави достатъчно в тази посока, недоволстват хотелиерите. "Курортът е празен. Доколкото знам в Балчик е същата работа. Събота и неделя се вижда някакво движение от околните градове и села, но през седмицата е мъртвило. Сега е моментът за неосъществените помощи за пенсионери, за държавни работници с тези прословути ваучери. Но отново нищо не е направено", цитира БНТ Станислав Димитров, управител на хотел в Кранево.
Според експерти сега е най-подходящият момент да бъде организирана силна информационна кампания, насочена към пазарите в Западна Европа, която да убеди туристите, че България е сигурна дестинация въпреки сложната геополитическа обстановка.