Новини Транспорт

Когато вагон-ресторантите са върхът на лукса в Европа

   
Когато вагон-ресторантите са върхът на лукса в Европа

На 4 октомври 1883 г. легендарният Orient Express тръгва от Gare de l’Est в Париж за първи път, бавно криволичейки из Европа по пътя си към Константинопол, както тогава е известен Истанбул.

По време на седемдневното двупосочно пътуване 40-те пътници, сред които няколко видни писатели и сановници, живеят в комфорт с махагонова облицовка, прекарвайки часовете си във вагона за пушачи във фотьойли, тапицирани с мека испанска кожа.

Най-луксозното изживяване от всички обаче е във вагон-ресторанта, разказва CNN Travel. С меню, включващо стриди, калкан и много други, то е толкова екстравагантно, че част от багажния вагон трябва да бъде префасонирана, за да се направи място за допълнителен хладилник.

Обслужвани от безупречно облечени сервитьори, гостите отпиват от кристални чаши и се хранят от фин порцелан с помощта на сребърни прибори. Интериорът на ресторанта е украсен с копринени драперии, а в пространствата между прозорците висят произведения на изкуството.

Разкошното изживяване с марка Orient Express по-късно е увековечено в популярната култура от автори, като Греъм Грийн и Агата Кристи. Но храненето в движение е до голяма степен триумф на логистиката и инженерството.

Само четири десетилетия по-рано самата идея за приготвяне и сервиране на топла храна във влак би била почти немислима. В ранните дни на пътуването с влак пътниците или носеят собствена храна, или, ако спирките по разписание са разрешени, се хранят в кафенетата на гарите.

Във Великобритания, например, ястията се сервират в така наречените железопътни стаи за освежаване от 1840 г., въпреки че качеството им обикновено е съмнително.

Нова ера

Британците може да са пионери в железопътното инженерство през 19 век, но историята на вагон-ресторанта започва в Америка.

През 1865 г. инженерът и индустриалец Джордж Пулман поставя началото на нова ера на комфорт със своите спални вагони Pullman, или „дворцови коли“. Две години по-късно стартира „хотел на колела“, наречен President.

Това е първият железопътен вагон, в който се предлагат ястия, включително регионални специалитети, които се приготвят в кухня с размери 1 на 6 2 метра.

Пулман надгражда своя изключително успешен President с първия в историята вагон-ресторант - Delmonico, кръстен на ресторанта в Ню Йорк, смятан за първото изискано заведение за хранене в Америка.

До 1870-те вагон-ресторантите могат да бъдат открити в спалните влакове в цяла Северна Америка. Но белгийският строителен инженер и бизнесмен Жорж Нагелмакерс пренася идеята в Европа и я издига до нови висоти.

Той вижда потенциала й и се заема да трансформира железопътното пътуване на континента с Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL или само Wagons-Lits), основана през 1872 г.

Компанията бързо започва да произвежда най-бляскавите вагони за хранене и салони в света – не само за известния Orient Express, но също и за Nord Express (от Париж до Санкт Петербург), Sud Express (от Париж до Лисабон) и десетки други услуги, доминирайки в луксозните железопътни пътувания в континентална Европа в началото на 20 век.

Wagons-Lits управлява и грандиозни хотели по своите маршрути, въпреки че вагон-ресторантите остават основна част от романтичната привлекателност на пътуването с влак.

Храната се сервира в определени часове и се наблюдава от maître d’hotel. От обслужването на масата до декора, вагоните въплъщават френското изкуство на живот.