В последните години обществото на любителите на планината все повече се разраства. Хората търсят близкия контакт с природата за активна почивка, за спорт, дори за посрещане на празници или за изнесен офис, в който да получат повече вдъхновение и възможности да реализират творческите си идеи – не само през лятото или зимата, а целогодишно.
Ако сте решили да наемете хижа за няколко дни в планината, е важно да отделите достатъчно време да се подготвите добре, като не пренебрегвате особеностите на този вид туризъм, препоръчват от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
„За да си осигурите максимално близки до очакванията ви преживявания, особено ако нямате много опит в този вид туризъм, посветете достатъчно време да се запознаете с неговите специфики. Разгледайте няколко специализирани страници и групи в социалните мрежи за планинари, за да почерпите от техния опит“, препоръчва основателят на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред туристическото списание „Дестинация България“.
Руменова насочва и към сайта на Планинската спасителна служба (ППС), където туристите могат да прочетат полезна и професионално подготвена информация за тяхната безопасност в планината – от избора на подходящи дрехи и обувки, през необходимите храна и течности, до задължителната екипировка и правилното поведение при движение в група и преходи в планината. Там може да се открият и практични съвети за какви опасности да следите постоянно и как можете да избегнете някои от тях, както и какви са актуалните метеорологични условия във всяка от планините в България.
„Преди да пристъпите към резервация за настаняване в конкретна хижа, прегледайте различни предложения и какви условия можете да очаквате в един или друг обект. Вероятно знаете, че при хижите и заведенията за хранене към тях категорията се означава не със звезди, както е при хотелите и другите заведения за хранене и развлечения, а с еделвайси. Броят на еделвайсите може да е един или два. По категоризацията ще се ориентирате за условията в мястото за настаняване. Те са пряко свързани с изграждането, обзавеждането и оборудването, обслужването и предлаганите там услуги. Характерно за хижите е, че имат предимно общи спални помещения и стаи с над 4 легла, като за категория "Един еделвайс" се допуска наличие на двуетажни легла в общите спални и по изключение и нарове.“, разяснява експертът.
Справка в Националния туристически регистър на официалната интернет страница на Министерство на туризма ще верифицира категоризацията на разглежданите от вас хижи, а евентуалните отзиви в мрежата за наскоро споделени впечатления от туристи ще дадат по-ясна представа за условията и обслужването там.
Не разчитайте да направите резервацията при пристигане в хижата, а се погрижете за това много по-рано. Особено по-популярните са запазени много напред във времето. Следва да имате предвид и това, че някои от тези туристически обекти са в експлоатация през цялата година, но други са сезонни и работят само през определен период от годината, обръща внимание още Габриела Руменова.
Полезно е да знаете също така, че при пристигането на място на самия туристически обект трябва да е поставена табела с информация за неговите вид и категория, а вътре следва да има ценоразпис за цената на нощувката и на други туристически услуги.
Проектът „Ние, потребителите“ е некомерсиална платформа за информация, коментари, съвети и безвъзмездна взаимопомощ от граждани на граждани по широк спектър потребителски теми. Фокусът е върху практиките, за да знаем не кой, а какво прави и да сме по-подготвени при срещата с вече познати ни от диалога прийоми на търговци.
Страницата дава поле за обсъждане на лични и актуални потребителски казуси, новини и събития, свързани с потребителските права и тяхното реализиране. Целта е подобряване на познанията в тази област и на подготовката и увереността на хората за реакция, както в моменти на опити да бъдат подведени от некоректни търговци и доставчици на стоки и услуги, така и ако вече са станали жертва на нарушения и нелоялни практики в търговската мрежа, онлайн пространството и навсякъде, където са в ролята си на потребители.
Когато не успяваме да се справим сами, ще сезираме компетентните органи за оказване на помощ!